جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

مدیرپیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور از افزایش ابر و رگبار در برخی نقاط کشور ازجمله تهران خبر داد.

احد وظيفه با اعلام اين خبر افزود: براساس نقشه‌هاي پيشيابي هواشناسي طي روزهاي شنبه و يكشنبه با تقويت جريانات شمالي، در سواحل درياي خزر و استان اردبيل ابرناكي، بارش باران گاهي با رعد و برق و وزش باد و كاهش نسبي دما پيش‌بيني مي‌شود.

وي ادامه داد: همچنين درخراسان شمالي، شهرهاي شمالي آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي و ارتفاعات البرز در استان‌هاي تهران و سمنان 15 و 16 شهريور افزايش ابر و رگبار ورعد وبرق و وزش باد رخ خواهد داد. همچنين طي اين مدت بارش‌ها در استان‌هاي مازندران،گلستان و شمال خراسان شمالي شدت بيشتري خواهد داشت.مدير پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي كشور با اشاره به وزش باد و گرد و خاك در شرق كشور به‌ويژه منطقه زابل نيز گفت:‌ در 2روز آينده به سبب افزايش سرعت وزش باد، پديده گرد و خاك و كاهش ديد افقي در استان‌هاي ايلام و خوزستان دور از انتظار نخواهد بود.

  • خشكسالي امسال شرايط را براي «گرد و خاك» آماده كرد

اما رئيس سازمان هواشناسي كشور نيز در نشست خبري خود آماري از ميزان بارندگي‌ها و وقوع خشكسالي در كشور ارائه كرد. به گفته داوود پرهيزكار 18استان كشور دچار كم‌بارشي 15تا 20درصد به بالا هستند و بيشترين بارش‌ها مربوط به غرب مازندران است.
وي همچنين اظهار داشت: تعداد زيادي از استان‌هاي كشور ما دچار خشكسالي هستند كه در سال زراعي جاري منطقه البرز، تهران، سمنان، قم، خراسان رضوي، جنوبي و شمالي و بخش‌هايي از گلستان نسبت به دوره بلندمدت آماري يعني سال‌هاي 70تا 92دچار كم بارشي هستند. رئيس سازمان هواشناسي كشور يادآور شد: خراسان رضوي ششمين استاني است كه در مقايسه با دوره بلندمدت آماري دچار كم بارشي است. همچنين براساس شاخص استاندارد شده در دنيا (SPI) در دوره 9ماهه گذشته، شمال و شرق كشور شامل استان‌هاي خراسان رضوي، خراسان شمالي، گلستان، تهران و البرز دچار شرايط خشكسالي بوده‌اند.

رئيس سازمان هواشناسي كشور از استان بوشهر به‌عنوان استاني كه بيشترين بارش در سال زراعي جاري را داشته نام برد و گفت: افزايش بارش در اين استان نسبت به وضعيت متعادل آن 28درصد بوده و استان البرز كمترين بارش را با 42درصد كاهش نسبت به وضعيت متعادل خود داشته است. وي با اشاره به بحث نفوذ ريزگرد‌ها به‌عنوان يكي از آثار خشكسالي و خشك شدن تالاب‌ها گفت: نفوذ ريزگردها منشأ داخلي و خارجي داشته كه عمده دليل ريزگردهاي خارجي خشك شدن تالاب‌هايي در سوريه و عراق است. پرهيزكار ادامه داد:

ريزگردهاي با منشأ داخلي از خشكسالي و تالاب‌هاي داخلي ناشي مي‌شود و با كاهش پوشش گياهي شرايط براي شكل‌گيري گرد و خاك مهيا شده و با توجه به خشكسالي سال‌جاري استان‌ها آماده بروز اين پديده هستند. رئيس سازمان هواشناسي كشور با بيان اينكه تكرار روزهاي همراه با گرد و خاك در كشور ما افزايش يافته است، دليل اين امر را خشكسالي و تغيير كاربري زمين‌هاي كشاورزي دانست و افزود: تكرار روزهاي همراه با گرد و خاك در تهران نسبت به سال‌هاي گذشته بيشتر شده و استان‌هاي خوزستان، ايلام و كرمانشاه در نوار غربي ايران نيز ازجمله استان‌هاي بسيار درگير با پديده ريزگردها هستند.

کد خبر 271016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha