همشهری‌آنلاین - امیرعباس تقی‌پور*: این روزها بیش از آنکه هشدارها متوجه مراقبت از آسیب‌دیدن انسان‌ها در دنیای واقعی باشد، متوجه دنیای مجازی است.

تقی پور

سرعت بالای انتقال متن، صدا و تصویر، شبکه‌ای بودن، بی‌مرزی و ارزان بودن فرآیند تولید و پخش محتوا (فارغ از ارزشمند بودن یا نبودن)، سبب شده است کاربران فضای مجازی در معرض آسیب و خطرات متعددی قرار بگیرند که به قصد سوء‌استفاده و وارد کردن لطمات روانی و مادی، پا به این دنیا گذاشته‌اند. البته ابن موضوع به هیچ وجه از کارکردهای مثبت شبکه‌ها و امکانات فضای مجازی نخواهد کاست.

دنیای مجازی و امکانات آن نیز همانند هر پدیده دیگر، بسته به میزان شناخت و آگاهی کاربرانش، فرصت‌ها و تهدیداتی را ایجاد می‌کند. لازمه به‌کارگیری مناسب امکانات یادشده، برخورداری از آموزش صحیح و مستمر است.

متأسفانه به دلیل سیاست‌های چندگانه حاکم بر فضای مجازی و تأخیر در پذیرش تکنولوژی‌های نوین (عدم پذیرش= تحمیل)، فرآیند آموزش به‌کارگیری و بهره‌برداری صحیح توسط متولیان امر (نهادهای آموزش و پرورش، آموزش عالی و خانواده) فراموش شده یا به کندی انجام می‌شود. از همین‌رو اغلب کاربران در فضای مجازی رها شده و در معرض خطر قرار می‌گیرند.

داشتن سواد رسانه‌ای که حاصل آموزش تنفس در دنیای مجازی خواهد بود، سبب گزینش‌گری مناسب کاربران خواهد شد. کاربر گزینش‌گر می‌داند و تشخیص می‌دهد که چگونه در دام سوء‌استفاده‌کنندگان جنسی، اقتصادی و حتی سیاسی قرار نگیرد.

* نایب رئیس انجمن روابط‌عمومی ایران

 

کد خبر 264654

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha