دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن 24 ساعته نوزادان نارس به روشنایی در آی سی یو تکامل ساعت زیستی را در آنها مختل می‌کند.

به گزارش هلث دی نیوز پژوهشگران آمریکایی دریافته‌اند که قراردادن موش‌های نوزاد در معرض نور مداوم از تکوین درست ساعت زیستی در مغزهای آنها جلوگیری می‌کند و این وضعیت می‌تواند پیامدهای درازمدتی داشته باشد.

 آنها می‌گویند حدود  14 میلیون نوزاد کم‌وزن که هر سال در سراسر جهان متولد می‌شوند، در طول مدت بستری در بیمارستان مدواما در معرض نور مصنوعی قرار دارند.

 دکتر داگلاس مک ماهون، استاد علوم زیستی در دانشگاه وندربیلت درشهر نشویل ایالت تنسی و سرپرست این تحقیق گفت:" ما به تاثیر نور بر ساعت‌های زیستی علاقمندیم، زیرا که ساعت زیستی به طور گسترده‌ای کارکردهای بدن ما را تنظیم می‌کند و همچنین اثر مهمی بر خلق و خوی ما دارد. بررسی ما بیانگر آن است که دوره‌ای کردن روشنایی و تاریکی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه نوزادان ممکن است از روشنایی مداوم  از نظر تکامل ساعت زیستی برای نوزادان پیش‌رس بهتر باشد."

 پژوهشگران می‌گویند یافته‌های این بررسی بر روی موش‌های نوزاد به توضیح بررسی ‌های متعدد قبلی کمک می‌کند. یکی از این بررسی‌ها نشان داده بود که نوزادان در بخش‌های دارای روشنایی دوره‌ای به صورت روز و شب نسبت به بخش‌های دارای روشنایی مداوم شب‌ها سریعتر به خواب می‌روند. بررسی‌های دیگر هم نشان داده‌اند که نوزادان بستری‌شده در بخش‌های با روشنایی دوره‌ای به صورت شب و روز سریعتر نوزادان در بخش‌های با نور مداوم وزن می‌گیرند.

کد خبر 2639

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز