مدیرکل محیط‌زیست استان تهران می‌گوید که متأسفانه بیشتر ساخت‌و‌سازهای بالای ۱۸۰۰متر در تهران مربوط به بخش دولتی است.


آنطور که محمد هادی حیدرزاده می‌گوید: یکی از معضلات اصلی تهران ساخت و سازهای بی‌رویه است که برای ساماندهی این بخش، طرح جهادی برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز و بالای 1800متر از 20اردیبهشت‌ماه در تهران آغاز و بر این اساس با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه با متخلفان به‌طور جدی برخورد می‌شود.

حیدرزاده در گفت‌وگو با ایرنا، به رشد بی‌رویه ساخت و سازهای غیرمجاز بالای 1800متر در تهران اشاره کرده و گفته است که برای مقابله با این معضل باید از طرح جهادی حمایت شود تا ساخت و سازهای بی‌رویه در کلانشهری مانند تهران متوقف شود.

مدیرکل محیط‌زیست استان تهران از ستادی خبر می‌دهد که با هدف حمایت از طرح برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در استانداری تهران تشکیل شده است. به گفته حیدرزاده، در چند‌ماه اخیر برخوردهایی که با ساخت‌وساز غیرمجاز در تهران صورت گرفته بی‌سابقه بوده است.

حیدرزاده در بخشی از سخنان به دیدار اخیر اعضای شورای شهر و شوراها با مقام‌معظم رهبری و تأکید ایشان بر مقابله با ساخت و سازهای بی‌رویه اشاره کرده و خاطرنشان می‌کند که رئیس‌جمهور هم همواره از این موضوع حمایت می‌کند، به همین دلیل بحث مقابله با ساخت‌وساز بی‌رویه وارد افق خوبی شده که امیدواریم این عزم هم حمایت شود و هم اینکه تداوم داشته باشد.

وی که پیش از انتصاب به مدیرکلی محیط‌زیست استان تهران، ریاست ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران را برعهده داشت اکنون می‌گوید که براساس کمیسیون ماده 5، شهرداری موظف است با ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز داخل شهر برخورد کند.

طبق ماده97 قانون اصلاح پاره‌ای از مواد و الحاق مواد جدید به قانون شهرداری مصوب 1334 که در تاریخ 27/11/1345 به تصویب رسید، شورای‌عالی شهر‌سازی‌ با هدف رعایت اصول شهرسازی، بررسی و تصویب نقشه‌های مربوط به امر شهرسازی تشکیل شد.

تصویب این قانون و تشکیل این شورا، زمینه‌ای شد تا چند سال بعد، با تصویب قانون دیگری، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران شکل گیرد. پس از تشکیل وزارت آبادانی و مسکن و گسترش فعالیت در زمینه تهیه طرح‌های جامع شهری، با تصویب قانون تاسیس شورای‌عالی شهر‌سازی‌ و معماری ایران، این شورا به‌عنوان عالی‌ترین مرجع سیاستگذاری و تصویب ضوابط معماری و شهرسازی و طرح‌های جامع شهرهای کشور تعیین شد.براساس ماده 5 این قانون، وظیفه بررسی و تصویب طرح‌های تفصیلی شهری به‌عهده کمیسیونی گذاشته شد که از آن پس به‌عنوان کمیسیون ماده ۵ شناخته شد.

حیدرزاده می‌گوید که محیط‌زیست اصرار دارد طرح جامع و طرح‌های تفصیلی به‌عنوان سند اداره شهر همواره در اولویت باشند و نباید عبور از آنها در تهران بدعت شود زیرا رعایت این طرح‌ها مانع از ساخت و سازهای بی‌رویه می‌شود. به گفته وی، گاهی شورای‌عالی شهرسازی در تغییر کاربری‌های اراضی به کمک کمیسیون ماده 5 می‌آید و مانع از انجام این کار می‌شود.

کد خبر 257732

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز