سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

در حالی‌ که ۳۰۰نظامی ویژه آمریکا با بالا گرفتن درگیری‌‌ها در عراق به‌عنوان مشاور بار دیگر به این کشور بازگشته‌اند، اخبار حضور نظامیان آمریکایی در سال‌های اشغال عراق بار دیگر زنده‌است.

افشای تهدید بلک واتر علیه وزارت خارجه آمریکا

 در اين ميان روزنامه نيويورك تايمز با اشاره به وضعيت كنوني اقدام به افشاگري و هشدار درباره عملكرد شركت بلك واتر كرده است. اين ماجرايي است كه به سال 2007برمي‌گردد اما اكنون افشا شده و موجي در رسانه‌هاي آمريكايي به راه انداخته‌است.

در اين افشاگري، نيويورك تايمز از تهديد بازرس ويژه وزارت امور خارجه آمريكا به مرگ از سوي يكي از مديران ارشد بلك واتر خبر داده است. براساس اين گزارش، در نامه‌هاي داخلي وزارت امور خارجه آمده است كه بازرس وزارت امور خارجه با اشاره به فعاليت خودسرانه نيروهاي بلك واتر در عراق هشدار داده بود كه نيروهاي اين شركت خود را فراتر از قانون مي‌دانند. در اسناد وزارت خارجه آمريكا آمده است كه دانيل كارول، مدير وقت پروژه‌هاي بلك واتر در عراق پس از يك بحث به جان ريكتر، بازرس وزارت امور خارجه آمريكا گفته بود: من مي‌توانم تو را همين جا بكشم و هيچ‌كس نمي‌تواند هيچ پيگردي درباره آن انجام دهد، چون ما در عراق هستيم.اين تهديد به قتل از سوي شركت امنيتي بلك واتر مدت كوتاهي پيش از كشتار نيروهاي بلك واتر در ميدان نيسور بغداد صورت گرفته بود.

نيروهاي بلك واتر كه اكثر آنها از نظاميان سابق و ويژه ارتش آمريكا هستند، در 16سپتامبر 2007غيرنظاميان عراقي را در ميدان نيسور به رگبار بستند كه در جريان آن 17نفر كشته شدند. جان ريكتر پس از اين تهديد مجبور به بازگشت از عراق شد اما در گزارش مفصلي به وزارت امور خارجه تأكيد كرد كه نيروهاي بلك واتر كه قراردادي يك ميليارد دلاري با دولت آمريكا دارند بدون نظارت كافي، به هيچ چارچوب قانوني پايبند نيستند. وي هشدار داده بود كه عدم‌كنترل اين شركت فضاي كاملي از نقض مقررات ايجاد كرده است. دولت عراق به‌دنبال كشتار ميدان نيسور و با اعتراض‌هاي مردمي و خشم از آمريكا مجوز فعاليت بلك واتر را باطل كرد؛ هر‌چند اكنون ديگر به‌صورت رسمي بلك واتر وجود ندارد اما اين شركت اكنون با تغيير نام مشغول ادامه فعاليت‌هاي خود است.دولت اوباما هم با وجود رسوايي‌هاي مختلف بلك واتر قراردادي 250ميليون دلاري با اين شركت براي همكاري با وزارت خارجه و سيا در افغانستان بسته است.

کد خبر 264442

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha