همشهری آنلاین: یک روانشناس در حاشیه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در کارگاه آموزشی «سبک زندگی با رویکرد قرآنی» گفت: ما با بررسی های علمی در تحقیقات دانشگاهی متوجه شدیم که رویکرد زندگی از منظر قرآن کاملاً با آموزه هایی علمی سازگاری دارد.

قرآن

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید محمودیان درباره کارگاه های سبک زندگی قرآنی گفت: این کارگاه ها تلاشی است برای پیدا کردن یک نوع نگاه از منظر قرآن به زندگی انسان. این در حالی است که تلاش می‌کند در زندگی روزمره به انسان‌ها با کارکردی مومنانه نگاه کند تا به این واسطه به بالاترین سطح کارآمدی دست یابند.

وی افزود: قرآن مدلی از زندگی را طراحی می‌کند که در آن مدل انسان نه تنها نباید بهره و حظ خود را از دنیا فراموش کند که باید عاقبت خود را در آن دنیا مدنظر قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه این مدل کاملاً علمی است، ادامه داد: ما با بررسی های علمی در تحقیقات دانشگاهی متوجه شدیم که رویکرد زندگی از منظر قرآن کاملاً با آموزه هایی علمی سازگاری دارد.

محمودیان با بیان اینکه پایان نامه کارشناسی ارشد خود را در زمینه روانشناسی و مشاوره در دانشگاه شهید بهشتی با عنوان «بررسی تأثیر آموزش مهارت های زندگی با رویکردهای قرآنی در درمان افسردگی» به انجام رسانده است، گفت: این مدل با اطمینان بسیار بالا اثبات می‌کند که مهارت قرآنی می‌تواند بیماری های روانی مثل افسردگی را درمان کند.

این روانشناس تصریح کرد: به طور دقیق تر می‌توان گفت این مهارت ها با سبک زندگی قرآنی سه رویکرد در بر دارد که شامل رویکرد پیشگیرانه، درمانی و رشد ارتقاء شخصیت است.

وی در توضیح رویکرد پیشگیرانه گفت: این رویکرد به این معنی است که همه افراد جامعه وقتی با مفاهیم قرآنی آشنا می شوند کمتر در معرض بیماریی‌های روحی و روانی قرار می گیرند و دچار پیشگیری روانی می‌شوند.

محمودیان در مورد رویکرد درمانی گفت: افرادی که دچار بحران‌های اخلاقی مثل افسردگی، اضطراب، بحران طلاق، و بحران‌های هویتی هستند با استفاده از این رویکرد درمان می‌شوند.

وی ادامه داد: رویکرد رشد ارتقاء شخصیت همان طور که از عنوان آن پیداست سبب تعالی و رشد شخصیت انسان می‌شود.

وی درباره یکی از مهمترین وظایف انسان که در هیچ دوره ای از زندگی به اتمام نخواهد رسید گفت: خداوند در قرآن می فرماید: یا ایها الذین آمنو علیکم انفسکم یعنی ای کسانی که ایمان آوردید مراقب خودتان باشید. در واقع «خود» مهمترین دارایی انسان است و مهمترین موضوعی که در زندگی باید به آن بپردازیم همین «خود» است. به دنبال این مراقبت، باید این سوال در ذهن انسان شکل بگیرد که من چه کسی هستم؟ همین سوال انسان را در مسیر انسانیت نگاه می دارد.

وی ادامه داد: مادامی که انسان نگران عاقبت به خیری و ماندن در مسیر انسانیت باشد به همین میزان در تلاش برای عاقبت به خیری است. کما اینکه وقتی از امام راحل(ره) می‌خواهند که در حق مومنان یک دعا داشته باشند، می فرمایند: خدایا عاقبت همه را به خیر کند.

کد خبر 261059
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز