سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

با آغاز به کار صندوق توسعه بازار سرمایه روند نزولی بورس صعودی شد اما این صعود هنوز بازار سهام را سود ده نکرده است.

بورس

براساس آمار موجود سهامداران در 40روز گذشته با زیان مواجه بوده‌اند. به گزارش همشهری، فعالیت صندوق توسعه بازار شاخص بورس را صعودی کرده است. نمودار شاخص بورس از آخر فروردین‌ماه تاکنون به خوبی گویای این موضوع است، هر چند در مبادلات دیروز در 2مرحله شاخص بورس در خطر سقوط قرار گرفته بود اما در نهایت به‌دلیل رشد قیمت سهام 4شرکت‌هلدینگ‌خلیــــــج‌فارس، سرمایه‌گذاری غدیر، مپنا و سرمایه‌گذاری خوارزمی شاخص کل بورس از خطر سقوط نجات یافت. دیروز هلدینگ خلیج‌فارس که در حال حاضر ارزش آن معادل 12.5 میلیارد دلار است توانست 300واحد اثر مثبت روی شاخص بورس برجای بگذارد.

سرمایه‌گذاری غدیر هم که نمادش در بورس باز شده بود 250واحد اثر مثبت روی شاخص بر جای گذاشت اما در مجموع فضای کلی بازار سهام منفی بود و ارزش سهام تعداد زیادی از شرکت‌های بورس نزول کرد. به‌نظر می‌رسد ظرف روز‌های آینده، کار صندوق توسعه بازار سرمایه سخت‌تر خواهد شد و بزرگان بورس باید منابع مالی بیشتری برای حفظ بازار سهام و حمایت از سهام شاخص‌ساز نظیر هلدینگ خلیج‌فارس به این صندوق تزریق کنند.

نزول 2.5 میلیارد دلاری بورس تهران

آمار‌های موجود نشان می‌دهد با وجود آنکه منحنی شاخص بورس تهران بار دیگر به مدار صعودی بازگشته اما بورس تهران هنوز سودده نشده است. براساس این اطلاعات شاخص کل بورس تهران که در ابتدای سال در محدوده 79هزار واحد قرار داشت اکنون به مدد تلاش برای حفظ شاخص به 78هزار واحد رسیده است. این شاخص که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است نشان می‌دهد که شاخص بورس هنوز به نقطه شروع سال نرسیده است. البته نباید فراموش کرد که روند نزولی شاخص‌های بورس از 16دی‌ماه سال گذشته آغاز شده و به‌طور مداوم ادامه پیدا کرده است. از آن زمان تاکنون 16میلیارد دلار از ارزش بورس تهران کاسته شده است.

اطلاعات موجود همچنین نشان می‌دهد که در طول 40روز گذشته 7هزارو729میلیارد تومان معادل2.5 میلیارد دلار (با احتساب هر دلار 3200تومان) از ارزش بورس تهران کاسته شده است. در این مدت ارزش بورس تهران از 386هزارو 597میلیارد تومان به 378هزارو868میلیارد تومان معادل 118میلیارد دلار رسیده است.

اطلاعات موجود همچنین نشان می‌دهد در 40روز گذشته سهامداران 16صنعت به سود رسیده‌اند اما در مقابل هنوز 27صنعت با زیان مواجهند. گروه واسطه‌گری‌های مالی که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری است در این مدت 40روزه بیشترین بازده را نصیب سهامداران خود کرده است و سرمایه‌گذاران آن توانسته‌اند 28درصد سود کنند. بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این گروه طبقه‌بندی می‌شوند. این شرکت‌ها ازجمله شرکت‌هایی هستند که به گفته مسئولان بازار سرمایه منابع مالی مورد نیاز صندوق توسعه بازار را تأمین کرده‌اند.

کد خبر 257838
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز