جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

درحالی‌که نخست‌وزیر اوکراین روزهای فرارو را خطرناک‌ترین روزهای پس از استقلال آن برشمرده است، ارتش این کشور از ساعات اولیه دیروز دست به حمله به شهر اسلاویانسک زد که در خلال روزهای اخیر به تصرف نیروهای طرفدار روسیه درآمده است.

این اقدام برخلاف خواسته صریح ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه است که خواستار عقب‌نشینی نیروهای نظامی از جنوب شرق اوکراین شده بود. آرسنی یاتسنیوک نخست‌وزیر اوکراین روز پنجشنبه در مصاحبه با نشریه فایننشال تایمز گفت: 10روز آینده خطرناک‌ترین روزهای این کشور پس از کسب استقلال در سال1991 است. وی افزود: دولت می‌کوشد مانع از پیشروی جدایی‌خواهان طرفدار روسیه شود که در آستانه تسلط یافتن بر بخش صنعتی شرق کشور هستند.

در پی این سخنان بود که نیروهای ویژه اوکراین بامداد دیروز حمله‌ای را به شهر اسلاویانسک آغاز و چندین ایست و بازرسی را در اطراف شهر از دست جدایی‌خواهان خارج کردند. آنان با مقاومت شدید نیروهای طرفدار روسیه روبه‌رو شدند که 2بالگرد نیروهای اوکراینی را سرنگون کردند. ارسن اواکف، وزیر کشور گفت: نیروهای اوکراین زیر آتش شدید تروریست‌ها و مزدوران حرفه‌ای قرار گرفتند که از آرپی‌جی و موشک‌های ضدهوایی استفاده می‌کنند. بنا بر اعلام وزارت دفاع اوکراین، سرنگونی 2هلی‌کوپتر به مرگ 2سرباز انجامید. ویاچسلاو پونومار، شهردار اسلاویانسک که از جانب شورشیان به این سمت منصوب شده است، گفت:

یکی از خلبانان کشته و دیگری اسیر شده است. ظاهراً نیروهای دولتی توانسته‌اند از چند موضع به شهر رخنه کنند. دیروز سخنگوی پوتین عملیات نظامی اوکراین را اقدامی تنبیهی توصیف کرد و گفت: این کار عملاً هرگونه امید را برای برقراری موافقتنامه ژنو از بین می‌برد.

پوتین روز پنجشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان خواستار خروج نیروهای اوکراینی از ناحیه جنوب شرق کشور شد تا زمینه برای حل و فصل رویارویی بین ارتش و نیروهای طرفدار روسیه که چندین ساختمان دولتی را اشغال کرده‌اند، فراهم شود. در بیانیه دولت روسیه درباره این گفت‌وگوی تلفنی، تصریح شده است که روسیه خواستار برگزاری گفت‌وگوی فراگیر ملی در چارچوب اصلاح قانون اساسی با حضور همه مناطق و نیروهای سیاسی است.

پوتین همچنین روز پنجشنبه نماینده ویژه‌ای به شرق اوکراین فرستاد تا با جدایی‌خواهان درباره آزادی 7ناظر بین‌المللی که در اسارت به‌سرمی‌برند، گفت‌وگو کند. جدایی‌خواهان روز پنجشنبه به دفتر دادستان شهر دونتسک در شرق اوکراین حمله و آن را غارت کردند. مقامات اوکراینی از آن نگران هستند که شاید نیروهای طرفدار روسیه روز 18اردیبهشت که سالگرد پیروزی نیروهای اتحاد شوروی بر آلمان نازی است، دست به نمایش قدرت بزرگ‌تری بزنند.

کد خبر 258120
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز