دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

حامد فوقانی: رئیس شورای شهر تهران در نشستی خبری به بیان آخرین گزارش‌های یکساله فعالیت شورای چهارم پرداخت و در ادامه از شیوه مدیریت خود بر شورای شهر سخن گفت و سپس پاسخگوی سؤال خبرنگاران حاضر شد.

مسجد جامعی شورای شهر

 البته بيشتر صحبت‌هاي احمد مسجدجامعي در سالروز تولدش و سؤالات خبرنگاران در محدوده بعد نظارتي شوراي شهر مي‌چرخيد. مسجدجامعي ابتدا در مورد افزايش دوبرابري تعداد اعضاي شوراي شهر و كميسيون‌هاي تخصصي اين دوره نسبت به دوره‌هاي قبل صحبت و بر اين نكته تأكيد كرد كه افزايش تعداد كميسيون‌ها صرفا به‌خاطر افزايش تعداد اعضا نبوده است؛ در واقع به گفته وي اين اتفاق براي افزايش بهبود كيفيت زندگي شهري رخ داده است.

وي در اين نشست همچنين از فعاليت‌هاي مهم 6 كميسيون فعلي شوراي شهر تهران گفت و اينطور نتيجه گرفت كه در دوره چهارم شوراي شهر تهران به‌خاطر اينكه اعضا قبلا در سازمان‌ها و نهادهاي اجرايي در سطح ملي يا محلي حضور داشتند، بحث‌هاي خوب و كارشناسانه‌اي مطرح مي‌شود.مسجدجامعي ادامه داد: «به‌عنوان مثال در شوراي چهارم براي نخستين بار كميسيون سلامت ايجاد شد البته مفهوم سلامت نه به آن معناي اجرايي كه نقطه مقابل بيماري باشد بلكه با اين رويكرد كه ارتقاي كيفيت زندگي شهروندان را در پي داشته باشد؛ در حوزه اجتماعي، محيطي و پيشگيري اين كميسيون با همين رويكرد توانسته اقدامات مناسبي انجام دهد.»

وي رويكرد ديگر شوراي چهارم را ايجاد كميسيون شهر‌سازي و معماري عنوان كرد كه در دوره‌هاي پيشين مباحث مربوط به اين كميسيون معطوف به كميسيون عمران بود اما در اين دوره اين كميسيون به‌صورت مستقل ايجاد شد. مسجدجامعي گفت: «ما سعي كرديم نگاه نرم افزاري به موضوع ساخت‌وساز شهري داشته باشيم.» ايجاد كميسيون نظارت و حقوقي نيز يكي ديگر از رويكرد‌هاي شورا بود كه رئيس شورا به آن اشاره كرد و افزود: «معناي جديدي در نظارت را لحاظ كرديم، به‌گونه‌اي كه نظارت در قبل، حين و بعد از اجرا بسط پيدا كند تا درصد اشتباهات قبل از اجرا كاهش يابد و امكان تخلف هم وجود نداشته باشد.»

احمد مسجدجامعي گفت: «ما در دوره چهارم شورا شيوه‌اي را براي جلوگيري از تخلفات به‌كار برديم كه موفقيت آميز بود و منجر به كاهش تخلف در زيرمجموعه‌هاي شهرداري شد. همچنين شيوه عملكرد شورا در اين دوره، باعث افزايش سطح مداخله‌گري اين نهاد در دستگاه‌هاي ديگر براي بهبود زندگي شهروندان تهراني شد.»

رئيس شوراي شهر تهران در ادامه گزارشش، همكاري و تعامل شكل‌گرفته بين دولت، مجلس و مجمع تشخيص مصلحت نظام با شوراي شهر تهران را حاصل تجربه قبلي اغلب اعضاي دوره چهارم شورا دانست. مسجدجامعي اضافه كرد: «در طول دوره چهارم شورا از وزرا دعوت به عمل آمد تا به صحن بيايند و پس از بيان صحبت‌هاي خود، نظرات اعضا را بشنوند و سپس نظرشان را بگويند.»

وي حتي شكل‌گيري كميسيون‌هاي متناظر در سطح دولت، مجلس و مجمع تشخيص مصلحت نظام مثل كميسيون تهران و كلانشهرها با 13وزير در دولت را نيز حاصل همين مسئله تعامل عنوان و اضافه كرد كه اين نيز باعث شد شورا فراتر از تصورات عمل كند. رئيس شوراي شهر تهران ديروز به ديدار اعضا با رئيس‌جمهور اشاره كرد كه نمونه آن در هيچ دوره‌اي نبوده است. به عقيده مسجدجامعي اين توانايي گفت‌وگو و تعامل در اعضا وجود دارد كه بتوانند ارتباط را از سطح شورا به ارتباط جمعي تبديل كنند.

وي برگزاري نشست‌‌هاي علمي و پژوهشي را نيز نتيجه افزايش قابليت اعضا دانست؛ به‌عبارتي رويكردها كارشناسي‌محور بوده است. مسجدجامعي همچنين به باب جديد نطق پيش از دستور در دوره فعلي شورا اشاره كرد كه از همه طيف و تخصصي در همه روزهاي صحن علني، نطق پيش‌ از دستور داشته‌اند. وي براساس آماري گفت كه در اين يك‌سال قريب به 100تذكر در شورا داشته‌اند و بيشتر تذكرها را به‌ترتيب آقاي ابوالفضل قناعتي، اسماعيل دوستي، رحمت‌الله حافظي، محسن سرخو، مجتبي شاكري، احمد حكيمي‌پور، اقبال شاكري و محمد حقاني داده‌اند. وي ادامه داد: «اكنون جلسات هيأت رئيسه شوراي چهارم هفته‌اي يك‌بار تشكيل مي‌شود. شفافيت هم در برنامه‌ها وجود دارد؛ به‌نحوي كه گزارش‌هاي كميسيون ماده 5 و ماده100 در اختيار همه اعضا قرار مي‌گيرد.»

  • حفظ حق حيات و كرامت انساني شهروندان

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه با اشاره به اهميت حفظ حق حيات و كرامت انساني تغيير ادبيات مديران و مسئولان در حوادث را يكي ديگر از دستاوردهاي شورا دانست و گفت: حفظ حق حيات و كرامت انساني ازجمله مهم‌ترين رويكرد‌هاي ما در شوراي چهارم است. اين حق حيات، شامل تمام موجودات زنده مي‌شود همانگونه كه در دين مبين اسلام به آن اشاره شده است، بنابراين اين موضوع بايد سرلوحه اقدام مسئولان و مديران باشد.

اين رويكرد شورا و پيگيري مجدانه و مستمر گرچه در برخي مواقع تلخ بود اما سبب شد تا از تكرار حوادث جلوگيري شود. تغيير رفتار و ادبيات مديران و مسئولان نيز در همين راستا ايجاد شد. وي افزود: به‌عنوان مثال در حادثه اتوبوسي كه دچار مشكل شد 2راه پيش روي ما بود؛ يا اينكه بگوييم اتفاق عادي بوده و در ديگر نقاط هم رخ مي‌دهد و يا اينكه بگوييم آسيب‌ديدن چند شهروند هم براي ما مهم است چرا كه ديگر نبايد شاهد تكرار اين حوادث باشيم و ما راه دوم را انتخاب كرديم.

  • گزارشي كامل از فوت مرحوم چراغي

وي در پاسخ به پرسشي درباره گزارش مربوط به فوت مرحوم چراغي كه در درگيري با پيمانكاران شهرداري مجروح و كشته شد، اظهار داشت: در صحن علني جلسه روز سه‌شنبه (امروز) درباره اين موضوع گزارشي از سوي خانم آباد ارائه خواهد شد. مسجدجامعي اعلام كرد: در ديداري كه با خانواده مقتول داشتم متوجه شدم پدر مقتول بازنشسته شهرداري و خود او نيز خياط بوده و همچنين كارش جمع‌آوري زباله نبوده است. به هر ترتيب شوراي شهر اين موضوع را مورد رسيدگي قرار مي‌دهد.

  • شورا پيگير انتقال فرودگاه مهرآباد

مطلبي كه مسجدجامعي در نشست خبري مطرح كرد به ايمن‌سازي اتوبو‌س‌هاي درون شهري مربوط مي‌شود. به گفته وي تا چندي پيش اعلام شده بود كه 3هزار دستگاه اتوبوس در شهر تردد مي‌كنند كه بمب متحرك هستند اما اكنون با پيگيري شوراي شهر و همكاري شركت واحد و شهرداري 1400دستگاه از اين بمب‌هاي متحرك از رده خارج شده و تا پايان سال نيز 2900دستگاه معيوب از رده خارج مي‌شود. رئيس شوراي شهر تهران همچنين در پاسخ پرسشي در رابطه با اينكه آيا انتقال فرودگاه مهرآباد به 14سال زمان نياز دارد، گفت:« اگر پيگيري‌ها ادامه نداشته باشد، ممكن است بعد از 14سال هم اين اتفاق نيفتد و همچنان در نقطه اول باشيم.»

کد خبر 269998

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha