شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۶
۰ نفر

مرضیه موسوی: رنگ خودرو، مهم‌ترین ویژگی ظاهری هر خودرو است که مأموران راهنمایی و رانندگی در تعیین اصالت خودرو روی آن حساب می‌کنند.

نونواری خودروها

بنابراين تغيير آن بايد با اخذ مجوز از مراجع قانوني انجام شود. پليس آگاهي و راهنمايي و رانندگي مراجعي هستند كه تأييد آنها براي تغيير رنگ خودرو الزامي است اما مراحل تغيير رنگ خودرو در مراكز تعويض پلاك انجام مي‌شود. همين‌جا بگوييم كه تغيير رنگ خودرو كار چندان راحتي نيست ولي اگر از رنگ‌هاي سياه و سفيد خودروها كه خيابان‌ها را پر كرده‌اند حسابي خسته شده‌ايد، مي‌ارزد كه براي اين كار وقت بگذاريد. به هر حال وقتي خودروسازان، تن به توليد خودروهاي رنگارنگ نمي‌دهند، خودمان بايد آستين‌ها را بالا بزنيم و فقر رنگ در زندگي‌مان را كمرنگ‌تر كنيم. ما در اينجا شما را با مراحل اخذ مجوز براي تغيير رنگ خودرو آشنا مي‌كنيم.

گام اول
مراجعه به مراكز تعويض پلاك

در قدم اول مالك خودرو بايد به همراه وسيله نقليه خود به مراكز تعويض پلاك مراجعه كند. به جز مالك خودرو كه نام او در مدارك شناسايي خودرو قيد شده است، نماينده قانوني او هم مي‌تواند براي اين كار به مراكز تعويض پلاك مراجعه كند.
در اين صورت داشتن وكالتنامه قانوني و معتبر ضروري است. در تهران بزرگ ۷ مركز تعويض پلاك وجود دارد كه ۲‌مركز آن مخصوص موتورسيكلت است. در شهرستان‌ها هم پيدا كردن نشاني اين مراكز كار سختي نيست. اين مراكز با هم فرق چنداني ندارند، پس هر كدام به شما نزديك‌تر باشد گزينه مناسب‌تري است. ارائه مدارك شناسايي معتبر ازجمله اصل كارت ملي و شناسنامه مالك خودرو در اين مراكز الزامي است. در غير اين صورت در همين گام اول، روند تعويض رنگ متوقف مي‌شود.

گام دوم
ارائه درخواست و مدارك

در مركز تعويض پلاك بايد درخواست كتبي خود را مبني بر تغيير رنگ خودرو ارائه دهيد. براساس فرم‌هايي كه در اين مركز در اختيار شما قرار مي‌دهند بايد مشخصات مالك و مشخصات خودرو يا وسيله نقليه را به‌طور كامل قيد كنيد. رنگي كه براي خودروي خود انتخاب مي‌كنيد نبايد همرنگ خودروهاي نيروهاي مسلح و تاكسي‌ها باشد. درضمن به‌جز مدارك اوليه شخص مراجعه‌كننده، مدارك ديگري هم براي تعويض رنگ خودرو مورد نياز است؛ ازجمله مدارك احراز محل سكونت مالك. گواهي عدم‌خلاف ديگر مدركي است كه لازم داريد. خودرويي كه بيمه‌نامه شخص‌ثالث نداشته باشد رنگ آن تعويض نمي‌شود و در واقع مجوز تغيير رنگ آن تأييد نخواهد شد. براي تعويض رنگ خودرو پرداخت عوارض شهرداري را فراموش نكنيد.

گام سوم
بازديد وسيله توسط كار‌شناس

كار‌شناس مركز تعويض پلاك، خودروي مورد نظر را كه قرار است رنگش تغيير كند بازرسي مي‌كند، مشخصات درج شده در مدارك خودرو با مشخصات درج شده در فرم درخواست تطبيق داده مي‌شود و همه اين مشخصات بايد در ظاهر خودرو قابل مشاهده باشد. درحقيقت اصالت خودروي شما در‌ اين مرحله با توجه به مداركي كه داده‌ايد تأييد مي‌شود. اگر قطعات اصلي خودرو ازجمله اتاق يا موتور آن تعويض شده باشد، تعويض رنگ خودرو در اين مرحله دچار مشكل مي‌شود. تمام اطلاعات درج شده در فرم‌ها و مدارك خودرو بايد تطابق كامل با شرايط خودرو داشته باشد. كار‌شناس پس از بازديد، فرم تأييديه خود را تكميل مي‌كند و فرم مهر و امضاشده به گام بعدي ارجاع داده مي‌شود.

گام چهارم
تأييد تقاضا براي تغيير رنگ

بعد از طي كردن مرحله بازديد از خودرو، نوبت به تأييد تقاضاي تغيير رنگ خودروي شما مي‌رسد. مدير فني مركز تعويض پلاك اين فرم را تأييد مي‌كند و به‌دست مالك خودرو مي‌سپارد. براي تأييد اين فرم استعلام‌هاي لازم از اداره آگاهي و همچنين پليس راهنمايي و رانندگي انجام مي‌شود تا از خاطي نبودن مالك خودرو يا سرقتي نبودن و مشكلات ديگر اطمينان كامل به‌دست آيد. يادتان باشد كه تعويض قسمت‌هاي اساسي وسيله نقليه شامل محور، اتاق، شاسي و رنگ خودرو كه باعث تغيير اساسي در ظاهر خودرو مي‌شود موضوعي حساس به‌حساب مي‌آيد؛ اين قسمت‌ها در خودرو از جمله مواردي هستند كه به وسيله آنها مي‌توان اصالت خودرو را تشخيص داد. بنابراين تغيير وضعيت هر كدام بايد با صدور مجوز قانوني آن صورت گيرد.

گام پنچم
اتومبيل رنگ عوض مي‌كند

وقت آن رسيده است تا خودرو يا وسيله نقليه خود را پس از دريافت تأييديه لازم براي اعمال تغييرات آماده كنيد. كافي است خودرو را به يك مركز «صافكاري نقاشي» معتبر بسپاريد تا در عرض يكي‌دو‌هفته، رنگ دلخواه‌تان را روي بدنه آن بنشاند. صافكارها و نقاش‌هاي خودرو، تأييديه شما را مي‌بينند و بعد اقدام به‌كار مي‌كنند. در اين مرحله ابتدا رنگ قبلي كاملا از روي بدنه خودرو جدا مي‌شود و بعد، رنگ جديد روي بدنه مي‌نشيند. اين نكته را هم بد نيست بدانيد كه در موارد ديگر اعمال تغييرات اساسي در خودرو، مالك خودرو بايد قطعه جديد را به همراه كد درج شده روي بدنه آن به مركز تعويض پلاك ببرد و پيش از نصب و تعويض آن، اصالت اين قطعه را به تأييد مديران فني اين مركز برساند.

گام ششم
بازرسي دوباره از خودروي شما

تغييرات انجام شده و خودرو رنگ‌وروي جديدي به‌خود گرفته است. پس از اتمام كار، ظاهر جديد اتومبيل شما بايد دوباره بازرسي شود. بنابراين خودرو به‌‌ همان مركز تعويض پلاك برده مي‌شود و كار‌شناسان دوباره ظاهر خودرو را با آنچه در فرم تقاضا و تأييديه ذكر شده است تطبيق مي‌دهند. در‌‌نهايت فرم مربوط به‌خودرو مورد نظر را تأييد مي‌كنند. اين به اين معناست كه رنگ جديد دقيقا مطابق‌‌ همان چيزي است كه در تقاضانامه ذكر شده بود و مانع قانوني‌اي براي آن وجود ندارد. در غير اين صورت خودرو يا بايد به رنگ و ظاهر گذشته بازگردد يا بايد براي اصلاح رنگ، دوباره سر از كارگاه نقاشي خودرو در بياورد. تأييديه‌اي كه به امضاي مركز تعويض پلاك رسيده بايد در اداره راهنمايي و رانندگي و همچنين پليس آگاهي هم به امضاي مسئولان فني برسد.

گام هفتم
كارت جديد خودرو براي شما

مشخصات ظاهري هر خودرو در كارت خودرو ذكر شده است. بنابراين با اعمال تغييرات ظاهري روي خودرو، لازم است تا كارت خودرو هم تعويض شود. پس از تأييديه كار‌شناسان، مشخصات جديد خودرو در قسمت شماره‌گذاري خودرو اصلاح مي‌شود. حالا وقت آن رسيده كه مالك خودرو براي تعويض كارت خودرو اقدام كند. تا زماني كه در مدارك هويتي وسيله نقليه ظاهر جديد خودرو درج نشده باشد، تمامي مراحلي كه قبلا طي شده ارزشي ندارد؛ يعني اگر مدارك قبلي شما توسط افسر راهنمايي و رانندگي در خيابان بررسي شود، خودرو به پاركينگ منتقل خواهد شد. پس تا قبل از دريافت كارت جديد خودرو كه مشخصات جديد در آن درج شده، نبايد وارد خيابان شويد. كارت را كه دريافت كرديد، كارتان تمام است.

هزينه‌هاي تغيير رنگ
مبلغي كه در مركز معاينه فني بابت كار‌شناسي پرداخت مي‌كنيد رقمي بين ۱۵ تا ۲۰‌هزار تومان است. عمده هزينه تغيير رنگ خودرو مربوط به كارگاه صافكاري و رنگ‌كاري است. اين هزينه هم به عوامل زيادي بستگي دارد. يكي از اين عوامل اندازه خودرو است و حجمي كه بايد رنگ آن تغيير پيدا كند. عامل مهم بعدي نوع رنگي است كه قرار است روي بدنه خودرو بنشيند. علاوه بر اينها مدل خودرو هم مي‌تواند در تعيين هزينه تغيير رنگ مؤثر باشد. به‌طور كلي هزينه تعويض رنگ خودرو از ۴ ميليون تومان آغاز مي‌شود. بد نيست بدانيد تغيير رنگ خودرو در برخي از موارد منجر به افت قيمت خودرو مي‌شود و در برخي از موارد افزايش قيمت خودرو را دربر‌دارد. خودروهاي لوكس معمولا به‌دليل «خاص» شدن رنگشان و تك‌رنگ بودن، قيمتشان افزايش پيدا مي‌كند اما خودروهاي مدل پايين‌تر با افت قيمت مواجه مي‌شوند.

كجاها بايد برويم؟
مهم‌ترين مرجعي كه براي تغيير رنگ خودرو با آن سر و كار داريد مراكز تعويض پلاك هستند؛ مركز «ميثم» در جاده مخصوص كرج، مركز «الغدير» در يافت‌آباد، مركز «اتحاد» در تهرانپارس و مركز خاوران در جاده‌ امام‌رضا(ع) و مركز چيتگر. بعد از تأييد تقاضا، بايد يك كارگاه صافكاري و نقاشي كاربلد پيدا كنيد. براي اخذ گواهي عدم‌خلافي خودرو به پليس+۱۰ مراجعه مي‌كنيد و مدارك احراز محل سكونت را در شوراياري محل يا شوراي شهر تأييد خواهيد كرد. براي دريافت كارت جديد خودرو بايد به اداره راهنمايي و رانندگي محل سكونت خود سري بزنيد.

به چه مداركي نياز داريد؟
براي تعويض رنگ خودرو نياز به اصل و كپي مدارك شناسايي مالك خودرو داريد و همچنين كارت‌خودرو و بيمه‌نامه آن. فيش پرداخت عوارض شهرداري را هم به همراه داشته باشيد. گواهي عدم‌خلاف خودرو را از پليس+۱۰ دريافت كنيد. براي تهيه گواهي احراز محل سكونت مي‌توانيد از سند قانوني منزل مسكوني، اجاره‌نامه، تأييديه شوراي شهر و هر مدرك قانوني‌اي كه محل سكونت شما را معرفي و تأييد كند استفاده كنيد.

کد خبر 268159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha