یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۸
۰ نفر

الهام مرادی: تهران شهر خیابان‌های شلوغ و پرترافیکی است که هر روز ۲ تا ۳هزار برخورد ماشینی یا‌‌ همان تصادف را به‌خود می‌بیند.

شاخ به شاخ شدن اتـول‌ها

بايد بپذيريد كه تصادف هم جزئي از رانندگي است. علت تصادف شما هر چه كه باشد، بايد بلد باشيد تصادفتان را مديريت كنيد. بايد بدانيد چه‌كسي را خبر كنيد، كجا برويد و چطور حق و حقوقتان را بگيريد. از لحظه‌اي كه تصادف مي‌كنيدتا لحظه‌اي كه خسارت‌تان را از بيمه مي‌گيريد، ۵ مرحله را پشت سر خواهيد گذاشت.

شماره 3 رقمي را بگير

اولين كاري كه بعد از تصادف بايد انجام دهيد، تماس گرفتن با پليس۱۱۰ است. به اپراتور پليس۱۱۰ بايد محل وقوع تصادف و وقوع خسارات جاني احتمالي را اعلام كنيد. اپراتور از شما اسم و شماره تلفن‌تان را سؤال مي‌كند تا اگر لازم بود بعد‌ها اطلاعات بيشتري از شما گرفته شود. حالا منتظر بمانيد تا مركز فوريت‌هاي پليس، نزديك‌ترين واحد راهنمايي و رانندگي به شما را خبردار كند. بعد از آن، يك كار‌شناس تصادف به محل حادثه اعزام مي‌شود و مقصر را معين مي‌كند. البته اگر تصادف‌تان، خسارت چنداني ندارد و مقصر حادثه هم مشخص است، مي‌توانيد با هم به توافق برسيد و براي برآورد درست هزينه خسارت وارد شده پيش يك صافكار برويد. درضمن پليس راهور اعلام كرده كه اگر دو طرف تصادف داراي بيمه‌نامه معتبر باشند و هر دو طرف با صلح و سازش و بدون اعتراض به مركز بيمه مراجعه كنند، بيمه‌ها موظفند تا سقف ۵‌ميليون تومان خسارت را پرداخت كنند. خسارت بيشتر نياز به كروكي دارد.

صحنه را به هم بزنيم يا نه؟

اگر تصادف منجر به خسارت جاني شود حتما بايد صحنه تصادف را دست‌نخورده باقي بگذاريد تا كار‌شناسان نيروي انتظامي و راهنمايي و رانندگي براي بررسي صحنه حاضر شوند. شما هم تا زماني كه تحقيقات آنها پايان نگرفته بايد در صحنه بمانيد. اما اگر كار‌شناسان نيروي انتظامي در محل حاضر نبودند يا رسيدن آنها با تأخير بود، ۳نفر از رانندگان داراي گواهينامه پايه يكم بايد به‌طور مستدل شرايط را براي نيروهاي انتظامي تشريح كنند. اگر هم امكان دسترسي به‌خودروي ديگري براي انتقال مصدوم وجود نداشت، بايد جاي چرخ‌هاي خودرو را علامت بزنيد و مصدوم را به مراكز درماني انتقال دهيد تا بعدا بتوانيد صحنه تصادف را براي مأموران بازسازي كنيد. اما اگر تصادف فقط منجر به خسارت مالي سنگين شود، محل قرار گرفتن چرخ‌ها را علامت بزنيد و خودرو‌ها را به نزديك‌ترين محلي كه باعث سد معبر نشود، ترجيحا منتهي اليه سمت راست خيابان منتقل كنيد. بعد با خيال راحت منتظر رسيدن افسر بمانيد. يادتان باشد اگر مسير را مسدود كنيد پليس اجازه دارد هر دوي شما را به جرم سد معبر جريمه كند! مبلغ جريمه هم براي هر طرف 300هزار ريال است. مي‌توانيد با موبايل‌تان از صحنه عكس و فيلم بگيريد.

چه وقت كروكي لازم است؟

از نظر كشيدن كروكي، 2نوع سانحه رانندگي وجود دارد؛ يك تصادف‌هاي خسارتي سازشي و دوم تصادف‌هاي خسارتي با عدم‌سازش. همان مرحله اول گفتيم كه بيمه‌ها بايد تا سقف 5ميليون تومان خسارت را براي «تصادف‌هاي خسارتي سازشي» پرداخت كنند بدون آنكه نيازي به كروكي پليس باشد. تصادف سازشي يعني دو طرف تصادف درباره مقصر اتفاق نظر دارند و مدارك هر دوطرف شامل بيمه‌نامه و گواهينامه معتبر است. با اين حال اگر باز هم به گرفتن كروكي اصرار داريد و مي‌خواهيد كه در مركز بيمه دردسري پيش نيايد، پليس برگه كروكي تصادف سازشي به شما خواهد داد. اما در ۳ حالت مأموران پليس كروكي عدم‌سازش به شما خواهند داد؛ اول، در تصادف‌هاي جرحي و فوتي، دوم در تصادف‌هاي خسارتي شديد كه طرفين در تصادف با هم سازش ندارند و حرف كارشناس راهنمايي و رانندگي را هم قبول نمي‌كنند و سوم مواقعي كه مدارك يكي از راننده‌ها ناقص باشد. يادتان باشد كه اگر كروكي عدم‌سازش صادر شود براي پيگيري روند دريافت خسارت بايد به مراجع قضايي هم مراجعه كنيد.

وقت بده بستان كوپن‌ بيمه‌ها

قدم بعدي اين است كه با يك نگاه دقيق، ميزان خسارت وارده را حدس بزنيد. اگر خسارت كم و در حد شكستگي آينه يا كنده شدن سپر باشد، شايد بتوانيد با راننده خودروي مقابل توافق كنيد و ديگر كار را به بيمه‌ها نكشانيد و بيهوده كوپن بيمه طرف مقابل را هدر ندهيد اما درصورتي كه خسارت بيشتر بود، وضعيت فرق مي‌كند. در واقع در تصادف‌هايي كه خسارت قابل توجه است توافق كردن سر هزينه، كار چندان درستي نيست. با اين كار 2ضرر مالي متوجه جيب شماست؛ اول اينكه ممكن است تعمير خسارت وارد شده بيشتر از مبلغ توافقتان دربيايد و دوم اينكه ممكن است برخي خسارت‌هايي كه با چشم ديده نمي‌شوند به‌خودروي شما وارد شده باشد كه فقط يك كار‌شناس خودرو از عهده تشخيص آن برمي‌آيد. در هر دو اين موارد هم، امكان شكايت قانوني نداريد و اگر به هر دليلي بخواهيد مقصر را پيدا كنيد، دست‌تان به هيچ جا بند نيست. بنابراين همه‌‌چيز را طبق قوانين پيش ببريد و نگران كوپن بيمه مقصر نباشيد. درضمن اگر وقت داريد مي‌توانيد درخواست آمدن بيمه سيار براي پرداخت خسارت را بكنيد. با اين كار همه مراحلي كه بايد در مركز بيمه طي كنيد در همان محل تصادف انجام مي‌شود.

سراغ بيمه برويد

پنجمين مرحله اين است كه به بيمه برويد و خسارت خود را از بيمه طرف مقصر بگيريد. مشخص است كه بايد سراغ بيمه طرف مقابل برويد نه بيمه خودتان. مثلا اگر شما بيمه شخص ثالث«الف» داريد و فرد مقصر بيمه شخص ثالث «ب» ، بايد به واحد پرداخت خسارت بيمه «ب» مراجعه كنيد نه به واحد پرداخت خسارت بيمه «الف». هميشه تا ۵روز فرصت گزارش تصادف به بيمه‌ها را داريد. بيمه شخص ثالث شما به زيان ديده خسارت پرداخت مي‌كند اما مبلغي هم به‌عنوان فرانشيز از شما دريافت مي‌كند. اگر تصادف اول باشد ۱۰ درصد كل خسارت، مرتبه دوم ۲۰درصد و مرتبه سوم ۳۰ درصد فرانشيز گرفته مي‌شود اما حداقل اين فرانشيز ۵۰هزار تومان است. مثلا اگر تصادفتان ۲۰۰ هزار تومان خسارت به بار آورد، بيمه از شما به جاي ۲۰هزار تومان ۵۰هزار تومان فرانشيز دريافت خواهد كرد. پس منطقي اين است كه براي خسارت‌هاي كم سراغ بيمه نرويد. اگر شما مقصر باشيد بيمه شخص ثالث شما براي خسارت‌هاي وارد آمده به‌خودروي خودتان مسئوليتي ندارد. به جاي آن، بايد بيمه بدنه داشته باشيد تا حتي درصورت مقصر بودن هم بتوانيد خسارت وارد شده به‌خودرويتان را از بيمه بگيريد. دقت كنيد كه وقتي از بيمه شخص ثالث طرف مقابل استفاده مي‌كنيد، ديگر نمي‌توانيد از بيمه بدنه خودتان استفاده كنيد. اگر در مدت اعتبار بيمه، تصادف يا از بيمه‌تان استفاده نكنيد، موقع پرداخت حق بيمه سال آينده براي سال اول ۵درصد، سال دوم ۱۰درصد و سال سوم ۱۵درصد تخفيف مي‌گيريد.

هول نكنيد

۱- موقع پياده شدن از خودرو حتما ماشين را خاموش كرده و در‌ها را قفل كنيد. بعضي وقت‌ها صحنه‌هاي تصادف بخشي از يك نقشه دزدي است و سارقان با سياه كاري و شلوغ‌كردن صحنه در كمين خودرو يا وسايل داخل خودروي شما هستند.
2- داد و بيداد نكنيد و اگر طرف مقابل سعي در خشونت و اعتراض داشت، شما صبور باشيد و او را آرام كنيد تا پليس ميان شما قضاوت كند.
3- اگر طوري تصادف كرده‌ايد كه خودرويتان حركت نمي‌كند پياده شويد و سعي كنيد ديگر رانندگان را از حادثه باخبر كنيد تا آنها با خودروي شما تصادف نكنند. در اين مواقع بايد تابلوي خطر را بيرون آورده و جايي قرار دهيد كه در خيابان‌ها از فاصله ۷۰متري و در اتوبان‌ها و جاده‌ها از فاصله ۱۵۰ متري ديده شود.
4- اگر مقصر بيمه نداشت يا مبلغ خسارت بيشتر از مقداري بود كه بيمه مي‌پردازد، مي‌توانيد از طريق حقوقي اقدام كنيد و دادخواستي با عنوان «مطالبه ضرر و زيان» تنظيم كنيد.

کد خبر 268324

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha