سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

عبدالله آلبوغبیش: با وجود ادامه سرکوب هواداران اخوان‌المسلمین در مصر، این کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری هفته آینده آماده می‌شود.

سیسی

صف‌آرایی هواداران 2نامزد اصلی این انتخابات یعنی ژنرال عبدالفتاح سیسی و حمدین صباحی که از چهره‌های ملی‌گرای چپ است، درحال کامل شدن است. در میان احزاب حامی سیسی، حزب سلفی نور در صدر قرار می‌گیرد. نور برخلاف برخی دیگر از جریان‌های اسلام سیاسی، از شخصیتی جانبداری می‌کند که مهم‌ترین نقش را در برانداختن نظام اخوان‌المسلمین ایفا کرد. 2حزب کنگره و تجمع مصریان هم از تشکیل ائتلاف برای حمایت از سیسی خبر داده‌اند. محمد العرابی دبیرکل حزب کنگره پیش‌بینی کرده که رئیس‌جمهور آتی با 75درصد آرا پیروز انتخابات خواهد بود. در میان احزاب سرشناس مصری، حزب الوفد هم از سیسی اعلام حمایت کرده است.

افزون بر این احزاب، اتحادیه‌های کارگری مصر هم گفته‌اند در رقابت‌های انتخاباتی در کنار سیسی خواهند ایستاد. در این بین، برخی ائتلاف‌های شکل‌گرفته در زمان همه‌پرسی قانون اساسی نیز ازسیسی حمایت کرده‌اند. ائتلافی موسوم به جبهه مصری که از سازمان‌های مردم‌نهاد تشکیل شده در کنار ائتلافی دیگر که از مسئولان سابق و رهبران سیاسی و حزبی ازجمله الغد، ملت، حزب دمکراتیک سادات، نمایندگان ملت، وحدت و جنبش ملی تشکیل شده نیز، از ژنرال سیسی اعلام حمایت کرده‌اند. در این بین، برخی از نمایندگان سابق پارلمان مصر به‌ویژه نمایندگان مخالف اخوان‌المسلمین هم در این صف قرار دارند.

به این ترتیب می‌توان گفت که ترکیبی از نیروهای قدیمی و مخالفان اسلامگرایان در کنار برخی گروه‌های تجاری و مدنی از ژنرال سیسی حمایت کرده‌اند. شعار سیسی بازگرداندن امنیت و آرامش به کشور است. با توجه به اوضاع وخیم اقتصادی مصر، این شعار جذابیت زیادی دارد. احزاب حامی حمدین صباحی تنها رقیب سیسی در این انتخابات، اغلب نوپا و کم تعدادند.

در اوایل‌ماه جاری میلادی احزاب سرشناسی نظیر حزب الدستور، ‌حزب ائتلاف سوسیال مردمی، حزب کرامت، حزب عدالت، جریان مردمی و کمپین حمدین صباحی با تشکیل ائتلافی یکپارچه اعلام کرده‌اند که به صباحی رأی می‌دهند. برخی اعضای جنبش تمرد، سوسیال‌های انقلابی هم جزو حامیان صباحی به شمار می‌روند. در این بین برخی گروه‌ها مانند جمعیت ملی تغییر اعلام کرده که از هیچ کدام از 2نامزد حمایت نمی‌کند. برخی چهره‌های مهم مانند محمد البرادعی نیز گفته‌اند که انتخابات را تحریم می‌کند.

کد خبر 260104
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز