یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

انقلاب و دگرگونی سیاسی در مصر گویا پایانی ندارد. هنوز دوره ریاست‌جمهوری نخستین رئیس‌جمهور پس از انقلاب به پایان نرسیده، انقلابی دیگر در مصر رخ داد و امروز فصلی دیگر در مصر ورق می‌خورد تا رئیس‌جمهوری دیگر برای این کشور تاریخی تعیین شود.

مصر

امروز و فردا 54 میلیون مصری ازمیان 90 میلیون جمعیت این کشور پای صندوق‌های رأی خواهند رفت تا یکی از  2 نامزد با ریشه‌های انقلابی یا نظامی را بر اریکه قدرت بنشانند، شاید که پرونده انقلاب‌های ناتمام این کشور بسته شود.

تاکنون 5 رئیس‌جمهور صحنه‌گردان رویدادهای سیاسی این کشور بوده‌اند. نخستین آنان محمد نجیب بود که تنها 2سال در اوایل دهه 50 قرن گذشته میلادی این سمت را به‌دست داشت. پس از او نوبت به جمال عبدالناصر رئیس‌جمهور کاریزماتیک نه‌تنها مصر بلکه تمام جهان عرب رسید که 16سال زمامدار مصر بود.

با مرگ جمال عبدالناصر، انور سادات سومین رئیس‌جمهور شد و 11سال در این سمت ماند تا اینکه ترور شد و پس از او، حسنی مبارک این‌بار آنقدر در قدرت ماند تا نظامش از درون پوسیده شد و پس از 30سال در انقلابی مردمی برانداخته شد. در نخستین انتخابات دمکراتیک مصر، محمد مرسی نامزد اخوان‌المسلمین انتخاب شد اما حضور او در قدرت دیری نپایید. اعتراض‌های گسترده به تصمیمات مرسی در کنار نابسامانی اقتصادی و کمین نظامیان برای او، عمر حضور اخوانی‌ها را در قدرت بسیار کوتاه کرد. در پی آن درگیری‌های خونینی مصر را فراگرفت و صدها نفر از هواداران اخوان‌المسلمین و مخالفانشان کشته شدند و صدها نفر دیگر از این جماعت راهی زندان‌ها شده یا به مرگ محکوم شدند.اکنون بعد از آن روزهای ناآرام، انتخابات ریاست‌جمهوری در مصر برگزار می‌شود که برنده آن به‌احتمال زیاد ژنرال عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش این کشور است.

عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع سابق و فرمانده ارتش همان راه عبدالناصر و حسنی مبارک را رفت و ردای نظامی‌گری را از تن درآورده و قصد آن دارد تا خلعت ریاست‌ را بر تن کند تا تاریخ در مصر تکرار شود و بار دیگر نظامیان قدرت را در دست بگیرند. شاید بدین‌سان، مصر تا 4سال دیگر در آرزوی دیدن رئیس‌جمهوری به دور از ریشه‌های نظامی یا ایدئولوژیک باشد.

ناظران انتخابات

اما انتخابات ریاست‌جمهوری مصر ناظرانی هم دارد. کمیسیون عالی انتخابات بر تمام مراحل انتخابات از همان ابتدای نام‌نویسی نامزدها تا اعلام نتایج نظارت دارد. ریاست کمیسیون عالی انتخابات مرکب از 5شخصیت ارشد قضایی به ریاست انور رشاد العاصی است. در این بین، کمیسیون عالی انتخابات هم اعلام کرده که 16هزار قاضی در حوزه‌های انتخابیه حضور خواهند یافت.

در سطح داخلی همچنین 79گروه مردم‌نهاد بر این انتخابات نظارت خواهند کرد. در سطح عربی و بین‌المللی هم، قرار است 5سازمان بین‌المللی یعنی اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا، مرکز کارتر، مرکز شفافیت بین‌المللی و مؤسسه بین‌المللی دمکراسی آمریکا بر این انتخابات نظارت کنند. پیش از این، قرار بود ناظرانی هم از اتحادیه اروپا در این انتخابات حضور یابند اما این اتحادیه اعلام کرد که به‌علت نبود تضمین‌هایی درباره حسن انجام مأموریت‌شان، از این اقدام منصرف شده است. در روزهای گذشته هم 3ناظر از کشورهای مکزیک، اتیوپی و اردن وارد مصر شده‌اند.

عبدالفتاح السیسی

در ژانویه 2011به فرماندهی نیروهای مسلح انتخاب شد و در اوت 2013هم وزیر دفاع شد. السیسی 59ساله یکی از شخصیت‌های کلیدی در عزل محمد مرسی از قدرت بود و از آن زمان عملا زمامداری کشور را به‌دست گرفت. السیسی نشان ستاره و شعار زنده باد مصر را برای کمپین انتخاباتی‌اش انتخاب کرده و شخصیتی است که از طرف بسیاری از کشورهای عربی حمایت می‌شود. سوریه، عربستان و امارات جزو مهم‌ترین کشورهایی هستند که دل به پیروزی او بسته‌اند. در سطح بین‌المللی هم روسیه علنا اعلام کرده که از او حمایت می‌کند.

حمدین صباحی

سیاستمداری ریشه‌دار که از نظر ایدئولوژیک نسب به جمال عبدالناصر می‌رساند. او نیز مانند السیسی جزو مخالفان سرسخت جماعت اخوان المسلمین و در عین حال با مقوله اقتصاد لیبرالی مخالف است. صباحی 59ساله برخلاف السیسی که معتقد به اصلاح موردی معاهده کمپ‌دیوید است، بر این باور است که این معاهده باید متحول شود. او پیش از این 2بار نماینده پارلمان بود و نامزد انتخابات سابق هم شد و توانست 4.5 میلیون رأی کسب کند. او نشان کرکس و شعار «با همدیگر رؤیایمان را کامل می‌کنیم» را برای کمپین تبلیغاتی‌اش برگزیده است.

کد خبر 260621
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز