سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

گروه اجتماعی: در حالی که بر اساس طرح حذف کنکور قرار است کمیته ساماندهی درباره جزئیات این طرح کار کارشناسی انجام دهد، اما واکنش‌های موافقان و مخالفان نسبت به تصویب طرح حذف کنکور در مجلس همچنان ادامه دارد.

یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حذف کنکور را موجب احیای کتاب‌های درسی دوره متوسطه و تقویت جایگاه و شأن دبیران عنوان می‌کند و می‌گوید کاهش هیجانات روحی دانش‌آموزان از مزایای تغییر نحوه پذیرش دانشجو است. لحاظ شدن سوابق پرورشی و مهارتی و پژوهشی در پذیرش دانشجو یکی از مسائلی بود که کارشناسان در گفت‌وگو با همشهری نسبت به آن ابراز نگرانی می‌کردند.

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده‌ مردم همدان در این زمینه گفت: این موضوع در صحن علنی مجلس رأی نیاورد و سوابق تحصیلی شامل امتحانات نهایی کشوری تنها ملاک پذیرش دانشجو است. وی ادامه داد: در روش جدید پذیرش دانشجو نیز هم‌چنان سهمیه‌بندی مناطق وجود خواهد داشت.

از سوی دیگر معاون سابق سازمان سنجش بر ایجاد شرایطی برای حفظ امنیت امتحانات نهایی تاکید می‌کند.

محمد حسین پورکاظمی معتقد است برای کاهش تبعات حذف کنکور و اجرای موفق آن باید در کمیته ساماندهی کنکور، زیرمجموعه‌هایی با حضور کارشناسان مجرب تشکیل شود.

معاون سابق سازمان سنجش مشکل اصلی حذف کنکور را متوجه رشته‌های پر متقاضی و مطلوب دانشگاه‌های دولتی دانست و اظهار کرد: ظرفیت پذیرش در این دوره‌ها بسیار محدود است، بنابراین تنها لحاظ سوابق تحصیلی و معدل برای پذیرش دانشجو در این دوره‌ها مشکل‌زا خواهد بود، چرا که بر اساس آمار نمرات امتحانات نهایی، تعداد زیادی از دانش‌آموزان معدل‌های بالایی کسب می‌کنند که گزینش آنان برای پذیرش در رشته‌های مطلوب مشکلاتی به دنبال خواهد داشت.

پرطرفدارترین رشته‌های کنکور

پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی که از آنها به عنوان مشکل اصلی حذف کنکور یاد می‌شود چه رشته‌هایی هستند. رشته‌های الکترونیک، مکانیک، عمران، کامپیوتر و معماری در گروه ریاضی و رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، تغذیه و فیزیوتراپی در گروه تجربی، از جمله رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی‌اند.

رشته حقوق در گروه علوم انسانی از رشته‌های بسیار پرطرفدار و رشته‌های روان‌شناسی، حسابداری و جامعه‌شناسی نیز با استقبالی کمتر از حقوق مورد علاقه داوطلبان گروه علوم انسانی است.

عوامل مختلفی همچون جایگاه اجتماعی و درآمد بیشتر باعث توجه به این رشته‌ها و بی‌توجهی به رشته‌هایی نظیر علوم پایه شده است.

بررسی مجدد طرح کنکور در مجلس

از سوی دیگر عضو کمیسیون آموزش مجلس با تأکید بر این‌که مردم 4 سال بعد دوباره شاهد حضور طرح کنکور در صحن مجلس خواهند بود به فارس گفت: ضربه‌ای که طرح کنکور به نظام آموزشی کشور می‌زند را بعدها خواهیم دید.

فاطمه آجرلو با اشاره به این‌که در طرح کنکور اختیارات قانونگذاری که باید در اختیار مجلس باشد به کمیته‌ای واگذار شد افزود: در این طرح وظیفه قانونگذاری درباره کنکور به مرجعی به غیر از مجلس واگذار شده است.

وی با تأکید بر این‌که طرح کنکور در کلیات و جزئیات مشکل دارد گفت: در حال حاضر امکانات آموزشی مدارس کشور یکسان نیست و اجرای طرح کنکور عدالت نیست. عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به این‌که طرح ارایه شده طرح ناقصی است و تحقیقات کافی در این زمینه از سوی کمیسیون آموزش صورت نپذیرفته است، افزود: قانون نباید مبهم باشد و این در حالی است که قسمت‌هایی از طرح کنکور ابهام دارد.عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به این‌که اجرای طرح کنکور به وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم صدمه می‌زند گفت: کمیسیون آموزش با ارائه و تصویب طرح کنکور نه‌تنها کار غیرعلمی بلکه به نظر من کار غیر شرعی انجام داده است و در حق نظام آموزشی کشور ظلم کرده است.

کد خبر 23239

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز