شنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: راهکارهای رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح حذف کنکور در نشست این هفته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی می‌شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این باره به همشهری گفت: در نشست روز سه شنبه کمیسیون آموزش طرح حذف کنکور با حضور نماینده شورای نگهبان بررسی و راهکارهای برطرف کردن اشکال شورای نگهبان در این باره مطرح می‌شود.

علی عباسپور تهرانی فرد افزود: همچنین امروز در نشستی با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم وضعیت برگزاری آزمون سراسری امسال دانشگاه‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ششم خرداد ماه طرح حذف کنکور را به تصویب رساندند که با ایراداتی از سوی شورای نگهبان مواجه شد. براساس اعلام شورای نگهبان فعالیت این کمیته مغایر اصول 60 ،85 و 138 قانون اساسی است.

معاون حقوقی و پشتیبانی وزارت علوم در پاسخ به سؤال همشهری در این باره گفت: فعالیت کمیته ساماندهی کنکور که در طرح مجلس قرار است کار اجرایی انجام دهد نیز  با اصل 60 قانون اساسی مغایر است.

محمد حسینی افزود: چنانچه این کمیته کار قانونگذاری انجام دهد با اصل 85 قانون اساسی و در صورتی که آیین‌نامه تصویب کند با اصل 138 قانون اساسی مغایرت دارد.

وی با اشاره به این‌که طرح کنکور مشکلات حقوقی و اجرایی داشت، گفت: مشکلات اجرایی طرح کنکور با همکاری وزارت علوم برطرف شد اما مشکلات حقوقی این طرح همچنان به قوت خود باقی بود تا اینکه پس از تصویب نمایندگان مجلس به شورای نگهبان ارایه شد.

وی با بیان این‌که در طرح کنکور کمیته‌ای با حضور وزیر علوم، وزیر بهداشت، وزیر آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد و سازمان سنجش پیش بینی شده بود  تصریح کرد: در صورت حذف کمیته ساماندهی، طرح کنکور قابلیت اجرایی ندارد.

در همین حال سخنگوی شورای نگهبان نیز در جمع خبرنگاران گفت که طرح پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها که بر اساس آن کنکور تا سال 1390 حذف خواهد شد مغایر قانون اساسی شناخته شده است.

عباسعلی کدخدایی افزود: از جمله اشکالات طرح این است که ضوابط موضوع، چنانچه تقنینی باشد مغایر اصل 85 قانون اساسی، چنانچه آیین‌نامه‌ای باشد مغایر اصل 138 قانون و چنانچه از امور اجرایی باشد مغایر اصل 60 قانون اساسی است.

همچنین قرار بود برای کاهش تبعات حذف کنکور و اجرای موفق آن در کمیته ساماندهی کنکور، زیرمجموعه‌هایی با حضور کارشناسان مجرب تشکیل شود.

از سوی دیگر رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره ایرادات شورای نگهبان بر روی ماده 4 طرح کنکور به همشهری گفت: اختیارات داده شده به کمیته 5نفره از جنس قانونگذاری نیست که مجلس بخواهد تصویب کند، بلکه از جنس اجرایی است که باید برای آن آیین‌نامه اجرایی تدوین شود و به تصویب هیأت وزیران برسد و یا اینکه مصوبات این کمیته توسط رئیس جمهور تایید شود.

علی عباسپور تهرانی فرد افزود: شورای نگهبان بر این نکته تاکید دارد که اختیارات و تصمیم‌گیری‌هایی که بر عهده این کمیته گذاشته شده است، اگر جنبه قانونی دارد باید به  تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و اگر  جنبه اجرایی دارد باید به تصویب هیأت دولت برسد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: طرح کنکور مانند سایر طرح‌ها پس از بررسی در شورای نگهبان، به کمیسیون مربوطه ارجاع و پس از بررسی بیشتر و رفع اشکالات به صحن علنی مجلس می‌رود و نهایی می‌شود.

عباسپور در خصوص چگونگی برطرف کردن این مشکل در طرح اظهار داشت: کمیسیون آموزش تصمیمات واگذار شده به کمیته 5 نفره را از نوع قانونگذاری نمی‌داند. از نظر کمیسیون تصمیماتی از قبیل چگونگی تعیین ضرایب دروس و چگونگی جبران نمرات دبیرستان جزو امور اجرایی هستند و با بحث و بررسی بیشتر، باید آیین‌نامه‌های اجرایی را برای آنها در نظر گرفت و تدوین کرد.

کد خبر 27077

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز