روزه داری در فصل تابستان، به‌دلیل طولانی بودن زمان بین سحر تا افطار مـدت زمـانی حدود ۱۷ساعـت را در برمی‌گیرد، که به نسبت ما‌های دیگر سال طولانی‌تر است، به همین دلیل، کارشناسان سلامت و تغذیه معتقد هستند که روزه داران حتما باید از یک شیوه تغذیه‌ای مناسب پیروی کنند تا با انرژی و توان بیشتری به راز و نیاز با خدا پرداخته و از فیوضات این‌ماه مبارک بهره بیشتری ببرند. به گفت

تغذیه

به گفته دكترمنصوررضايي، متخصص تغذيه و عضوهيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، در فصل تابستان چون هوا گرم است تعريق بيشتري صورت مي‌گيرد و به‌دليل آنكه تعريق در زمان روزه داري سبب كاهش آب بدن فرد روزه دار مي‌شود، بنابراين فرد روزه دار بايد از مواد غذايي‌اي استفاده كند كه عطش او را كاهش دهد.

تعريق يك سيستم دفاعي براي انسان است. هنگام تعريق بدن انسان مقدارزيادي مايعات و املاح را از دست مي‌دهد كه اگر در زمان مناسب جبران نشود مي‌تواند براي فرد مشكلات متعددي را ايجاد كند. تغييرات خلق و خوي ازجمله اين موارد است كه اگر اين مشكل با افت قند و فشار خون هم همراه شود، مي‌تواند براي دستگاه‌هاي مختلف بدن فرد به‌ويژه سيستم اعصاب مركزي، مشكلاتي به همراه داشته باشد.

رضايي در گفت‌وگو با همشهري با تأكيد بر اينكه درفصل تابستان روزه د اران حتما بايد وعده سحري داشته باشند، تصريح كرد مردم بايد در وعده سحري از مواد غذايي‌اي استفاده كنند كه كمتر سبب عطش آنها شود چرا كه در تابستان تعريق بيشتري صورت مي‌گيرد و فرد روزه دار بايد كمبود آب بدن ناشي از تعريق را با مصرف مواد غذايي مناسب در سحرجبران كند.

روزه داران در وعده سحري براي اينكه كمتر تشنه شوند بايد از خوردن غذاهاي شور، غذاهاي آماده و كارخانه‌اي، چرب، سرخ كرده و پركالري و همچنين از نوشيدن چاي و قهوه وادويه جات پرهيز كنند چرا كه مصرف اين غذاها سبب عطش و تشنگي روزه داران خواهد شد. او در عين حال به روزه‌داران توصيه كرد در وعده سحري براي اينكه كمتر تشنه شوند مواد غذايي فيبردار چه به‌صورت محلول در آب و چه نامحلول مصرف كنند. انواع ميوه‌ها و سبزيجات، غلات، حبوبات، آجيل‌هاي ساده و بي‌نمك انواع آش و خورشت‌هاي كم چرب از اين جمله هستند.

مصرف مواد غذايي فيبردار سبب مي‌شود كه مواد مورد نياز بدن در طول روز به مرور در اختيار بدن قرار گيرد؛ به سخن ديگر، وقتي كه مواد غذايي فيبرداردر دستگاه گوارش قرار مي‌گيرد كمك مي‌كند كه انواع آب و مايعات، انواع ويتامين، املاح و قند‌ها به مرور وارد بدن و دستگاه گردش خون شود و فرد بتواند از اين مواد به مرور استفاده كرده ودچار افت قند خون و فشار نشود.

برنامه‌هاي اداره كل سلامت شهرداري تهران در‌ماه رمضان

مهدي اميري معاون اداره كل سلامت شهرداري تهران هم در گفت‌وگو با همشهري از بركات‌ماه مبارك رمضان گفت و اينكه روزه‌داري با رعايت تغذيه مناسب مي‌تواند سلامت جسمي، رواني و اجتماعي را تضمين كند. به گفته اميري روزه داري مي‌تواند بسياري از بيماري‌ها را كنترل كند و يا كاهش دهد. انس با قرآن و ارتباط بيشتر با خدا قطعا به انسان آرامش بيشتري مي‌دهد و اين مهم سبب سلامت روان فرد مي‌شود.

معاون اداره كل سلامت شهرداري تهران از برنامه‌هاي اين اداره كل در ايام‌ماه مبارك رمضان هم گفت. غبار روبي مساجد با همكاري خادمين سلامت مساجد در مناطق 22گانه شهرداري تهران قبل از آغاز‌ماه مبارك رمضان، استقرار پايگاه‌هاي سيار اهداي خون با همكاري اداره كل انتقال خون استان تهران، در مناطق 1، 2، 3و 20تهران به‌ترتيب در حرم امامزاده صالح، پايگاه بسيج مقداد، مصلاي تهران و حرم حضرت عبدالعظيم حسني ازجمله فعاليت‌هاي اداره كل سلامت شهرداري تهران در‌ماه رمضان است كه از افطار تا سحر پذيراي اهداكنندگان خون خواهد بود. ارائه مشاوره‌هاي مختلف براي داشتن تغذيه مناسب در خانه‌هاي سلامت شهرداري تهران به شهروندان براي داشتن سفره‌هاي سحري و افطاري مناسب از ديگر برنامه‌هاي اداره كل سلامت شهرداري تهران در‌ماه مبارك رمضان است.

نرمش سبك و پياده روي بعد از افطار

درعين حال دكتر محمدجعفر فره‌وش فوق‌‌تخصص گوارش و استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفت‌و گو با ايسنا به روزه داران توصيه كرد كه از مصرف كالري اضافه در سحر و افطار خودداري كرده و بعد از افطارهم نرمش سبك و پياده‌روي كنند.

کد خبر 264097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha