دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

ستاره سمائی: کارشناسان اعلام کرده‌اند به دنبال گزارش‌هایی که از دهه 1860 آغاز شد و همچنین وقوع سیل در پاکستان و افزایش موج گرما در یونان، سال جاری می‌تواند به عنوان دومین سال گرم شناخته شود.

فیل جونز، رئیس واحد تحقیقات آب و هوایی در دانشگاه ایست آنگلیای بریتانیا در این‌باره می‌گوید: به نظر می‌رسد سال 2007 به عنوان دومین سال گرم، بعد از سال 1998، معرفی شود.

واحد تحقیقات آب و هوایی در دانشگاه ایست آنگلیا، اطلاعات سازمان هواشناسی بین‌المللی سازمان ملل متحد را تأمین می‌کند. جونز با توجه به گزارشهای دمایی تا پایان آوریل می‌گوید: ممکن است این وضعیت تغییر کند اما در این لحظه غیر ممکن به نظر می‌رسد!

سال گذشته او پیش بینی کرده بود گزارشهای موجود‌، مبنی بر افزایش تمرکز گازهای گلخانه‌ای که از طریق مصرف سوخت‌های فسیلی تولید می‌شوند و گرم شدن اقیانوس آرام، می‌توانند سال 2007 را حتی از سال 1998 هم گرمتر کنند.

همچنین اکثر کارشناسان معتقدند این تغییرات آب و هوایی موجب وقوع سیل، خشکسالی، امواج گرما و طوفانهای بیشتری شود. البته آنها اعلام کرده‌اند حوادث طبیعی که گهگاه در گوشه و کنار دنیا رخ می‌دهد، نمی‌توانند نشانه گرم شدن زمین باشند چرا که طبیعت آب و هوا، بی نظم است.

به گفته سالوانو بریسنو، رئیس دفتر استراتژی بین المللی کاهش حوادث غیرمترقبه سازمان ملل در جنوآ، وقوع حوادث شدید محتمل‌تر شده است. طی 150 سال گذشته، تمام این 10 سالی که به عنوان گرمترین سال معرفی شده، از سال 1990 تا کنون رخ داده است.

به گزارش سازمان بین‌المللی هواشناسی ناسا سال گذشته به عنوان ششمین سال گرم معرفی شده که اطلاعاتش کمی متفاوت‌تر بوده و بعد از سال 1998، سال 2005 را به عنوان گرمترین سال معرفی کرده است.

تیم هواشناسی سازمان ملل، بر اساس تحقیقات 2500 دانشمند به این نتیجه رسیده است که یکی از عمده‌ترین دلایل تبدیل سال جاری به گرمترین سال، استفاده انسانها از سوختهای فسیلی طی نیم قرن گذشته است.

طبق دقیق‌ترین برآوردها، دمای زمین در قرن حاضر بین 8/1 – 4 درجه سلسیوس (2/3 و 8/7 درجه فارنهایت) افزایش خواهد داشت.

بریسنو با اعلام  اضافه شدن تغییرات آب و هوایی به خطرات روزافزونی که در حال حاضر جان 6/6 بیلیون نفر را تهدید می‌کند، معتقد است که تمام جهانیان باید برای کسب آمادگی مقابله با فجایع، به فکر استراتژی‌های بهتری باشند.

با صرف نظر از گرمای روزافزون، نکته دیگری نیز باعث نگرانی می‌شود؛ تجمع مردم در شهرها یا به عنوان مثال اقامت در فلاتها که مستعد وقوع سیل هستند یا حتی مناطقی که احتمال خشکسالی در آنها زیاد است، جزء عوامل خطرساز هستند.

به گفته برینسو تمامی عوامل خطرآفرین باید از بین برود؛ به عنوان مثال باید جمعیت را از مناطقی که مستعد وقوع فاجعه هستند، دور کنیم.

او می‌گوید: در حال حاضر تصویر واضحتری از آنچه در حال وقوع است، پیش رو داریم و برای انجام اقدامات پیشگیرانه، دولتها در اولویت هستند.

رکورد میانگین دمای هوا، طی 12 ماه گذشته در آلمان، در قرن گذشته شکسته شد و این ماجرا باعث طرح سؤالاتی نظیر این شده که آیا تغییرات آب و هوایی سرعت گرفته است؟

به گزارش مرکز تحقیقات آب و هوایی پتسدم (شهری در شمال آلمان شرقی) اگر این روند همین طور ادامه پیدا کند، به زودی در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد پیدایش زود هنگام عوارض پدیده گرم شدن زمین حتی در آلمان هم خواهیم بود.

رویترز / 8جولای

کد خبر 26145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز