سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر نفت در مورد قیمت بنزین آزاد و زمان تعیین این قیمت گفت: برای تعیین قیمت بنزین، باید آمار و اطلاعاتی از میزان مصرف افرادی از جامعه که به بنزین آزاد نیاز دارند را برآورد کنیم و بر مبنای آن تصمیم‌گیری کنیم.

به گزارش شانا، سید کاظم وزیری هامانه روز سه شنبه در حاشیه مراسم بزرگداشت منزلت زن و مقام مادر، در جمع خبرنگاران  افزود وزیری هامانه، در پاسخ به پرسش دیگری در مورد این که آیا مازاد ارزی که در نتیجه سهمیه بندی بنزین و جلوگیری از واردات بنزین به دست می آید، صرف افزایش تولید و ساخت پالایشگاه می شود، تصریح کرد: اعتباری در این خصوص در اختیار ما نگذاشته نشده است، بلکه 5/2 میلیارد دلار برای واردات بنزین تخصیص داده شده است که صرف وارداتی خواهد شد که مردم در قالب سهمیه بندی بنزین استفاده می کنند و مابقی ارز که حدود 5 میلیارد دلار بود و در صورت سهمیه بندی نشدن بنزین، باید از آن استفاده می کردیم، هم اکنون در صندوق ذخیره ارزی قرار دارد و دولت و مجلس در خصوص آن تصمیم می گیرند.

وزیر نفت با بیان این که برآورد ما آن است که نیاز حدود 80 درصد مردم با میزان سهمیه تعیین شده تامین می شود، افزود: باید میزان واقعی مصرف بنزین مردم مشخص شود و این امر حداقل دو ماه زمان احتیاج دارد.

وزیری هامانه گفت: ممکن است نیاز بنزین 80 درصد یاد شده به طور کامل تامین نشود، اما در صورتی که محدودیتی برای مصرف بنزین وجود داشته باشد، تنها در مواقع ضروری از اتومبیل استفاده می شود و این امر موجب کاهش مصرف بنزین می شود که شواهد آن در روزهای اخیر مشاهده شده است.

وی تصریح کرد: میزان سهمیه ها به گونه ای تعیین شده است که برای اغلب مردم مشکل ایجاد نشود و اطلاعاتی که قرار است طی دو ماه آینده به دست آید، میزان بنزین آزاد را مشخص می کند.

وزیری هامانه، با اشاره به این که برای وارد کردن بنزین آزاد، بودجه ای تعیین نشده است، گفت: در این زمینه باید درخواستی برای وارد کردن فرآورده از شرکت ملی نفت ایران داشته باشیم و یا زمینه فعال کردن بخش خصوصی در این بخش را فراهم کنیم.

وزیر نفت در مورد صدور کارت های تقلبی سوخت اظهار داشت: مطلقا هیچ احتمالی برای ورود کارت سوخت تقلبی در سیستم وجود نداشته است.

وزیری هامانه درباره احتمال افزایش سهمیه بنزین، تاکید کرد: فعلا در مورد افزایش سهمیه ها بحثی وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو، در مورد دریافت اطلاعات از جایگاه های سوخت گفت: هم اکنون از 2260 جایگاه، اطلاعات 1900 جایگاه به طور مستمر منتقل می شود و برخی جایگاه ها که دارای اشکالاتی هستند، طی 15_ 10 روز آینده اشکالات آنها رفع می شود.

واردات بنزین توسط بخش خصوصی

وی در پاسخ به پرسشی در باره اعلام آمادگی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی کشور برای عرضه بنزین به قیمت هر لیتر 550 تومان، گفت: این موضوع پس از برآورد میزان دقیق بنزین آزاد، مورد بررسی قرار می گیرد و برای تصمیم گیری به دولت ارایه می شود.

وی در مورد مصرف گازوییل گفت: پس از فارغ شدن از موضوع بنزین، در صورتی که دستور عملی در این خصوص وجود داشته باشد، موضوع مصرف گازوییل نیز پیگیری می شود.

ساخت پالایشگاه های جدید در دستور کار

وزیر نفت در مورد قوی شدن اراده دولت کنونی برای ساخت پالایشگاه های جدید اظهار داشت: از روز اول که به این مسئولیت برگزیده شدم، قرارداد توسعه تعدادی پالایشگاه امضا شده است تا کشور صادر کننده فرآورده های نفتی نیز باشد.

وزیری هامانه با بیان این که پالایشگاه های کشور به جز دو مورد، مابقی به دلیل عمر آنها زیان ده هستند، گفت: با سرمایه گذاری های جدید و با رفع اشکالات، این پالایشگاه ها به سوددهی رسیده و قابل واگذاری به بخش خصوصی خواهند شد.

وی در مورد واگذاری پالایشگاه ها به بخش خصوصی تصریح کرد: دو پالایشگاه در بندرعباس،  پالایشگاه اصفهان، پالایشگاه اراک، پالایشگاه شیراز و پالایشگاه تبریز در برنامه واگذاری در سال جاری قرار دارند.

در برابر هر نوع تحریمی ایمن هستیم

وزیر نفت در باره طرح آمریکا و اسراییل برای ضربه زدن به ایران از طریق تحریم فروش بنزین گفت: در این باره برنامه‌ریزی شده و سهمیه بندی در حال انجام است و از این بابت کاملا ایمن هستیم.

وزیری هامانه در باره سهمیه بنزین خبرنگاران گفت: سهمیه بنزین برای خبرنگاران در حال بررسی است و در حال تصمیم گیری برای افزایش سهمیه آنان هستیم.

وزیری هامانه در باره تامین نشدن فاینانس برخی پروژه‌ها نیز تصریح کرد: با مشکلاتی که برای بانک ها به وجود آمده، برخی از فاینانس‌های ما با مشکل رو به رو شده است، اما اعتبارهای داخلی و صندوق ذخیره ارزی وجود دارد و دولت می‌تواند برای تامین مالی پروژه ها از آنها استفاده کند و در این خصوص باید تصمیم گیری شود.

وی در مورد پیشرفت مذاکرات در زمینه میدان های پارس شمالی و یادآوران گفت: تیم ایرانی مذاکره کننده با چین در باره میدان پارس شمالی و یادآوران، به تازگی از این کشور بازگشته اند و مذاکرات پیشرفت خوبی داشته است و امیدواریم قرارداد در دو میدان یاد شده امضا شود.

فهرست 21 شرکت نفتی قابل واگذاری در قالب اصل 44 
 
وزیر نفت  همچنین گفت: فهرست 21 شرکت نفتی قابل واگذاری در قالب اصل 44 قانون اساسی، به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه شده است.

وزیری هامانه افزود: هم اکنون وزارت نفت و وزارت اقتصاد و دارایی در حال بررسی نحوه واگذاری شرکت ها برای پذیرش در بورس، قیمت گذاری و انتقال سهام شرکت ها به بخش خصوصی هستند و لیست 21 شرکت به طور رسمی به وزارت اقتصاد و دارایی ارائه شده است.

چشم انداز مثبت مذاکرات خط لوله صلح

وی به مذاکرات اخیر در باره خط لوله صلح نیز اشاره و تصریح کرد: با سفر اخیر تیم مذاکره کننده به هندوستان بخشی از مشکلات قراردای در این زمینه حل شد، اما هنوز روی برخی موضع ها اختلاف نظر وجود دارد که باید توافق حاصل شود.

وزیر نفت ادامه داد: دو کشور هند و پاکستان نیز در خصوص موضوع ترانزیت و انتقال گاز تفاهم قطعی نکرده اند؛ از این رو مذاکرات باید ادامه پیدا کند، اما روند مذاکرات مثبت است و نگرانی از به بن بست رسیدن در این خصوص وجود ندارد.

وزیر هامانه در مورد قیمت فروش گاز در قرارداد گفت: روی قیمت قرارداد پیشتر توافق شده است، ولی پیش بینی بازنگری در مورد تمام قراردادهای صادرات گاز وجود دارد که باید در این خصوص با طرف مقابل به تفاهم برسیم و برای دوره آن پیش بینی سه سال را داریم.

وی تاکید کرد: امید زیادی برای به تفاهم رسیدن طرف های مذاکره در زمان بندی مشخص شده، وجود دارد.

بخش خصوصی هند مشتری جدید ال ان جی ایران

وی در مورد فروش ال.ان.جی به هند گفت: فروش ال.ان.جی به بخش خصوصی هند هم یکی از موضوع هایی است که مطرح شده و در این زمینه با توجه به این که قرارداد فعلی هندوستان از لحاظ قیمت با مشکل مواجه شده است، بخش خصوصی آنها داوطلب هستند قرارداد به آن‌ها منتقل شود، ما نیز پیشنهاد آنها را پذیرفته‌ایم و دو طرف مذاکره می‌کنند که در صورت توافق دو دولت ایران و هند و همچنین تفاهمی‌ که باید با بخش خصوصی به انجام برسد قرارداد منعقد و اجرایی شود.

 کاهش تولید نداریم

وزیر نفت در مورد گزارش برخی منابع مبنی بر کاهش تولید تولید نفت ایران اظهار داشت: تولید نفت کشور به یقین کاهش نداشته است و نسبت به برنامه ریزی ها نیز بیشتر است.

کد خبر 25730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز