شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

علی ابراهیمی: حذف ثبت سفارش از فرایند واردات کالا در حالی در دستور کار وزارت صنعت قرار گرفته که برخی فعالان صنفی با تأکید بر آماده‌نبودن بسترهای اجرای این طرح از تأثیر منفی این موضوع بر روند مبادلات تجاری کشور خبر می‌دهند.

ولی‌الله افخمی راد

با ولی‌الله افخمی راد، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • دلیل اصرار بر حذف ثبت‌سفارش از واردات چیست؟

ثبت سفارش از جمله مواردی است که ضرورتی برای انجام آن احساس نمی‌شود؛ معنی ندارد تا برای واردات کالا مرحله‌ای به نام ثبت سفارش را داشته باشیم. این در حالی است که در هیچ جای دنیا از چنین ابزاری در واردات استفاده نمی‌کنند. اگر هدف از ثبت سفارش به‌دست‌آوردن آمار تجارت خارجی کشور باشد نیز گمرک بهترین مرجع است؛ از آنجا که همه واردکنندگان پس از ثبت سفارش، اقدام به واردات کالا نمی‌کنند و به‌طور متوسط تنها 25درصد ثبت سفارش‌ها منجر به واردات شده است.

  • با حذف ثبت سفارش، چه ابزاری برای نظارت بر واردات وجود دارد؟

با حذف ثبت سفارش کالا، تجار می‌توانند با مراجعه به بانک‌ها نسبت به گشایش ال‌سی و واردات کالا اقدام کنند. پس از واردات نیز گمرک ایران به‌طور طبیعی آمار کامل واردات کالاها را در اختیار دارد. بر این اساس حذف ثبت سفارش موجب تسهیل روند مبادلات تجاری بوده و رویکرد وزارت صنعت حذف این فرایند است. به همین دلیل در حال بررسی هستیم تا درصورتی که اجرای این طرح نیازمند مجوز قانونی از دولت یا مجلس باشد نسبت به اخذ آن اقدام کنیم.

  • پیامد‌های اجرای این طرح بر بازار چه خواهد بود؟

سعی می‌کنیم تا حذف ثبت سفارش فرایندی تدریجی باشد اما از هم‌اکنون به کلیه دستگاه‌هایی که از طریق ثبت سفارش، آمار و اطلاعات دریافت خود را به‌دست می‌آورند، اعلام می‌کنیم که این فرایند در آینده حذف خواهد شد. همچنین ثبت‌سفارش منبع آنچنانی برای درآمدهای دولت نیست.

با دریافت نکردن این هزینه از تجار قیمت تمام‌شده واردات کالا کاهش می‌یابد و قطعا با کاهش قیمت تمام‌شده کالاهای وارداتی، این اقلام با نرخ پایین‌تری وارد شده و به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد که در نهایت به نفع دولت نیز خواهد بود. هرچه موانع سر راه تجارت برداشته و مبادلات تجاری تسهیل شود، واردات کالا نیز ارزان‌تر تمام‌شده و اقلام وارداتی با قیمت کمتری به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد. با این شرایط قطعا کاهش قیمت کالاهای وارداتی و تأثیر آن در بازار را شاهد خواهیم بود.

کد خبر 258261
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز