یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرگئی لاوروف وزیرامور خارجه روسیه برضرورت حفظ یکپارچگی عراق وحمایت جامعه جهانی ازتلاش های بغداد دراین زمینه تاکید کرد.

سرگئی لاوروف

به گزارش ایرنا، لاوروف روزشنبه 7 تير درگفت وگو با کانال دوم تلویزیون دولتی روسیه گفت : در عراق شیعیان که نیروی سیاسی پیشرو محسوب می‌شوند، با سنی‌ها وکردها دریک کشور واحد زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به قرارگرفتن لیبی درآستانه فروپاشی وتلاش برخی کشورها برای تجزیه سوریه، افزود : اگر عراق تجزیه شود منطقه خاورمیانه به شدت بی ثبات می شود.

وی اضافه کرد: درآن صورت مناطقی همچون شمال آفریقا ومناطق مجاور برای سالهای متوالی بی ثبات خواهد شد.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: روسیه درسال های اخیر بارها از دولت عراق ازجمله دولت نوری المالکی دعوت به آغاز روند سازش ملی کرده است.

لاوروف با اشاره به وخامت اوضاع امنیتی عراق گفت: در گفت وگوی تلفنی اخیر با جان کری وزیر خارجه آمریکا به طور مفصل در مورد وضعیت عراق و گروه تروریستی ˈدولت اسلامی عراق و شامˈ گفت وگو کردیم.

وی با اشاره به اشتباهات غرب وآمریکا درحمله به برخی کشورهای منطقه همچون عراق و لیبی گفت : همواره این مسایل را به شرکای خود یادآوری می کنیم و آنها این مسایل را کهنه عنوان می کنند و از ما می خواهند به مسایل جدید و چالش های موجود توجه کنیم.

لاوروف اضافه کرد: اگر به مسایل کهنه همچون اشغال عراق توجه نکنیم و از آن درس عبرت نگیریم بار دیگر از ایده‌های اشتباه که به بهانه‌هایی همچون نجات جان انسان‌ها مطرح می شود حمایت می‌کنیم که اشتباه بزرگی است.

وی با بیان این که چنین رفتاری از طرف مبتکران این گونه ایده ها فقط موجب وخامت اوضاع کشورها می شود، اظهارداشت: باید از مسایل عراق و لیبی و یمن و کشورهایی که دارای مسایل حل نشده هستند، درس عبرت گرفته شود.

وزیر خارجه روسیه گفت: عراق با مساله تجزیه روبرو است و این بار آمریکا و انگلیس نمی توانند برای حل آن همانند سال 2003 که این کشور را اشغال کردند به اقدامات جنگی متوسل شوند.

وی اضافه کرد: این مساله را باید با همکاری کشورهای منطقه و همسایگان عراق حل کرد.

لاوروف گفت: روسیه به عنوان عضو دائمی شورای امنیت وبا همکاری شرکای چینی در تلاش های سیاسی برای حل مساله عراق مشارکت خواهد کرد.

کد خبر 264155

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha