ماه‌هاست که در بسیاری از جنجال‌های خبری حوزه اقتصاد ردپای پتروشیمی‌ها به چشم می‌خورد.

بورس

در دی‌ماه 92تحولات این صنعت شعله نزول تاریخی شاخص را روشن کرد و در آغاز سال 93انتشار خبر توقف عرضه دلارهای متعلق به شرکت‌های پتروشیمی بازار ارز را متلاطم ساخت. حال چند روزی است خبر خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا بازار را با آشفتگی همراه کرده است. خبرهای غیررسمی حاکی است: در 2روز گذشته بیشتر فروشندگان محصولات پتروشیمی از مبادله کالا خودداری کرده و به انتظار تعیین سرنوشت عرضه محصولات در بورس کالا نشسته‌اند. به گزارش همشهری، ماجرا از آنجا آغاز شد که خبرگزاری فارس نوشت: وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور توقف عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا را صادر کرده است.اما این خبرگزاری ساعاتی بعد در خبری متفاوت به نقل از سخنگوی دولت و وزیر صنعت موضوع را از اساس تکذیب کرد.

نامه‌ای که جنجال ساز شد

خبرگزاری فارس، در گزارشی اولیه نوشت: ماجرا از آنجا آغاز شد که علی علیلو نماینده شبستر و عضو کمیسیون صنایع و معادن در نامه‌ای به وزیر صنعت از سوءاستفاده دلالان محصولات پتروشیمی از سایت بهین‌یاب برای خرید محصولات پتروشیمی گله کرد. او در این نامه، وجود دلالان و ارائه اسناد جعلی برای دریافت محصولات پتروشیمی را مشکل اساسی بازارپتروشیمی دانست. اما محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت در اقدامی فوری و عجیب خطاب به خسرو تاج معاون خود دستور داد: ملاحظه می‌فرمایید فروش محصولات پتروشیمی از طریق بورس کالا بسیار مشکل‌زاست بنابراین فروش محصولات از بورس کالا به‌صورت حواله‌ای و سهمیه‌ای عرضه شود.

اعتراض نگارنده نامه

اما به‌نظر می‌رسد علی علیلو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس که نامه او به نعمت‌زاده بهانه‌ای برای جنجال‌سازی‌ شده، از تصمیم وزیر صنعت به‌شدت ناخرسند است. او دراین باره گفت: اگر برخی به‌دنبال بازگشت دادوستد محصولات پتروشیمی به دوران معاملات حواله‌ای هستند، شک نکنید که معاملات غیرشفاف برای آنها سودهای کلان به همراه دارد. علی علیلو که با ایسنا صحبت می‌کرد، ضمن تأیید ارسال نامه‌ به وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره محتوای آن توضیح داد: این نامه حاوی دغدغه بسیاری از تولیدکنندگان لوله‌های پلی اتیلن بود. در حال حاضر تولیدکنندگان این بخش به‌شدت از حضور دلالانی رنج می‌برند که با سوءاستفاده از ضعف نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت بر سامانه بهین یاب، با خرید مواداولیه از بورس و فروش با نرخ‌های چند برابری به تولیدکنندگان واقعی، در آستانه تعطیلی قرار دارند. علیلو تأکید کرد: از شخص وزیر این انتظار را داشتم که پس از ارسال نامه مذکور، به سرعت کارشناسانی را به مجلس بفرستند تا ما سرنخ‌هایی از وجود دلالان بی‌شمار در بازار پتروشیمی به آنها بدهیم.

مقصود اصلی از ارسال نامه به وزیر صنعت

وی اظهار کرد: مقصود اصلی از ارسال نامه به وزیر صنعت، معدن و تجارت، تشدید نظارت‌های این وزارتخانه روی خریداران محصولات پتروشیمی در بورس کالا بود. براساس اطلاعات موجود، در حال حاضر خریداران مواداولیه فقط و فقط با مجوز وزارت صنعت (سامانه بهین یاب) اجازه حضور در معاملات بورس کالا را پیدا می‌کنند و به این ترتیب مشکل فوق به بحث نظارت‌ها برمی‌گردد.

پیشنهاد به شورای بورس

وی به شورای بورس پیشنهاد کرد تا با ارائه یک لایحه به مجلس، شرایط را برای قدرت گرفتن بورس کالای ایران در بخش کنترل و نظارت خریداران به‌عنوان شفاف‌ترین بازار کالای کشور هموار کند تا قانونی در این زمینه از سوی مجلس تصویب شود.

مجلس حامی بورس کالا

او با تأکید براینکه مجلس حامی بورس کالا است، افزود: اگر برخی به‌دنبال بازگشت دادوستد محصولات پتروشیمی به دوران معاملات حواله‌ای هستند، شک نکنید که معاملات غیرشفاف برای آنها سود‌های کلانی به همراه دارد لذا مجلس با هرگونه اقدام در این زمینه مخالف است.

کد خبر 258403
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز