چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸
۰ نفر

فناوری> پگاه شفتی: این گل مردود است. از خط دروازه رد نشد. حق ما را خوردند! این قبیل حرف‌ها معمولاً در جام‌‌جهانی، نقل محافل هواداران فوتبال است.

جام‌جهانی، غرق در فناوری

کسی اشتباه داوری را باعث حذف تیمش می‌داند و دیگری معتقد است داوری کاملاً عادلانه بوده است. با این حال به لطف پیشرفته‌ترین فناوری‌ها می‌توان امیدوار بود که در جام جهانی ۲۰۱۴ تعداد این ایرادها هم کم‌تر از همیشه شود. به‌خصوص که فدراسیون جهانی فوتبال «فیفا»، حالا با اتهام‌های سنگینی از جمله فساد مالی و... درگیر است. نگاهی به این فناوری‌های پیشرفته خالی از لطف نیست؛ فناوری‌هایی که با هیجان فوتبالی آمیخته شده‌اند.

* * *

دوربین خط‌ نگه‌دار دروازه

مدت‌هاست که اشتباه داوری بخشی از فوتبال به‌حساب می‌آید و بسیاری از تیم‌ها ضرر زیادی از این اشتباه‌ها دیده‌اند.

اما این‌روزها در برزیل، تمام دروازه‌ها مجهز به دوربینی بسیار پیشرفته هستند. دوربینی که می‌تواند در هر‌ثانیه ۵۰۰ عکس بگیرد و بلافاصله عکس‌ها را به مرکز داوری بفرستد. این دوربین از لحظه‌ی شوت، توپ را در تمام زوایا تعقیب می‌کند و به‌طور صددرصد می‌تواند تشخیص دهد که توپ از خط دروازه گذشته یا نه. در بازی میان ایتالیا و كاستاریكا كه با نتیجه‌ی یک بر صفر به نفع كاستاریكا تمام شد، گل كاستاریكا با تشخیص این دوربین درست به حساب آمد.

اما در سال ۲۰۱۰، در خلال یکی از بازی‌های حساس جام‌جهانی، داور توپی را که هنوز از خط دروازه نگذشته بود، گل تشخیص داد و نتیجه‌ای ناعادلانه رقم زد.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۸

* * *

اسپری محوشونده

احتمالاً تا این‌جای جام‌جهانی دیده‌اید که پیش از زدن ضربه‌ی آزاد، داوران با اسپری، خطی را جلو دیوار دفاعی تیم مقابل می‌کشند تا مانع جلو‌آمدن آن‌ها و تغییر زاویه‌ی توپ شوند. این اولین‌بار است که در جام‌جهانی از این اسپری استفاده می‌شود. این کف سفید بعد از یک دقیقه محو می‌شود و یک ماده‌ی تجزیه‌پذیر است. (ماده‌ای که توسط باکتری‌ها و دیگر موجودات زنده تجزیه می‌شود و اثر سوء طولانی مدت روی محیط زیست نمی‌گذارد.)

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۸

* * *

لباس و كفش‌های فناورانه

آدیداس، نایک و پوما، غول‌های تولیدات ورزشی هستند که کار لباس و تجهیزات بیش‌تر فوتبالیست‌های جام‌جهانی را بر عهده گرفته‌اند. لباس ۲۷ تیم از میان ۳۲ تیم حاضر در جام‌جهانی را این سه کارخانه ساخته‌اند. آن‌ها ادعا می‌کنند لباس‌هایی طراحی کرده‌اند متناسب با عضله‌های فوتبالیست‌هاست كه آزادی عملی بیش‌تری به تحرکات آن‌ها می‌دهد. مثلاً پوما، بنا به‌ادعای خودش، به کمک یک فناوری نوآورانه، لباسی روانه‌ی بازار کرده است که می‌تواند در نقاط لازم فوتبالیست را میکرو ماساژ بدهد و قدرت بدنی او را افزایش دهد. این لباس در این جام‌جهانی بر تن بازیکنان تیم غنا بود. نایک هم که لباس بازیکنان تیم آمریكا را طراحی کرده، ادعا می‌کند در لباس‌هایش از فناوری درای‌فیت استفاده برده است. این فناوری، تنفس را بهبود می‌بخشد و خودش را با شکل بدن بازیکنان مطابقت می‌دهد. اما در کنار همه‌ی این فناوری‌های عجیب، آخرین متدهای مد نیز در نظر گرفته شده است. این را می‌توان در رنگ کفش‌های بازیکنان دید. کفش‌هایی که نه تنها پیشرفته‌اند، بلکه رنگ‌هایی مطابق با دنیای مد، آن‌ها را زیبا هم کرده است.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۸

* *‌ *

توپی از ناسا

یك توپ فوتبال هست که تا به‌حال چندین و چند‌بار مورد آزمایش قرار گرفته و آزمایش‌کنندگان آن، بازیکنان و دروازه‌بانان بزرگ دنیا بوده‌اند. این توپ که ساخت شرکت آدیداس است، برازوکا نام‌ دارد. برازوکا با چند لایه‌ی چرمی طوری طراحی شده كه در هر شرایطی مانند یک توپ عمل کند و به هیچ‌وجه تلو‌تلو نخورد.

تست آیرودینامیکی ناسا روی این توپ ثابت کرد که برازوکا در هنگام پرواز، کم‌ترین تمایل را برای تلوتلو خوردن و چرخیدن دارد.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۸

* * *

بالأخره اپلیكیشن

اگر دیدید که بعضی از بازیکن‌ها و مربی‌ها در کنار زمین در حال نگاه کردن به یک آی‌پد هستند، تعجب نکنید. آن‌ها در حال استفاده از اپلیکیشن جدیدی هستند که برای اولین‌بار در جام‌جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اپلیکیشن تخمینی از بازی و حرکات فردی و تاکتیک‌های تیمی ارائه می‌کند و نه تنها حرکات بدنی و فردی بازیکنان را در نظر می‌گیرد، بلکه با فیلم‌برداری و عکس‌برداری در حین بازی، این خصوصیات را به‌طور عینی بازنمایی می‌کند. این اپلیکیشن در تیم انگلستان مورد استفاده قرار گرفت و البته ظاهراً کمک چندانی به این تیم نکرد. چرا که با دو شکست از ایتالیا و اروگوئه، تیم انگلیس و اپلیکیشنش حرفی برای گفتن نداشتند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۸

کد خبر 264359

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha