براساس توافق و مکاتبات صورت گرفته با کارخانه‌های لبنی، از پایان شهریورماه همه محصولات لبنی بدون استفاده از روغن پالم تولید و عرضه می‌شود.

هنوز نتايج مشخصي از مناقشه به‌كارگيري روغن پالم در اقلام لبني يا اعلام اسامي شركت‌هاي متخلف به‌دست نيامده اما تازه‌ترين خبرها از حذف روغن پالم از چرخه توليد همه فرآورده‌هاي لبني حكايت دارد. اين در حالي است كه پيش از اين مسئولان وزارت بهداشت با عقب‌نشيني از مواضع اوليه خود و تأكيد بر عدم‌استفاده از اين چربي گياهي در توليد لبنيات پرمصرف بر‌ممنوعيت استفاده از پالم در توليد اقلام لبني تأكيد كرده بودند.

دبير انجمن صنايع لبني با اشاره به حذف پالم از صنايع لبني تا پايان شهريور‌ماه اعلام كرد، از سال 1388، هفت محصول لبني با مجوز سازمان غذا و دارو مجوز استفاده از چربي گياهي را دريافت كرد و بر اين اساس 450پروانه ساخت براي اين اقلام صادر شد. پنيرهاي آنالوگ، پنيرهاي خامه‌اي، پنيرهاي پيتزا، پنيرهاي پروسس شده، انواع بستني‌ها و خامه گياهي قنادي ازجمله اين فرآورده‌ها بودند اما طبق توافق‌هاي صورت گرفته از سي و يكم شهريور‌ماه امسال همه پروانه‌هاي صادر شده براي استفاده از پالم در توليد لبنيات به حالت تعليق درمي‌آيد.

به گفته رضا باكري استفاده از روغن پالم در همه محصولاتي كه داراي پروانه ساخت با چربي گياهي نيستند به‌ويژه شير، ماست، انواع خامه صبحانه و پنير سفيد ايراني ممنوع بوده و هر شركت لبني كه براي توليد اين محصولات از پالم استفاده كرده باشد، متخلف بوده و بايد طبق قوانين و مقررات موجود با او برخورد شود.

وي تأكيد كرد، در جلساتي كه با كارشناسان سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد، انستيتو تغذيه و كارشناسان بهداشت تغذيه در كميته‌هاي تخصصي انجمن صنايع لبني داشتيم مقرر شد پس از به تعليق درآمدن پروانه ساخت مجوزهاي صادر شده براي استفاده از چربي گياهي، پروفايل اسيدهاي چرب در روغن‌هاي مجاز گياهي استخراج و در اختيار اداره كل نظارت بر غذاي وزارت بهداشت قرار گيرد تا مجددا در اين زمينه تصميم‌گيري شود.

کد خبر 271911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha