با بروز تغییر و تحولات جدید در عرصه اقتصاد، جدول ترکیب بزرگان بورس هم در حال تغییر است.

آمار‌ها نشان مي‌دهد 2شركت بزرگ هلدينگ خليج‌فارس و تاپيكو در مجموع با ارزشي معادل 52هزار ميليارد تومان نزديك به 12درصد از كل بازار سهام ايران را در اختيار دارند، ضمن اينكه ارزش سهام 68شركت به بيش از هزار ميليارد تومان رسيده است.
به گزارش همشهري، نشانه‌هاي استرات‍ژي‌هاي جديد قيمت‌گذاري به خوبي در بورس نمايان است.

اعمال قيمت‌هاي جديد در صنايع مخابراتي، خودرو‌سازي‌، ليزينگ، شركت‌هاي پتروشيمي، پالايشگاه‌ها، معادن و همچنين تعيين نرخ سود بانكي اثرش را در ارزش سهام شركت‌هاي اين صنايع به خوبي نمايان كرده است. در حال حاضر شركت‌هاي توليد‌كننده محصولات پتروشيمي و پالايشگاه‌ها بزرگ‌ترين شركت‌هاي بورس هستند و رتبه آنها از زمان اصلاح قيمت‌ها در بورس افزايش يافته است. در حال حاضر هلدينگ خليج‌فارس با ارزشي معادل 37هزارو400 ميليارد تومان(12ميليارد دلار) بزرگ‌ترين شركت بورس است و تاپيكو كه در حوزه نفت و گاز و پتروشيمي فعاليت مي‌كند با ارزشي نزديك به 15هزار ميليارد تومان (4.8ميليارد دلار) به رده دوم بورس صعود كرده است. پالايش نفت بندرعباس كه مدت‌ها دومين شركت بورس بود اكنون با ارزشي معادل 14هزارو803 ميليارد تومان در جايگاه سوم جاي گرفته است.

نكته جالب اينكه رتبه شركت‌هاي همراه اول و مخابرات در جدول بزرگان بورس نسبت به گذشته ارتقا پيدا كرده است. اين دو شركت پس از پتروشيمي مارون در رده‌هاي پنجم وششم بزرگ‌ترين شركت‌هاي بورس جاي گرفته‌اند. عمده‌ترين دليل رشد ارزش سهام اين شركت‌ها دريافت مجوز افزايش قيمت و همچنين زمزمه‌هاي اجراي تغيير و تحولات جديد در صنايع آي‌سي‌تي و مخابرات ازجمله اجراي طرح رومينگ ملي و ترابرد پذيري است. همچنين با پايان انحصار رايتل در عرصه نسل سوم تلفن همراه، گفته مي‌شودشركت‌هاي همراه اول و ايرانسل هم واردبازار نسل سومي‌ها خواهندشد.

كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند ارزش سهام شركت همراه اول و ايرانسل با چشم‌انداز سودآوري كه در بخش نسل سوم تلفن همراه وجود دارد نسبت به گذشته بيشتر افزايش يابد. در عين حال برخي خبر‌ها نيز حاكي از آن است كه شركت ايرانسل در حال تهيه مقدمات كارش براي ورود به بورس است. اين شركت موظف است تا پاييز امسال طرح توجيهي ورودش به بورس را به دولت ارائه كند.

از سوي ديگر صدور مجوز افزايش قيمت در صنايع خودروسازي و ليزينگ منجر به ارتقاي جايگاه شركت‌هاي اين گروه در بورس شده است. افزايش نرخ سود بانكي نيز اثرش را بر سهام شركت‌هاي اين گروه نشان داده است؛ به‌طوري‌كه ارزش سهام بانك‌ها هم‌اكنون به 2 تا 8هزارو600 ميليارد تومان (بانك ملت) رسيده است؛ هرچند بانك سرمايه به‌دليل اعطاي وام‌هاي ارزي مبهم به بابك زنجاني در پيچ و خم تحقيق و تفحص مجلس گير كرده است اما وضع سهام بقيه بانك‌هاي حاضر در بورس رو به بهبود است. به‌عنوان مثال ارزش سهام بانك پاسارگاد در حال حاضر به 8200ميليارد تومان معادل 2.6ميليارد دلار رسيده و جايگاه پانزدهمين شركت بزرگ بازار سهام ايران را به‌خوداختصاص داده است.

کد خبر 267765

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha