سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۹
۰ نفر

نگار شهید‌دخت: این روزها به واسطه تهیه اینترنتی بلیت سفر، برای بعضی شهروندان مسافرت ‌هم حال و هوای دنیای آنلاین را به‌خود گرفته‌است؛ شیوه‌ای که نقشی مهم در کاهش سفرهای درون شهری، اتلاف وقت و صرف هزینه به‌دنبال دارد.

هواپیما

با وجود اين مزايا، اما اين شيوه هنوز هم آنچنان كه بايد، مانند ديگر نقاط دنيا، بين ما ايرانيان جانيفتاده است. كارشناسان معتقدند تنها دليل اين است كه كاربران فكر مي‌كنند با اجراي اشتباه در هرمرحله ممكن است بي‌آنكه بتوانند بليت تهيه كنند، از اعتبار مالي‌شان هزينه‌اي كم شود، درصورتي كه وبگاه‌هاي خصوصي و جامع هوايي و رجا، در قالب ارائه توضيحات كامل، ذخيره و ثبت‌نام اينترنتي تهيه بليت را مو به مو توضيح داده‌اند. اگر در فرصت باقيمانده از تابستان مي‌خواهيد دست به كليك شويد و براي خود و خانواده‌تان بليت تهيه كنيد، مطلب زير، پيش‌روي شما قرار دارد.

سفر هوايي، زميني يا ريلي؟

براي تهيه بليت ابتدا بايد نوع وسيله سفر را تعيين كنيد. به‌طور كلي تهيه بليت براي هواپيما و قطار و حتي اتوبوس شباهت‌هاي بسياري در مراحل اجرا دارد. شما براي هر سه نوع بليت، بايد بعضي امكان‌ها را در اختيار داشته‌باشيد. ابتدا اينكه اطلاعات لازم مانند شماره شناسنامه، كدملي خودتان و همه مسافران را دقيق جمع‌آوري كنيد. براي ثبت‌نام بليت هواپيما 2راه پيش‌رو داريد؛ از وب‌هاي جامع خدمات پرواز استفاده كنيد يا اينكه اگر قصد استفاده از خدمات شركت هواپيمايي خاصي را داريد، به صورت مستقيم از طريق وبگاه همان شركت اقدام كنيد. براي خريد بليت قطار اما مطمئن‌ترين راه مراجعه به وبگاه رجاست. شما حتي اگر اين عنوان را به‌صورت فارسي در موتورهاي جست‌وجوگر ثبت بزنيد، مي‌توانيد به اين نشاني دسترسي پيدا كنيد.

Payaneh. ir سريع‌ترين راه براي خريد بليت اتوبوس مسافرتي است. البته اين سامانه فقط مي‌تواند خدمات فروش بليت را براي شركت‌هاي مسافربري عضو شبكه كه به اينترنت متصل هستند ارائه كند. چند تعاوني ديگر هم سايت اختصاصي براي خود دارند كه بعضا سرويس‌هاي خاص به مسافران‌شان مي‌دهند. در هر صورت با يك جست‌و جوي ساده مي‌توانيد بقيه شركت‌هاي مسافربري را هم پيدا كنيد.

ثبت نام به عنوان عضو جديد

در مرحله اول لازم است كه به‌عنوان كاربر جديد، اطلاعات لازم را ثبت كنيد. تأييد اطلاعات به نشاني الكترونيك شما كه حتما بايد ارائه شود، ارسال خواهد شد. اگر 6‌ماه از ثبت اطلاعات كاربري شما گذشته باشد، بايد دوباره اطلاعات‌تان را وارد تا كلمه عبور دريافت كنيد.

مبدا، مقصد و تاريخ حركت

در صفحه فروش بليت فرم جست‌وجوي بليت را خواهيد ديد. به‌ترتيب شهر مبدا و شهر مقصد را از فهرست باز شو انتخاب كنيد. سپس تاريخ مورد نظر را با كليك روي آيكن تقويم (مقابل فيلد تاريخ حركت) تعيين كنيد. دكمه جست‌وجو را كليك كنيد. پس از چند ثانيه جدولي نمايش داده مي‌شود كه در آن، نام شركت ، ساعت حركت، تعداد صندلي خالي، قيمت بليت، نوع وسيله قابل انتخاب و توضيحات نمايش داده شده است. در ستون آخر جدول يك لينك با عنوان «انتخاب» مي‌بينيد كه با كليك روي آن سرويس‌تان را تعيين كرده، براي مشخص كردن تعداد و محل صندلي‌ها به صفحه جديد خواهيد رفت.

انتخاب سرويس، محل و تعداد صندلي

با كليك روي لينك «انتخاب» در سطر مربوط به سرويسي كه مي‌خواهيد با آن سفر كنيد يك صفحه نمايش داده مي‌شود كه پس از چند ثانيه شكل چيدمان صندلي‌هاي اتوبوس يا شماره واگن و صندلي قطار و هواپيما نيز نمايش داده خواهد شد. پس از اعلام تعداد بليت درخواستي، بايد مشخصات كامل مسافران را وارد كنيد.

ورود اطلاعات هويتي و انتخاب روش پرداخت

در اين صفحه، نام و اطلاعات تماس خود را وارد كنيد. اي‌ميل خود را هم براي دريافت يك كپي از اطلاعات بليت خريداري شده وارد كنيد. در بخش نوع پرداخت، بانك مورد نظر‌تان را به دلخواه انتخاب كنيد. انتخاب نام بانك براي عمليات بانكي ربطي به كارت اعتباري شما ندارد و شما با هر كارت عضو شتاب مي‌توانيد خريد خود را انجام دهيد البته لازم به ذكر است كه اگر در سايت ثبت‌نام كرده باشيد نيازي به ورود اطلاعات شخصي نيست. پس از تكميل اطلاعات روي دكمه «ادامه» كليك كنيد.

خريد اينترنتي از طريق شبكه بانكي شتاب

در اين مرحله بايد اطلاعات پرداخت الكترونيكي مربوط به كارت اعتباري حساب بانكي‌تان را وارد كنيد.

دريافت بليت

وقتي بليت به نام شما ثبت شد، فقط كافي است هنگام سفر اطلاعات شخصي‌تان و شماره بليت را به باجه ترمينال، راه آهن يا فرودگاه اعلام كنيد. در مسافرت با قطار اما حتما بايد رسيدچاپي بليت را تهيه كنيد. در مسافرت با هواپيما درصورت انصراف از سفر، تأخير يا موارد ديگر بايد براي استرداد به دفاتر همان شركت هوايي مراجعه كنيد. ضمن اينكه در سفرهاي هوايي فرايندي به نام ابطال بليت امكان‌پذير نيست. در مسافرت ريلي شما امكان ابطال و بازپس‌گيري بخشي از هزينه تهيه بليت را داريد. براي ابطال يا استرداد شما مي‌توانيد به آژانس‌هاي مسافرتي مراجعه‌كنيد. آنها به نمايندگي از رجا به جبران خسارت شما مي‌پردازند، هرچند كه شما از آن آژانس بليت يا خدمات مسافرت تهيه ‌نكرده ‌باشيد. براي خانواده محترم شهدا و ايثارگران و همچنين كودكان(2تا 12سال) هم تخفيف‌هايي درنظر گرفته شده كه بهتر است موقع پرداخت هزينه بليت به اين مسئله توجه كنيد. به‌ياد داشته‌باشيد، استرداد وجه درمورد بليت‌هاي خريداري شده توسط كارت‌هاي هديه، غيرقابل شارژ، بي‌نام يا بدون شماره حساب معمولا با مشكل روبه‌رو است. به‌همين دليل هنگام پرداخت هزينه بليت حتما از طريق كارت اعتباري مطمئن و مدت‌دار براي پرداخت هزينه‌ها اقدام كنيد.

نكات ويژه

موقع ورود به وبگاه و ثبت اطلاعات خود و همسفرهايتان هرگز چند صفحه مشابه را همزمان باز نكنيد تا در ثبت اطلاعات و صدور بليت اينترنتي شما اختلال ايجاد نشود. زبان مورد نظر خود را انتخاب و مبدا و مقصد را تعيين كنيد. اگر سفر شما به‌صورت رفت و برگشت است، گزينه رفت و برگشت و در غيراين صورت گزينه يك طرف را انتخاب كنيد. تاريخ سفر را انتخاب اما قبل از آن حتما تاريخ حك شده رايانه‌تان را به‌روز كنيد تا در ثبت اطلاعات هشدار خطا اعلام نشود. تعداد مسافران بزرگسال، كودك (زير 12سال) و نوزاد(زير 2سال) را جداگانه وارد كنيد. در قسمت قيمت بليت‌ها با توجه به تعداد آنها مبلغ ماليات تعيين مي‌شود. درصورت علاقه، با كليك روي گزينه مشاهده جزئيات مي‌توانيد از جزئيات مالي اطلاعات بهتري به‌دست بياوريد. اگر تعداد مسافران بيش از يك نفر است، مشخصات‌شان را به‌صورت مجزا در رديف‌هاي جدا، ثبت كنيد. قبل از پرداخت مبلغ، اطلاعات سفر را در جدول خلاصه رزرو به دقت مشاهده و پس از انتخاب درگاه بانك، گزينه تأييد و بعد از آن تكميل فرايند خريد را انتخاب كنيد.

نحوه پرداخت وجه بليت

شما بايد شماره ۱۶ رقمي‌كارت عضو شتاب خود را وارد كنيد. اين شماره روي كارت شما به‌صورت برجسته قرار دارد.

سپس رمز اينترنتي يا رمز دوم كارت خود را وارد كنيد. توجه شود كه اين رمز با رمزي كه براي برداشت وجه از خودپرداز استفاده مي‌شود متفاوت است و درصورتي كه به شما تحويل داده نشده است، براي دريافت آن به بانك صادر‌كننده كارت مراجعه كنيد.

در مرحله بعد كد ٣ رقمي‌كارت يا CVV2را وارد كنيد. اين كد معمولا روي كارت چاپ شده است و در برخي از بانك‌ها توسط خود پرداز همان بانك همراه با رمز اينترنتي براي شما چاپ مي‌شود. در مرحله بعد بايد حروف يا اعدادي كه به شما توسط عكس نشان داده شده است را وارد كنيد. جمع مبالغ بليت‌هاي خريداري شده نشان داده مي‌شود.

در مرحله آخر درصورتي كه از صحت اطلاعات وارد شده اطمينان كامل داريد تأييد را فشار دهيد.

اگر اطلاعات حساب بانكي و گذرواژه و ... درست باشند، در اين صفحه مرحله پاياني را مي‌بينيد كه نام فروشنده، نتيجه (بدون خطا / خطا)، رسيد تراكنش و شماره خريد را نمايش مي‌دهد. درصورتي كه خطا پيش بيايد ممكن است به دلايلي مانند اشتباه در وارد كردن اطلاعات حساب بانكي يا حتي اختلال موقت در شبكه بانكي شتاب باشد.

در نهايت پس از موفقيت‌آميزبودن مراحل خريد اينترنتي صفحه بليت الكترونيكي نمايش داده مي‌شود. مي‌توانيد آن را چاپ يا اطلاعات آن را ذخيره كنيد. يك كپي از محتويات همين صفحه به اي‌ميل شما هم ارسال مي‌شود. اگر امكان چاپ يا ذخيره را نداريد شماره بليت را يادداشت كنيد. حال كافي است كه در ترمينال مسافربري، ايستگاه راه آهن، فرودگاه يا آژانس‌هاي مرتبط شماره بليت را به مسئول فروش بگوييد تا آن را براي شما چاپ كند.

ريل‌ها تو را مي‌خوانند

براي ثبت‌نام بليت قطار، حتما بليت‌ها را به‌نام مسافران تهيه كنيد. متأسفانه بي‌توجهي در اين زمينه بارها مسافران را در راه‌آهن با مشكل و دوندگي بيهوده روبه‌رو كرده‌است؛ چراكه كاربران به اشتباه فكر مي‌كنند سفر با قطار به‌اندازه سفر با هواپيما نياز به ارائه جزئيات اطلاعات فردي ندارد. براي پسرهاي بالاي 6سال نمي‌توان در كوپه ويژه بانوان بليت صادر كرد. پس از تكميل اطلاعات، رسيد چاپي بليت را تهيه كنيد. اگر چاپگر در اختيار نداريد، آژانس‌هاي مسافرتي اين كار را به‌صورت رايگان براي شما انجام مي‌دهند. درصورت عدم‌چاپ بليت و مراجعه به راه‌آهن، بايد براي هر نسخه چاپي هزار تومان هزينه پرداخت كنيد. تمام بليت‌ها بايد روي كاغذ A4 دو رو سفيد، چاپ شوند. از چاپ بليت روي كاغذهاي آرم و طرح‌دار خودداري كنيد، چنين بليت‌هايي اعتبار نخواهند داشت. در مرحله پرداخت مالي، پس از وارد كردن اطلاعات كارت اعتباري اگر به‌هر علت فرايند خريد قطع شد، درصورت كم شدن مبلغ خريد و نبودن اطلاعات خريد، حداكثر تا 24ساعت منتظر برگشت مبلغ از طريق سيستم بانكي بمانيد. اگر بعد از گذشت اين مدت مبلغ برگشت داده‌نشد بانك خود را در جريان قرار بدهيد.

استرداد بليت اينترنتي چگونه است؟

در صفحه اول سامانه خريد اينترنتي، با انتخاب گزينه «استرداد و جست‌وجوي بليت» از 5 گزينه موجود، مي‌توانيد بليت‌هاي خريداري شده را استرداد كنيد. ابتدا بليت مورد نظر خود را با درج يكي از موارد «شماره بليت»، «مشخصات مسافر» يا «تاريخ حركت» انتخاب كنيد. سپس بليتي را كه قصد استرداد داريد تعيين و كليد استرداد را انتخاب كنيد. با انجام اين عمل بليت مورد نظر شما مسترد مي‌شود. توجه داشته باشيد؛ پيش از استرداد بليت به پيام‌هايي كه در صفحه ابتدايي سامانه نمايش داده مي‌شود توجه كنيد. فقط قبل از مراجعه شما به يكي از مراكز فروش و تهيه نسخه چاپي بليت، استرداد اينترنتي بليت طبق شرايط مقابل امكان‌پذير است.

بليت تا يك ساعت پس از تهيه، با پرداخت كامل بهاي آن مسترد مي‌شود.
تا ساعت 12ظهر روز قبل از حركت، استرداد بليت مشمول 10درصد جريمه است.
از ساعت 12ظهر روز قبل از حركت تا 3ساعت مانده به حركت، استرداد بليت مشمول 30درصد جريمه است.
از 3ساعت قبل از حركت تا لحظه حركت، استرداد بليت مشمول 50درصد جريمه است.
پس از حركت استرداد بليت امكان‌پذير نيست.

 

کد خبر 270755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha