سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از سخنگویان کاخ سفید اعلام کرد سازمان جاسوسی خارجی آمریکا (سیا) در آینده از استفاده از برنامه واکسیناسیون به عنوان پوششی برای جاسوسی، صرف‌نظر خواهد کرد.

روزنامه اتریشی استاندارد گزارش داد، این اقدام دولت آمریکا پاسخی به نامه 12 رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایالات متحده است که تاریخ آن به ژانویه 2013 برمی‌گردد.

آنها به اقدام سیا در به کارگیری شیرورگ شکیل آفریدی (Chirurg Shakil Afridi)، پزشک پاکستانی در واکسیناسیون ضد هپاتیت اعتراض کردند که هدفش گردآوری اطلاعات درباره محل اختفای اسامه بن لادن بود.

هدف سیا در آن زمان این بود که DNA خون بستگان احتمالی بن لادن را به دست آورند. آفریدی نهایتا در پاکستان به خیانت متهم و به 23 سال حبس محکوم شد.

لین گلدمن از دانشگاه جورج واشنگتن در این باره در روزنامه واشنگتن پست نوشت: تیم واکسیناسیون باید قادر باشد کار خود را در شرایط ایمنی به انجام برساند. باید بین کمک انسان دوستانه و جاسوسی تفاوت قایل شد.

رسوایی مربوط به دکتر آفریدی موجب شد بسیاری از سازمان‌های بشردوستانه کارکنان خود را از پاکستان خارج کنند. برخی از گروه‌های واکسیناسیون هم هدف حملاتی قرار گرفتند. بسیاری از مردم پاکستان هم دیگر تمایلی به دریافت کمک‌های بهداشتی ندارند.

کد خبر 260079
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز