عباس ثابتی راد: این روزها توجه مدیریت شهری تهران به طلای کثیف بیش از هر زمان دیگری است.

تولید برق از زباله

مديريت بيش از 7هزار تن زباله كه در پايتخت جمع‌آوري مي‌شود و 30درصد آن را زباله‌هاي خشك تشكيل مي‌دهند، مي‌تواند منبعي مناسب براي ايجاد درآمد پايدار براي تهران باشد.با اجراي چند پروژه بزرگ در اين عرصه هم‌اكنون شهرداري تهران توانسته است، به لحاظ اقتصادي از اين ثروت عظيم بهره‌مند شود.

از عيد سعيد فطر امسال برق توليدي از زباله‌هاي پايتخت با قيمت هر كيلووات به مبلغ مصوب، 444تومان به وزارت نيرو فروخته مي‌شود، تا پاييز سال‌جاري نيز ميزان برق توليدي كارخانه زباله‌سوز سه‌برابر افزايش مي‌يابد كه به چرخه برق سراسري كشور متصل خواهد شد. همچنين با آغاز طرح آزمايشي تفكيك زباله از مبدا در 12ناحيه شهر تهران، مديريت شهري آماده مي‌شود تا از شهريور‌ماه اين طرح را در محلات 123گانه پايتخت اجرا كند و با تفكيك زباله از مبدا بتواند چرخه اقتصادي طلاي كثيف را كامل كرده و محلي براي درآمد پايدار به‌وجود آورد.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهر تهران در بازديد خبرنگاران از ايستگاه مياني جمع‌آوري زباله‌هاي توليدي پايتخت گفت: شهروندان اگر اقدام به تفكيك زباله‌هاي خود از مبدا كنند نه‌تنها هزينه‌هاي شهرداري تهران در حمل و جابه جايي پسماندها كم مي‌شود، بلكه مي‌توان به رونق اقتصادي پايتخت با بازيافت اين طلاي كثيف اميدوار بود.جمع‌آوري زباله‌هاي پايتخت روزانه يك و نيم ميليارد تومان براي شهرداري تهران هزينه در بردارد كه اين رقم در سال به بيش از 500ميليارد تومان مي‌رسد.

كريميان يكي از اثرات تفكيك زباله از مبدا را كاهش 30درصدي زباله‌هاي پايتخت دانست و گفت: تفكيك آزمايشي زباله از مبدا در 12ناحيه تهران به دستور شهردار تهران طي ماه‌هاي گذشته اجرا شد. خوشبختانه در اين مدت كوتاه شهروندان استقبال خوبي از اين طرح كرده‌اند كما اينكه در مناطق يك و 13شاهد اجراي كامل اين طرح از سوي شهروندان هستيم‌. همين موضوع اميدها براي تسري زودهنگام اين طرح به 123ناحيه تهران از شهريور‌ماه جاري به بعد را افزايش داده است.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند در ادامه با اشاره به 3پروژه مهم اين سازمان كه از سال 89اجراي آن شروع شده است، بيان كرد: كارخانه هاضم براي تبديل زباله به انرژي در روز قابليت ورود 300تن زباله و توليد 3مگاوات برق را دارد. وي از ورود آزمايشي برق اين كارخانه به شبكه در عيد فطر امسال خبر داد و گفت: اين نخستين نيروگاه زباله‌سوز در كشور است كه برق را وارد شبكه كرده است. در حال حاضر يكي از موتورها كار خود را شروع كرده و موتورهاي دوم و سوم تا 3-2‌ماه آينده تكميل خواهند شد. قرارداد فروش برق اين كارخانه به وزارت نيرو منعقد و ابلاغ شده و اين وزارتخانه كنتورهاي كارخانه را پلمب كرده تا امكان سوءاستفاده از آن وجود نداشته باشد و هر كيلووات برق را به مبلغ مصوب، يعني 444تومان مي‌خرد.

وي با اشاره به اجراي پروژه كارخانه تبديل زباله به انرژي در آرادكوه افزود: اين كارخانه ظرفيت ورود روزانه 200تن زباله و توليد 2مگاوات برق را دارد. 90درصد اين كارخانه تكميل شده و پيمانكار قول بهره‌برداري از آن در آذر‌ماه سال‌جاري را داده است.

شهروندان به تفكيك زباله توجه كنند

ميزان زباله خانگي توليدي تهران روزانه بيش از 7هزار تن است كه از اين ميزان 30درصد آن خشك و مابقي آن زباله‌هاي‌تر است. حسن كريميان در اين بازديد از ميزان اندك بازيافت زباله‌هاي پايتخت كه رقمي بين 8تا 10درصد زباله‌هاست خبر داد و افزود: دليل پايين بودن ميزان بازيافت زباله‌هاي شهر تهران بي‌توجهي شهروندان در جداسازي زباله‌هاي‌تر از خشك است. اگر شهروندان زباله توليدي را درهمان منزل جدا‌سازي‌ كنند، نه‌تنها ارزش اقتصادي پسماندها بيشتر شده بلكه بسيار از هزينه‌هاي شهري را در حمل و جابه جايي آن كمتر مي‌كند.

کد خبر 268007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha