شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

نام‌گذاری امسال با تعبیر عمیق انسجام اسلامی و اتحاد ملی از سوی رهبر انقلاب ایران در بحبوحه بحران‌های داخلی و فرقه‌ای در برخی از بلاد اسلامی همچون عراق، فلسطین، لبنان، افغانستان و... نشان از ضرورت پرهیز کشورهای مسلمان از به دام افتادن در نزاع مذهبی که با سکانداری آمریکا و رژیم صهیونیستی شکل می‌گیرد، دارد.

موضوعی که  محمد العرفا  سفیر کشور پادشاهی مغرب در تهران نیز به آن اشاره داشت و از نبود انسجام در بین کشورهای اسلامی گلایه‌ها دارد.

وی همچنین از منفعل بودن سازمان کنفرانس اسلامی در حل مشکلات دنیای اسلام ابراز تاسف می‌کند، اما او معتقد است که دنیای اسلام در آینده‌ای نزدیک به جایگاه اصلی خود خواهد رسید و به قطب تاثیر‌گذاری در جهان امروز بدل خواهد شد.

محمد العرفا در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط و اوضاع جهانی و مشکلات کشورهای اسلامی به ویژه کشورهایی همچون عراق، لبنان، فلسطین و برخی از کشورهای مسلمان آفریقایی که امروزه درگیر جنگ داخلی به ویژه شیعه و سنی شده‌اند، چقدر به ضرورت پایداری انسجام اسلامی در بین کشورها معتقد است می‌گوید: در حال حاضر دنیای اسلام از دو موضوع در رنج است: اول حمله کشورهای غربی به شریعت اسلام، قرآن و محتویات آن است و به نظر می‌رسد که دنیای غرب دچار رعب و وحشتی نسبت به دنیای اسلامی شده است و البته این مشکلی است که گروه‌های تندروی اسلامی به وجود آورند و همین عامل باعث شده که دنیای غرب تصور غلطی از دنیای اسلام داشته باشد، در حالی که اسلام، دین اتحاد و در عین حال بردباری است، اما مشکل دوم مشکلات داخلی کشورهای مسلمان همچون فلسطین، لبنان، افغانستان، سومالی و عراق است که در ایجاد این مشکلات اقدامات گروه‌های افراطی و تروریستی دخالت دارد، ضمن اینکه حضور دست‌های خارجی را در این میان نباید نادیده گرفت و بدانیم که همه کشورهای اسلامی به نوعی در این مشکلات سهیم هستند چون  این یکپارچگی و اتحادی که رهبر انقلاب ایران به آن اشاره داشته‌اند پیش از این اعلام وجود نداشته است، متاسفانه باید اعلام کنم کشورهای اسلامی حتی با وجود نهادهای اسلامی مثل بین‌المجالس یا کنفرانس اسلامی یا اتحادیه عرب در صدد رفع این مشکلات نیستند.

 ما کشورهای مسلمان هنگامی عکس‌العمل نشان می‌دهیم که این مشکلات ابعاد وسیع‌تری به خودش گرفته است، در حالی که کشورهای مسلمان از امکانات گسترده‌ای برای مقابله با مشکلات برخوردارند ولی هیچگاه عکس‌العمل به موقعی انجام نداده‌اند.

ما نه تنها به یکدیگر اطمینان نداریم بلکه شاهد برخورد بین کشورهای عرب و دنیای اسلام هم هستیم در حالی که کشورهای اسلامی و عرب باید واحد باشند و من متاسفم که باید عرض کنم جنگ بین شیعه و سنی هم به نوعی از سیاست‌های برخی از کشورهای غربی است. البته آیت‌الله خامنه‌ای همه کشورهای اسلامی را به وحدت دعوت کرد و آنان را نسبت به جنگ شیعه و سنی هشدار داد.

ما می‌دانیم که مشکل فلسطین مشکلی است که بار سنگینی بر روی کشورهای اسلامی ایجاد کرده و باید سران کشورهای اسلامی در این مورد مذاکراتی داشته باشند، اما آنچه مهم است این است که نباید از توجه به مشکلات آینده کشورهای اسلامی هم غافل ماند چون اگر فقط بر روی یک کشور خاص همیشه مذاکره شود امکان جدایی بین کشورهای اسلامی وجود خواهد داشت که نتیجه آ‌ن در نسل‌ها و سال‌های آینده بروز خواهد کرد.

کشورهای اسلامی، توانایی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زیادی دارند و باید تلاش کنند تا آینده این کشورها را بسازند و اگر در خصوص 50درصد این مشکلات به توافق برسیم بخش زیادی از راه را طی کرده‌ایم.

سفیر مغرب در تهران در مورد ضرورت تغییرات در عملکرد و کار سازمان کنفرانس اسلامی معتقد  است: روش کار کنفرانس اسلامی باید تغییر کند اگر قرار است بقیه کشورها به سازمان کنفرانس اسلامی احترام بگذارند نباید بیانیه‌های 10صفحه‌ای صادر کنند و این بیانیه‌ها هم صرفا مطالبی باشد که هیچ چیزی از آن بیرون نیاید، حتی برخی از کشورهای عضو اعلام می‌کنند که این بیانیه‌ها را نخوانید چرا که همیشه تکراری است.

اگر کشورهای اسلامی واقعا برای حل مشکلی مانند مشکل کشورهایی همچون عراق یا لبنان به دور هم جمع شوند به طور قطع مشکل این کشورها حل خواهد شد و کشورهای دیگر هم به تصمیمات ما احترام خواهند گذاشت.

البته این موضوع راحتی نیست، چرا که دست‌های خارجی در این ارتباط وجود دارد. بنابراین باید تلاش کنیم و نگذاریم که دست‌های خارجی بیش از این در بین کشورهای اسلامی و تصمیمات آنان رخنه کنند.

وی عمده‌ترین آسیب‌هایی که انسجام اسلامی را تهدید می‌کنند، برشمرد و گفت: جنگ‌هایی که موجب جدایی مردم می‌شود، بروز پدیده تروریسم که سبب کشته شدن مسلمانی به دست مسلمان دیگر می‌شود، آسیب دیگر حضور قدرت‌های خارجی در پشت دروازه‌های کشورهای مسلمان از عمده‌ترین مشکلات است، البته در کنار آن آسیب‌های مردمی همچون فقر، بیماری و بی‌سوادی است و متاسفانه منشأ تروریسم و بروز گروه‌های افراطی است و این در حالی است که جهان اسلام توانایی مقابله با این مشکلات را دارد، اما عدم تفاهم در بین کشورهای اسلامی مانع از حل این مسایل است ولی اگر انسجام اسلامی داشته باشیم می‌توانیم با این مشکلات روبرو شویم و زمینه دخالت کشورهای خارجی را مسدود سازیم.

همشهری امارات / 21 تیر

کد خبر 26520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز