حرف‌های صندوق‌دار پیتزا فروشی آنقدر وسوسه‌کننده بود که صاحب مغازه تصمیم گرفت با او همدست شود تا دست به سرقت از حساب مردم بزنند.

متهم

اين دو متهم با سرقت اطلاعات كارت عابربانك 400مشتري، اقدام به تهيه كارت‌هاي جعلي كردند و با استفاده از آنها بيش از 570ميليون‌تومان از حساب مشتريان سرقت كردند.تحقيقات پليس براي دستگيري سارقان با شكايت يكي از مالباختگان شروع شد. 12خردادماه، مرد مالباخته با مراجعه به پليس از دستبرد به‌حساب عابربانكش خبر داد و مدعي شد افراد ناشناسي تمامي موجودي حسابش را خالي كرده‌اند. بررسي‌هاي مقدماتي نشان مي‌داد كه با كارت عابربانك شاكي از يك طلافروشي در شمال كشور مقداري طلا خريداري شده و اين در حالي بود كه شاكي ادعا مي‌كرد در همه اين مدت كارت عابربانكش همراه خودش بوده و مدت‌هاست كه به شمال كشور سفر نكرده است.

وقتي دومين شكايت مشابه در اين زمينه مطرح شد، مأموران پليس فتاي تهران حدس زدند كه هر دو سرقت با هم ارتباط دارند. در ادامه شاكيان ديگري نيز با مراجعه به پليس مدعي شدند كه به‌حساب عابربانك آنها دستبرد زده شده و بررسي‌هاي پليس نيز نشان داد كه دزدان با كارت عابربانك مالباخته‌ها اقدام به خريد طلا در يكي از شهرهاي شمالي كشور كرد‌ه‌‌اند.

شكي باقي نمانده بود كه تمامي اين سرقت‌ها از سوي يك باند صورت گرفته‌است. مأموران حدس زدند زماني كه شاكيان براي خريد از دستگاه پز مغازه‌اي استفاده كرده‌اند، صاحب مغازه اقدام به سرقت اطلاعات كارت عابربانك آنها كرده و با ساخت كارتي جعلي، دست به سرقت از حساب طعمه‌هايش زده است. با اين فرضيه جست‌وجو براي شناسايي مغازه‌ مورد نظر شروع شد و كارآگاهان در تحقيق از شاكيان دريافتند كه همه آنها طي هفته‌هاي گذشته حداقل يك‌بار براي صرف غذا به يك رستوران در يوسف‌آباد رفته بودند.

اين نقطه اشتراك، مهم‌ترين سرنخ پرونده بود و مأموران در ادامه راهي رستوران مورد نظر شدند اما به گفته كارگران آنجا، صاحب رستوران و صندوق‌دار آن مدتي بود كه فراري شده‌ بودند.ماموران كه مطمئن شده بودند سرقت از حساب‌ عابربانك‌ شاكيان از سوي همين 2 نفر صورت گرفته است جست و جو براي دستگيري آنها را ادامه دادند و در نهايت دريافتند كه اين افراد به شهرستان تالش در استان گيلان گريخته‌اند و با استفاده از كارت‌هاي جعلي كه از مشتريان رستوران تهيه كرده‌اند در حال خريد طلا از طلافروشي‌ها هستند. مأموران با هماهنگي مقام قضايي، تصوير صاحب رستوران و جوان صندوق‌دار را در اختيار تمامي طلافروشي‌هاي تالش قرار دادند و از آنها خواستند درصورت مشاهده اين افراد پليس را خبر كنند. چند روز بعد صاحب يكي از طلافروشي‌ها با پليس تماس گرفت و مدعي شد كه 2مرد تحت تعقيب براي خريد طلا به آنجا رفته‌اند. مأموران به سرعت راهي طلافروشي مورد نظر شدند و به اين ترتيب هر دو سارق جوان دستگير شدند.

برقكاري كه صندوق‌دار شد

با انتقال متهمان به پليس فتاي تهران، صاحب رستوران به سرقت از حساب مشتريانش اعتراف كرد و گفت: همدستم چند‌ماه پيش براي انجام كارهاي برقي به رستوران آمد و من كه از كارش خوشم آمده بود، به او پيشنهاد صندوق‌داري رستوران را دادم، او هم قبول كرد و از آن به بعد به‌عنوان صندوق‌دار استخدام شد. يك روز وي به من گفت كه با روشي مي‌توانيم اطلاعات كارت عابربانك مشتريان را به‌دست آورده و به‌حساب آنها دستبرد بزنيم.

حرف‌هايش وسوسه‌انگيز بود و سرانجام قبول كردم كه با وي همدست شوم. او دستگاهي در كنار دستگاه پز مغازه قرار داد كه قادر بود اطلاعات حساب كارت‌هاي عابربانك را ضبط كند. وقتي مشتري كارتش را مي‌داد تا هزينه غذا را حساب كند، صندوق‌دار رستوران كارت را طوري مي‌كشيد كه همه اطلاعات آن در دستگاه مورد نظر ثبت شود.

سپس رمز كارت را كه از مشتري گرفته بود در كامپيوتر درج مي‌كرد و وقتي تمامي اطلاعات كارت به‌دست مي‌آمد، ما اين اطلاعات را روي يك كارت خام ضبط مي‌كرديم و كارتي كه به‌دست مي‌آمد، درست مثل همان كارتي بود كه در اختيار مشتري بود و با آن مي‌توانستيم به‌حساب وي دستبرد بزنيم. ما براي اينكه ردي از خودمان به جا نگذاريم راهي تالش مي‌شديم و با كارت‌هاي جعلي اقدام به خريد طلا مي‌كرديم. ما با اين شگرد حدود 400كارت جعلي تهيه كرده بوديم و قصد داشتيم از همه آنها سرقت كنيم كه دستگير شديم.

مجرمان سابقه‌دار

سرهنگ كاكوان، رئيس پليس فتاي تهران در گفت‌وگو با همشهري گفت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه هر دو متهم پرونده از مجرمان سابقه‌دار هستند. صاحب رستوران كه اين مغازه را اجاره كرده بود پيش از اين به اتهام آدم‌ربايي و سرقت در اصفهان دستگير شده بود. صندوق‌دار نيز 4سابقه كيفري ازجمله سرقت در پرونده‌اش داشت.

وي افزود: اين دو متهم با دستبرد به‌حساب 73مشتري، دست‌كم 570ميليون تومان سرقت كرده بودند و اين در حالي بود كه با سرقت اطلاعات 400كارت عابر بانك، قصد سرقت از بقيه كارت‌ها را هم داشتند كه خوشبختانه پليس با شناسايي آنها و همكاري بانك مركزي توانست حدود 300كارت كه هنوز از آنها سرقت نشده بود را باطل كند.

اين افراد با كارت‌هاي سرقتي از شهرهاي مختلف ازجمله مشهد، تبريز، چالوس و رشت خريد مي‌كردند كه در نهايت 13تيرماه در تالش دستگير شدند و از آنها يك خودروي زانتيا، مقدار زيادي وجه نقد و يك دستگاه طلاياب كشف و ضبط شد. به گفته سرهنگ كاكوان، اين افراد با شناسايي يك قطعه‌ زمين قصد داشتند با طلاياب اقدام به حفاري آنجا كنند كه پيش از اين اقدام به دام افتادند. وي همچنين از كساني كه پس از مراجعه به اين رستوران در يوسف‌آباد به حسابشان دستبرد زده شده خواست براي شكايت به پليس فتاي تهران مراجعه كنند.

کد خبر 266003

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha