سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: آزادسازی واردات اقلام مصرفی و لوکس مشمول اولویت ۱۰کالایی در حالی خطر واردات بی‌رویه این کالاها را گوشزد می‌کند که در چند بند سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی نسبت به واردات بی‌رویه اینگونه کالاها هشدارداده شده است.

 ولی‌الله افخمی راد

با وجود این متولیان تجارت خارجی کشور استفاده از ابزار تعرفه‌ای برای مقابله با واردات اینگونه کالاها را در دستور کار قرار داده‌اند. دریافت سود بازرگانی دوبرابری سازوکاری است که در آزاد‌سازی‌ واردات کالاهای اولویت 10برای جلوگیری از تسخیر بازارهای داخلی مدنظر قرار گرفته است. با ولی‌الله افخمی راد، رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در زمینه رویکرد نظام تعرفه‌ای در سال آینده گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • تعرفه‌های جدید واردات و صادرات کالاها تا چه زمانی به سازمان توسعه تجارت ابلاغ خواهد شد؟

تعرفه‌های سال 93برای واردات کالاها هنوز به سازمان توسعه تجارت و سایر دستگاه‌های ذیربط ابلاغ نشده و به‌نظر می‌رسد این تعرفه‌ها تا هفته آینده نهایی و ابلاغ ‌شود و از سال آینده مبادلات تجاری کشور بر مبنای این نظام تعرفه‌ای انجام خواهد شد.

  • رویکرد کلی در نظام تعرفه‌ای سال آینده چگونه است؟

روند تعرفه‌های تجاری سال 93کاهشی بوده و افزایش این تعرفه‌ها مدنظر سیاستگذاران نیست.

  • با توجه به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رویکرد تعرفه واردات کالاهای اولویت 10در سال آینده چگونه خواهد بود؟

پس از آزادسازی ثبت سفارش واردات اینگونه کالاها، وضعیت تعرفه‌ها نیز مشخص شده است. شرط واردات کالاهایی که قبلا مشمول اولویت 10کالایی بوده، پرداخت دوبرابری سود بازرگانی است و بر این اساس تعرفه واردات اینگونه کالاها در سال آینده با تغییر آنچنانی مواجه نخواهد بود. آنچه پس از ابلاغ مصوبه چندی پیش دولت برای آزادسازی واردات این اقلام مدنظر قرار گرفته و ابلاغ شده است، در سال آینده نیز اجرا خواهد شد و نباید منتظر تغییر چندانی در تعرفه واردات این کالاها طی سال آینده باشیم.

  • آیا تعرفه واردات کالاهایی مانند موبایل، تبلت و نوت‌بوک افزایش یافته است؟

نه اینگونه نیست، اصلا بنابر این نیست که تعرفه‌های واردات کالا در سال آینده در حدی افزایش یابد که منجر به افزایش قیمت و گرانی برخی اقلام شود. رویکرد اصلی در تعیین نظام تعرفه‌ای93 توجه به یکسان‌سازی‌ تعرفه‌ها در همه اقلام کالایی است

 

کد خبر 252733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز