دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

زهرا جورابلو: دکتر بهزاد ابوالعلایی در پنجمین نشست مدیریت و بهره‌وری گفت: خوش به حال سازمان‌هایی که کارکنان‌شان مانند برات طریقتی با جان و دل کار می کنند.

دکتر بهزاد ابوالعلایی

به گزارش مارکتینگ‌نیوز، مهندس حسین حاجیان، رئیس انجمن بهره‌وری در ابتدای مراسم ضمن خیر مقدم به میهمانان، دوازدهمین سالگرد تاسیس انجمن بهره‌وری را تبریک گفت. وی اظهار داشت: هدف ما ترویج فرهنگ بهره‌وری در کل جامعه است. ما در کنار نشست‌های بهره‌وری، قصد داریم سلسله نشست‌های موازی از جمله سلسله نشست‌های اقتصاد مقاومتی را نیز برگزار نمائیم.

منش، بزرگ‌ترین رکن مدیریت است

وی گفت: منش، بزرگ‌ترین رکن مدیریت است. مطمئن باشید در صورت وجود منش در مجموعه‌ها عناصر بهره‌وری در سازمان‌ها قلیان خواهد کرد.

پس از سخنرانی مهندس حاجیان، دکتر ابوالعلایی سخنرانی خود را آغاز نمود. محور اصلی سخنان دکتر ابولعلایی افزایش بهره‌وری در نیروی کار انسانی بود. وی سه دلیل اصلی کم بودن بهره‌وری در نیروی کار را ندانستن، نتوانستن، و نخواستن دانست.

افردی می‌توانند اهداف‌شان را محقق کنند، که با شغل‌شان مانند قفل و کلید باشند

طبق نظرسنجی که دکتر ابوالعلایی از بیش از یک هزار مدیر و سرپرست انجام داده‌اند، مهم‌ترین دلایل کم بودن بهره‌وری در نیروی کار نداشتن انگیزه کار کردن، ندانستن اینکه دقیقا چه باید بکنند، نداشتن دانش و مهارت لازم، نداشتن اختیارات کافی برای انجام کار، قبول نداشتن کاری که به آنها محول شده، و نداشتن ابزار و امکانات لازم برای خوب کار کردن است.

دکتر ابوالعلایی اظهار داشت: 12 عامل برای بهبود بهره‌وری نیروی کار توسط گالوپ منتشر شده است. کارفرما می‌تواند با روشن نمودن اهداف، برنامه‌ها و انتظارات و فراهم نمودن ابزار، منابع، اختیارات و اطلاعات، دو بهانه نمی‌دانستم و  نمی‌توانستم را از نیروی کار خود بگیرد. مهمترین عامل افزایش بهره وری در نیروی کار تناسب شخص با شغل است. باید هر فرد را متناسب با توانایی‌هایش سر جای خود قرار دهیم. افردی می‌توانند اهداف‌شان را محقق کنند، که با شغل‌شان مانند قفل و کلید باشند.

دکتر ابوالعلایی در ادامه گفت: انسانها برای خوب کار کردن نیاز به انگیزه دارند. مهم‌ترین ابزار ساختن فرهنگ از جمله فرهنگ بهره‌وری تشویق و پاداش است.

وی گفت: انسانها ابزار نیستند. به شخصیت انسانی کارکنان خود توجه داشته باشید. به آنها کمک کنید تا به شما کمک کنند. فرصت‌های رشد و ارتقا را برای آنها فراهم کرده و از ایده و ابتکارات‌شان استقبال کنید.

خوش به حال سازمان‌هایی که کارکنان‌شان مانند برات طریقتی کار می‌کنند

دکتر ابوالعلایی خاطرنشان کرد: خوش به حال سازمان‌هایی که کارکنان‌شان مانند برات طریقتی با تمام وجود کار می کنند. برات طریقتی، مسئول یکی از سرویس‌های بهداشتی در پارک آزادگان است با خلاقیت خود به تزیین فضای داخلی سرویس بهداشتی این پارک پرداخته است و محیطی متفاوت را ایجاد کرده است. کاری کنید که نیروی کار احساس مهم بودن بکند. چون در این صورت است که کار خود را با جان و دل انجام می‌دهد و خود را دارای اعتبار در سازمان می‌داند.

وی افزود: محیط کار را با استخدام همکاران بهره‌ور، ایجاد رقابت‌های مثبت و سازنده، پاداش‌های تیمی، و ایجاد فضایی دوستانه، بهره‌ور سازید.یک نظام ارزیابی عملکرد و بازخورد را در سازمان پیاده کنید و از تفاوت‌گذاری هراس نداشته باشید. به کارکنان خود آموز‌ش‌های لازم را بدهید تا دانسته‌های خود را عملی کنند.

بهره‌وری مانند روح سازمان است که باید از طریق مدیر به سازمان دمیده شود

دکتر ابوالعلایی گفت: مدیران متولی سازمان‌ها هستند. بهره‌وری مانند روح سازمان است که باید از طریق مدیر به سازمان دمیده شود. بنابراین یک رئیس خوب در افزایش بهره‌وری کارکنان خود نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. یک رهبر اثر بخش رهبری است که قدردان موفثیت‌ها باشد، به دیگران الهام ببخشد، افراد مناسب را در زمان مناسب در نقش‌های مناسب قرار دهد، دیگران را برای حرکت در جهت مطلوب ترغیب و تشویق نماید، انتظارات خود را واضح و رشن اعلام نماید، صداقت و یکپارچگی داشته باشد، و مسئولیت پیروزی‌ها و شکست‌ها را بپذیرد.

در پایان این نشست از دکتر ابوالعلایی تقدیر به عمل آمد و کیک دوازدهمین سال تاسیس انجمن بهره‌وری به دست وی بریده شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از سایر نشست ها به وب سایت انجمن بهره وری ایران به نشانی www.irpa.ir مراجعه نمایید.

کد خبر 260638
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز