کمتر از یک‌ماه پس از آنکه رسانه‌ها از خداحافظی همیشگی نمایشگاه کتاب تهران با مصلای بزرگ امام خمینی(ره) خبر دادند، وزیر ارشاد در مراسم تقدیر از افراد و نهادهای همکار در برگزاری نمایشگاه بیست و هفتم از همکاران خود خواست برای انتقال نمایشگاه سال آینده به محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی پایتخت برنامه‌ریزی کنند.


به گزارش همشهري، علي جنتي در اين مراسم با اشاره به نامناسب بودن فضاي مصلا براي برپايي نمايشگاه كتاب تهران گفت: مصلا محل عبادت است و براي برپايي نمايشگاه ساخته نشده؛ ضمن اينكه اين مكان وقت زيادي از همكاران ما براي برپا كردن نمايشگاه كتاب مي‌گيرد و فضاي مورد نياز را در اختيار آنها قرار نمي‌دهد. به همكارانم در وزارت ارشاد توصيه مي‌كنم از امروز محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران را براي برپايي نمايشگاه كتاب سال آينده آماده كنند.

بازگشت به سال 85

آخرين بار سال 85بود كه نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برگزار و از سال 86اين رويداد بزرگ فرهنگي به مصلاي بزرگ پايتخت منتقل شد. تمام آنها كه در مدت 10روز برپايي نمايشگاه كتاب در نمايشگاه بين‌المللي گذرشان به آن محدوده مي‌افتاد، هميشه از دسترسي نامناسب، ترافيك بسيار سنگين به‌ويژه در ساعت‌هاي آغاز و پايان نمايشگاه و البته كنار هم نبودن و دور از دسترس بودن سالن‌هاي مختلف نمايشگاه شكايت داشتند. هرچند مصلاي تهران هم مشكل ترافيك را حل نكرد اما لااقل معضل دسترسي به سالن‌هاي متفاوت نمايشگاه حل شد.وزير ارشاد در سخنان خود گريزي هم به‌احتمال برگزاري نمايشگاه كتاب در شهر آفتاب زد و افزود: تصور برپايي نمايشگاه كتاب تهران در شهر آفتاب اشتباه است چرا كه ظرفيت لازم را ندارد. ‌

پيشنهاد غيركارشناسي

مدير سابق پروژه باغ كتاب تهران يكي از منتقدان طرح بازگشت نمايشگاه كتاب به نمايشگاه بين‌المللي است. علي‌اكبر اشعري با اشاره به غيركارشناسي بودن پيشنهاد وزير ارشاد به مهر گفت: من در صحبت چند روز پيش با معاون فرهنگي وزير ارشاد و رئيس نمايشگاه كتاب تهران تأكيد كردم خوب است از مردم پرسيده شود از ميان گزينه‌هاي موجود براي برگزاري نمايشگاه كتاب يعني مصلاي امام خميني(ره)، شهر آفتاب، چيتگر، پرند و باغ كتاب كدام را بهتر ارزيابي مي‌كنند. وي افزود: ما سال 89در يك نظرسنجي مفصل از مراجعه‌كنندگان به نمايشگاه كتاب سؤال كرديم و آنها هم با درصد بالا باغ كتاب را انتخاب كردند. وقتي حدود 30سال پيش نمايشگاه كتاب آغاز شد، ما نه شهر كتاب‌هاي فعلي را داشتيم نه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي كتاب را. حالا در شرايط فعلي آيا لازم است نمايشگاه كتاب به همان شكل قديمي در قالب يك فروشگاه بزرگ برگزار شود؟ از اين رو، معتقدم پيشنهاد اخير وزير محترم ارشاد غيركارشناسانه است.

كورترشدن گره ترافيكي!

در دوره‌اي كه حجم مخاطبان نمايشگاه كتاب تهران در بهترين حالت به 2تا 3ميليون نفر مي‌رسيد، بزرگراه چمران و محدوده‌هاي اطراف آن به‌دليل تردد انبوه خودروها قفل مي‌شد و پليس راهور ناجا از شاكيان اصلي برگزاري نمايشگاه كتاب در نمايشگاه بين‌المللي بود. از همين‌رو، شهرداري تهران و دولت وقت به اين نتيجه رسيدند كه چاره‌اي جز انتقال نمايشگاه به نقطه‌اي ديگر نيست. تعداد مخاطبان نمايشگاه كتاب در 9سال اخير به حدود دوبرابر افزايش يافته و مشخص نيست آيا همان مكان سابق مي‌تواند از اين جمعيت انبوه پذيرايي كند يا نه.

كدام گزينه بهتر است؟

در نامناسب بودن مصلاي تهران براي برگزاري نمايشگاه كتاب ترديدي نيست اما همين مكان نامناسب نسبت به نمايشگاه بين‌المللي برتري‌هايي دارد كه ناگفته پيداست آن را به گزينه‌اي بهتر براي ميزباني از نمايشگاه كتاب تبديل مي‌كند. ازجمله اين ويژگي‌ها مي‌توان به قرار گرفتن در محدوده مركزي شهر و بين بزرگراه‌ها و خيابان‌هاي اصلي، دسترسي آسان از 3جهت شمال، جنوب و شرق با استفاده از مترو و اتوبوس، پراكنده نبودن سالن‌ها و غرفه‌ها و... اشاره كرد.

کد خبر 261699

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha