همشهری آنلاین: رییس اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: برای ساماندهی صنایع اطراف تهران به ویژه صنایع آلاینده، مخالف استقرار آنها تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری هستیم و فقط صنایع پیشرفته "هایتک" می‌توانند در شهرک‌های صنعتی مستقر شوند.

به گزارش ايرنا، محمد هادی حیدرزاده روز دوشنبه گفت: اولویت محیط زیست در مورد استقرار و ساماندهی صنایع آلاینده در کلان‌شهرها از جمله تهران، مستقر نشدن صنایع جدید است.

وی با بیان این که برای صنایع موجود هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم افزود: برخی صنایع آلاینده هستند که باید برای اصلاح فعالیتشان یک برنامه زمان‌بندی ارایه دهند و یک سری صنایع هم هستند که به علت حضور در محدوده شهر باید منتقل شوند.

برای انتقال صنایع آلاینده‌ای که در محدوده شهر واقع شده‌اند باید از بند 20 قانون شهرداری‌ها که مربوط به مزاحمت و آلودگی صنایع است استفاده شود که اکنون تعامل خوبی بین سازمان محیط زیست، شهرداری و شورای شهر تهران وجود دارد.

بر این اساس در حال بررسی صنایعی که باید منتقل شوند هستیم تا اولویت انتقال آن‌ها مشخص شود، البته این انتقال نیاز به اهرم‌های تشویقی دارد و بعد از بررسی تمام جوانب انتقال به این نتیجه رسیدیم صنایعی که در محدوده شهر هستند و باید وارد شهرک‌های صنعتی شوند شهرداری به آنها تراکم و جواز تجاری ارایه دهد که این موضوع می‌تواند یک اهرم تشویقی برای انتقال باشد.

مدیر کل محیط زیست استان تهران گفت: همچنین پیشنهاد دادیم تا قیمت زمین در شهرک‌های صنعتی کاهش یابد و هم این که قیمت زمین‌ها به صورت اقساط از صاحبان صنایع گرفته شود.

از ابتدای سال 93 کارگروه مشترک دو اداره کل محیط زیست استان تهران و صنعت معدن تجارت استان تهران تشکیل شد و در زمینه شناسایی، رتبه‌بندی صنایع، صنایعی که باید از شهر خارج شوند و صنایعی که باید اصلاح شوند فعالیت می‌کند.

حیدرزاده افزود: بسیاری از این صنایع کد شناسایی ندارند و قرار است این کارگروه این صنایع را شناسایی کند و آنهایی که قابلیت انتقال به شهرک‌های صنعتی را دارند نیز مورد بررسی قرار دهد، برای این کار در چند شهرک صنعتی از جمله دماوند و فیروزکوه برنامه‌ریزی کردیم تا این صنایع به آن مکان‌ها منتقل شوند.

در شهرک‌های صنعتی اولویت با استقرار صنایع جدید نیست بلکه انتقال صنایع است، البته صاحبان صنایع مایلند مراکز صنعتی آن‌ها در داخل یا نزدیک شهر تهران باشد اما باید توزیع صنایع در سراسر کشور عادلانه باشد.

رییس اداره کل محیط زیست استان تهران درباره آمایش سرزمین گفت: در واقع آمایش سرزمین همان استعدادیابی برای تعیین کاربری زمین است که اولویت اداره کل محیط زیست استان تهران نیز همین است که اکنون مراحل پایانی خود را می‌گذارند.

وی افزود: دیگر باید عنوان آمایش سرزمین را به ساماندهی سرزمین تغییر دهیم و بر این اساس وضعیت موجود را ساماندهی و مانع بارگذاری بیشتر صنایع شویم از این رو تفاهم‌نامه‌ای بین اداره کل محیط زیست استان تهران و اداره کل صنعت معدن تجارت استان تهران منعقد شده است که در این تفاهم‌نامه در مورد لغو پروانه فعالیت صنایع آلاینده یا انتقال آنها به شهرک‌های صنعتی بحث و بررسی می‌شود.

کد خبر 262752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha