مجمع مشورتی روسای شوراهای کلانشهرها و مراکز استان‌ها کم‌کم راه خود را پیدا کرده است تا جایی که یکی از مهم‌ترین ثمرات سومین اجلاس این مجمع به تشکیل دبیرخانه مشترک بین وزارت راه وشهرسازی با شوراها منجر شد.

تعامل شورا و دولت، محلی برای تحقق مدیریت یکپارچه و دخالت مردم در اداره شهر است.

 در دور دوم اين مجمع نيز كه مرداد‌ماه گذشته برگزار شد، پس از بحث بر سر مسائل محيط‌زيستي، يك تفاهمنامه زيست‌محيطي ميان اين مجموعه با رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست كشور به امضا رسيد؛ اما اين بار در سومين دور مجمع مشورتي روساي كلانشهرها كه پنجم و ششم شهريور‌ماه در ساختمان شوراي شهر و سپس وزارت راه و شهرسازي گرد هم آمدند، اولويت بحث‌ها بر سر مسائل شهرسازي بود.

در اين مجمع عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي نيز از عزم خود براي استفاده از نظرات و مشاركت فعال شوراهاي سراسر كشور در مراحل توسعه شهري سخن گفت و تأكيد كرد كه وزارت راه و شهرسازي خانه تمامي شوراهاست. يكي ديگر از تأكيدات وزير راه و شهرسازي تغيير در نظام دوگانه مديريت شهري و مديريت سياسي و تبديل آن به يگانه حاكميت يا حكمروايي محلي بود. آخوندي همچنين بر لزوم اصلاح واژه مديريت يكپارچه شهري تأكيد كرد و اظهار داشت: مفهوم چنين واژه‌اي اين است كه ماموريتي را بالادست به پايين‌دست براساس بودجه‌اي خاص واگذار كند؛ درحالي‌كه واژه حكمروايي محلي اين است كه شهروندان توانايي اين را دارند كه منافع محلي خود را در راستاي منافع ملي تعيين كنند. به همين مناسبت به گفته وزير راه و شهرسازي براي نخستين بار از واژه حكمروايي محلي در شرح خدمات كميسيون هفتم دولت (كميسيون خاص كلانشهرها) استفاده شده است.

وزير راه و شهرسازي در ادامه به مشكل مديريتي در حريم شهرها اشاره كرد و گفت: به‌دليل نبود كنترل و نظارت بخشي از فضاي زيستي در محدوده بين شهرها و روستاها از دست مي‌رود درحالي‌كه اگر به سمت حكمروايي محلي گام برداريم، شهرها به همراه محدوده پيرامونشان تعريف مي‌شوند و ديگر راه بر سوءاستفاده‌هايي كه به‌دليل تعارض ميان شهرها و روستاهاي اطرافشان رخ مي‌دهد، بسته مي‌شود. عباس آخوندي علاوه بر اينكه از اهميت وظيفه نظارتي شوراها سخن گفت و از آن استقبال كرد، به موضوع ارتقاي ايمني در حمل‌ونقل شهري و برون‌شهري با كمك شوراها نيز پرداخت.

تدوين فصل مديريت محلي

در سومين مجمع مشورتي شوراهاي كلانشهرهاي كشور احمد مسجد جامعي، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز اظهار اميدواري كرد كه فصلي در حوزه مديريت محلي در برنامه ششم توسعه كشور تدوين شود. به همين مناسبت وي از تهيه پيشنهادي سخن گفت كه براساس آن دبيرخانه‌اي مشترك براي تدوين اين فصل و تبديل آن به سندي قابل اجرا تشكيل شود. بنابراين گزارش، اين پيشنهاد با استقبال وزير راه و شهرسازي مواجه شد. احمد مسجدجامعي همچنين با اشاره به اينكه يكي از كارهاي مثبت در دولت يازدهم گفت‌وگو و تعامل است، گفت: در سايه همين رويكرد باب همكاري ميان دولت با شوراهاي شهر نيز باز شده و زمينه تعامل فهم مسائل شهري و ملي براي شورا و دولت فراهم شده است.

وي به تعقيب رويكرد دولت يازدهم و وزارت راه و شهرسازي درباره تغيير شهرسازي دولت‌محور به مردم‌محور نيز اشاره كرد و اين‌را يك رويكرد قابل‌قبول و مطلوب دانست؛ چراكه به عقيده وي بايد در سطح ملي از تجربيات محلي و علم محلي استفاده كرد.

دخالت دولت براي توقف ساخت و سازهاي حريم

محمد سالاري، رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران هم در سومين اجلاس ملي مجمع مشورتي روساي شوراهاي اسلامي كلانشهرها و مراكز استان‌هاي كشور با توجه به رويكرد دولت يازدهم اظهار اميدواري كرد كه ساخت و سازهاي بي‌رويه در كلانشهرها و به‌ويژه در تهران متوقف شود. وي در ادامه برخي مشكلات كلانشهرها و به‌ويژه تهران را برشمرد و وجود 3هزار و 700هكتار بافت فرسوده و 11هزار هكتار بافت ناپايدار در شهر تهران را يكي از چالش‌هاي اساسي كلانشهر تهران اعلام كرد. سالاري با انتقاد از سازمان تأمين اجتماعي درباره دريافت عوارضي تحت عنوان بيمه تأمين اجتماعي در فرايند صدور مجوز پروانه گفت: اين كار در حالي انجام مي‌شود كه شاهد هستيم هيچ‌گونه خدماتي براي ساختمان‌هاي در حال ساخت اختصاص پيدا نمي‌كند.

 

کد خبر 270487

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha