شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: حوزه‌‌های بازاریابی و روابط عمومی در سال‌های اخیر با تعدادی تغییرات قابل توجه مواجه شده‌اند. در طول چند ماه گذشته رویه‌های متعدد، تغییرات عمده‌ای را در نقش افراد حرفه‌ای روابط عمومی به وجود آورده است.

به گزارش کاوشگران روابط عمومی،حوزه‌‌های بازاریابی و روابط عمومی در سال‌های اخیر با تعدادی تغییرات قابل توجه مواجه شده‌اند. 

وبلاگ نویسان فضای رسانه‌ای را دگرگون کرده‌اند، شک و تردید مصرف کنندگان برندها را به سوی خلاقیت و نوآوری بیشتر هدایت کرده است و رسانه‌های اجتماعی شرکت‌ها را مجبور کرده‌اند تا به سطوح جدیدی از شفافیت دست یابند.

در طول چند ماه گذشته رویه‌های متعدد، تغییرات عمده‌ای را در نقش افراد حرفه‌ای روابط عمومی بوجود آورده است که از میان آنها به برخی اشاره می‌کنیم:

1. اینترنت در حال از بین بردن« متخصصان» است

« کارشناسان و متخصصان» بانفوذ، همیشه یک راه اثبات شده در جهت گردآوری پوشش رسانه‌ها برای منفعت مشتریان بوده است. متخصصان منابع قابل اعتمادی هستند که اساسا می‌توانند به رسانه‌ها مجال جولان بدهند درحالی که به شکلی یکپارچه برندها را به بخش‌ها متصل می‌سازند. حال آن که هرفردی با امکان برقراری ارتباط اینترنتی قادر است مهارت‌های خود را با جهان به اشتراک گذارد. یافتن « متخصص مورد اعتماد» هر روز در حال سخت تر شدن است.

دیگر مصرف‌کنندگان تشخیص می‌دهند که هرفردی ( چه خانم و چه آقا) توانایی آن را دارد تا خود را یک متخصص اعلام کند که این موضوع اثبات اعتبار افراد را چالش برانگیزتر می‌سازد. در حقیقت برخی افراد خبره شروع به پرسش درباره اعتبار خود نموده‌اند تا ثابت کنند که همه ما فقط در حال یادگیری هستیم. خوشبختانه این درس‌ها جالب‌ترین بخش‌ها هستند.

2. افراد مستقل و آزاد بیشتر از رسانه‌های سنتی استفاده می‌کنند

اینترنت جهان رسانه‌های سنتی را با شوک عظیمی مواجه ساخت و  طی زمانی که اقتصاد دچار اضمحلال شد، بیکاری عمده‌ای در همه زمینه‌های انتشاراتی به وجود آورد. در شش سال اول هزاره، طبق اعلام اداره آمار کار آمریکا، تعداد نویسندگان مستقل بدون هیچ نشانه‌ای از کاهش به بیش از 300 درصد افزایش یافت. امروزه افراد مستقل و آزاد بیش از 70 درصد محتوای نشریات را تامین می‌کنند.

بر این اساس نه تنها افراد حرفه‌ای روابط عمومی‌ها برای یافتن رابطه با نویسندگان مستقل با چالش مواجه می‌شوند بلکه آن ها مجبور هستند زوایای داستان را به گونه‌ای تغییر دهند که به خرید انتشاراتی‌ها منجر شود.

3. مصرف کنندگان تعداد شکاکان به آمار را افزایش می‌دهند

رشد استفاده بصری در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، همراه با تحقق این که تجسم فکری داده‌ها یک روش قدرتمند برای جلوگیری از بی‌نظمی و به هم ریختگی و هدایت مصرف کنندگان به سوی عمل است، برندها را ترغیب نمود تا به دنبال روش‌های جدیدی برای استفاده از داده‌ها در تلاش‌های بازاریابی خود باشند. نتایج ازدیاد آمار برندها را نشان می‌دهد.

مصرف کنندگان در حال تبدیل شدن به افرادی هستند که درباره ادعای مشخص برخی برندها دچار شک و تردید می‌شوند. به عنوان مثال طبق آمار نیلسن تبلیغات« Green » با بررسی موشکافانه از سوی خریداران مواجه شده است. مصرف کنندگان توجه بیشتر به آمار و آنچه که آمارها به صورت واقعی بیانگر آن هستند را مدنظر قرار داده‌اند. در نتیجه برندها باید فعالیت خود را بر روی ارایه آمار باکیفیت که قدرت تاثیرگذاری داشته باشد، متمرکز کنند.

شرکت هایی چون PayScale ، OK Cupid و BirchBox درحال یافتن روش‌های خلاقانه برای بهره برداری از آمارهای سودمند هستند تا بهینه سازی موتورهای جستجو و موقعیت خود به عنوان کارشناس در زمینه و رشته مربوط را افزایش دهند.

به عنوان مثال PayScale از بیان آماری می‌گوید که 98 درصد ازمدیران ارشد از PayScale استفاده می‌کنند، اجتناب می‎کند و در عوض آمار کیفی درباره وضعیت نیروی کار منتشر می‌سازد و خود را دراین زمینه رهبر معرفی می‌نماید.

4. Content curation موفقیت یک برند را در دستان مصرف کننده قرار می‌دهد

با تشکر از رسانه های اجتماعی و محبوبیت رو به رشدContent curation  (فرایند جمع آوری، سازماندهی و نمایش اطلاعات مربوط به یک موضوع خاص و یا منطقه مورد علاقه)، مصرف کنندگان هر روز به افراد تاثیر گذار و با نفوذ قدرتمندتری تبدیل می‌شوند. هر برندی به دنبال یک فیلم ویروسی و یا یک کمپین رسانه‌های اجتماعی است که آوازه عظیمی ایجاد کند اما تعداد کمی از آنها تشخیص می‌دهند که این هدف نیازمند چه چیزی است.

موفقیت محتوای یک نام تجاری در دستان مصرف کنندگان خود نهفته است. شرکت‌ها برای درک این که چه چیزی مصرف کنندگان را در جهت به اشتراک گذاردن محتوا هدایت می‌کند، با چالش روبرو هستند و اینکه آنها چگونه می‌توانند محتوایی خلق کنند که مصرف کنندگان اساسا به دنبال اشتراک گذاری آن باشند.

کد خبر 257346
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز