جمعه ۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه ششم تیر ماه در تهران به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار شد.

احمد خاتمی آیت‌الله

به گزارش ایرنا، آیت الله سید احمد خاتمی در نماز جمعه این هفته تهران به وقایع اخیر عراق اشاره کرد و افزود: داعش و گروهک‌های تکفیری عروسک‌های کوکی هستند که توسط دیگران کوک می‌شوند.

وی با بیان این که، مکان‌های داعش و گروهک تکفیری مشخص است، چرا که در اردن ستادی برای هدایت این گروه‌ها راه اندازی کرده‌اند، گفت: اعضای این ستاد نیز آمریکا، رژیم صهیونیستی، انگلیس و گروه‌های ارتجاع منطقه هستند و در واقع معرکه گردانهای منطقه را باید این کشورها دانست.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان این که، هدف آنها تجزیه عراق است و به طور صریح هم به این موضوع اشاره کرده‌اند اضافه کرد: از کشورهای همسایه می‌خواهیم که جدول آمریکا را پر نکنند، چرا که پر کردن خانه‌های جدول دشمن دودی است که به چشم خودشان خواهد رفت.

آیت الله خاتمی عنوان کرد: آنچه هم اکنون در عراق می‌گذرد، دعوای شیعه و سنی نیست، بلکه داعشی‌ها همان بعثی‌های جنایتکار و وفاداران به صدام هستند و از این رو نباید آنها را شیعه یا سنی خطاب کرد، نیروهای این گروه لاییک هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: دلیل این امر هم این است که آنها هم شیعیان را و هم سنی‌ها را می‌کشند و علمای هر دو گروه مذهبی علیه آنها موضع‌گیری کرده‌اند.

وی تصریح کرد: نکته دیگر که درباره وقایع امروز عراق مورد توجه است، این موضوع است که دو هفته از وحشی‌گری‌های تروریست‌های داعش در عراق می‌گذرد، اما شورای امنیت سازمان ملل تا به امروز هیچ واکنشی از خود نشان نداده است، حتی یک جلسه اضطراری هم برگزار نکرده و این موضوع نشان می‌دهد که دست آنها نیز در این بحران است.

وی به کشتارهای فجیع این گروه تروریستی اشاره کرد و گفت: سوالم از مجامع بین‌المللی این است که اگر رفتار آنها تروریستی نیست، پس این رفتارها چه نام دارد، این جریان کاملا آمریکایی - صهیونیستی و هدف آن بردن آبروی اسلام است تا این دین رحمانی را خشن نشان دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، همچنین از موضع ستودنی مرجعیت عراق آیت الله سیستانی مبنی بر فتوای دفاع از کشور عراق و مقابله با این گروه تقدیر کرد و آن را اقدام بسیار مبارکی توصیف کرد که باعث به راه افتادن بسیج مردمی علیه تروریست‌ها شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به دو اقدام شایسته مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت، اشاره کرد و گفت: یکی از این مصوبات در زمینه تکثیر نسل و افزایش جمعیت بر اساس نظر مقام معظم رهبری و دیگری گام‌هایی بود که در رابطه با مسئله عفاف و حجاب برداشته شد.

وی اضافه کرد: این اقدامات باعث خوشحالی مردم می‌شود، چرا که متوجه شدند مسئولان در این زمینه تلاش می‌کنند. البته باید اضافه کنم که دولت محترم هم این دغدغه را دارد و وزارت کشور نامه‌ای به اینجانب نوشته و 16 مورد اقدامات انجام شده در این زمینه را عنوان کرده است.

خطیب نماز جمعه عنوان کرد: از همه مسئولان نظام می خواهیم، حجاب را از کارگزاران خودشان آغاز کنند تا نتایج آن را مشاهده کنند.

وی همچنین به سالروز ششم تیر ماه و حمله منافقین به مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: منافقان کوردل ایشان را سال 60 در مسجد ابوذر تهران هدف قرار دادند، اما خداوند این ذخیره انقلاب اسلامی را برای ما حفظ کرد. امیدواریم که سایه این رهبر فرزانه تا انقلاب مهدی(عج) بر سر ما مستدام باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به فرارسیدن سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی و 72 نفر از یارانش اشاره کرد و گفت اظهار داشت: امام خمینی(ره) شهادت این یاران انقلاب را به تعداد شهدای کربلا تشبیه و شهید بهشتی را فردی مجتهد، صالح و دارای فضایل بسیار توصیف کرد.

وی با طرح این سوال که جرم آیت‌الله خامنه‌ای و شهید بهشتی در نظر دشمنان انقلاب چه بود، تصریح کرد: جرم آنها این بود که ایمان داشتند، همان جرمی که امروز استکبار با تمام قوا ملت ایران را با این جرم تحت فشار قرار می‌دهد.

آیت الله خاتمی با تاکید بر اینکه دنیا و مستکبران می‌دانند که ایران بمب اتم ندارد و این مساله با فقه ما نمی‌سازد، اظهار داشت: گرفتاری آنها ایران اسلامی است و نمی‌توانند در منطقه نظامی این چنینی را ببینند.

وی افزود: سال 1342 هم کسانی بودند که می‌گفتند که با شعار مرگ بر شاه که شاه ساقط نمی‌شود، اما دیدیم که چنین شد و امروز هم برخی می‌گویند 1+5 کشک است و فقط باید با آمریکا مذاکره کرد یا به قولی کدخدا را ببینید و ده را بچاپید و با مرگ بر آمریکا چیزی پیش نمی‌رود، حرف ما این است که مرگ بر آمریکای ما هیمنه آمریکا را شکست.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به اهانت‌های جریان منافقین و بنی‌صدر به شهید بهشتی و واکنش ایشان نسبت به این توهین‌ها گفت: زمانی که گوشه‌ای از سخنرانی و اهانت‌های بنی صدر و جریانش در حال پخش از تلویزیون بود، شهید بهشتی که آن روز در دفتر حزب جمهوری در قم در محضرشان بودیم، با آرامش گفت روزی که پا در این راه گذاشتیم این مسائل را پیش‌بینی می‌کردیم.

به گفته وی، در آن زمان هر کجا شهید بهشتی برای سخنرانی می‌رفت علیه وی شعار می‌دادند و به همین دلیل یکی از تعابیر پر کاربرد امام خمینی(ره) درباره شهید بهشتی مظلومیت وی بود.

آیت الله خاتمی با اشاره به هفته قوه قضائیه و برخی جنجال‌ها علیه این قوه گفت: به نظر می‌رسد که جنجال‌های اخیر علیه این قوه به دلیل موضع گیری شفاف و صحیح آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضا درباره فتنه و فتنه‌گران است و دلیل دوم نیز مساله مبارزه قاطع قوه قضاییه با مفاسد اقتصادی است.

وی توصیه‌های مقام معظم رهبری به دستگاه قضایی را موجب اقتدار درون‌زا برای این قوه خواند و اظهار داشت: اقتدار بیرونی نیز این است که آرامش بیرونی ایجاد کنیم و کسی که حکم علیه وی صادر می‌شود، نباید جار و جنجال کند.

خطیب نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش به بحران سه ساله در سوریه اشاره کرد و گفت: بیش از 30 ماه است که آمریکا برای مخالفان این کشور سلاح ارسال می‌کند، اما 77 درصد مردم پای صندوق‌های رای آمدند و به کسی رای دادند که استکبار نمی‌خواست او رئیس جمهوری باقی بماند.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها در عراق هم نمی‌خواستند که ترکیب کنونی پیروز شود، آمریکا می‌خواست هوادارانش رای بیاورند، اما مردم عراق به وابستگان آمریکایی رای ندادند.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین به فرارسیدن سالروز حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری اشاره کرد و گفت:

این واقعه که خاطره تلخی در ذهن مردم بود، برگ دیگری از جنایت‌های آمریکایی‌ها را رقم زد. آنها در مقابل به فرمانده این جنایت مدال دادند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به وجود بحران آب در برخی استان‌های کشور اشاره کرد و از عموم مردم خواست تا نسبت به صرفه جویی در آب دقت و توجه بشتری داشته باشند.

آیت الله خاتمی همچنین با اشاره به فرارسیدن ماه رمضان و دعوت عام خداوند از مومنان گفت: یکی از برنامه‌های خوب صدا و سیما تلاوت جمعی قرآن است که امیدواریم امسال نیز ادامه داشته باشد.

 

آیت الله خاتمی در خطبه نخست این هفته نماز جمعه تهران نیز گفت: در یک جامعه دینی باید در تمام عرصه‌های آن دین تجلی پیدا کند و اعضای آن جامعه برای خداوند حریم نگه دارند.

وی با اشاره به سیمای یک جامعه دینی به نقل از قرآن کریم، افزود: پیشانی جامعه دینی باید تواضع در برابر حق و خضوع باشد و از پیشانی جامعه اسلامی تسلیم در برابر خدا نمایان است.

وی با بیان این که، کسی که وارد جامعه دینی می‌شود، نباید چیزی جز عدالت را مشاهده کند گفت: اگر کسی به اداره‌ای مراجعه کرد و دید رشوه و پارتی‌بازی وجود دارد، این نشان از جامعه اسلامی نیست، کسی که پارتی‌بازی می کند و در کار نادرست وساطت کند در گناه شریک است.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه چادر به عنوان حجاب برتر یکی از ویژگی‌های جامعه اسلامی است، گفت: رفتار جامعه باید به گونه‌ای باشد که برای خداوند حریم نگه دارند، زیرا ظاهر افراد نمی‌تواند معرف یک جامعه دینی باشد.

کد خبر 263933

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha