همشهری آنلاین: مجموعه منحصر به فردی از نخستین نشریه‌های فارسی دوره قاجار تاکنون در مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی جذب شده است.

publications

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی امروز گفت: بیش از 580 هزار نسخه از این مجموعه برای استفاده مراجعان در تالارها، کتابخانه‌های تخصصی و همچنین برای مبادله با دیگر آرشیوهای مطبوعاتی ایران بهره برداری شده و بقیه برای تکمیل آرشیو و تأمین شماره‌های کسری مورد استفاده قرار گرفته است .

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: جذب مجموعه مطبوعاتی استاد سید فرید قاسمی را که با هزار و 720 عنوان و شامل 36 هزار نسخه وقف مرکز اسناد آستان قدس رضوی شده است، می‌توان از مهم‌ترین اقدامات برای تکمیل آرشیو مطبوعات، نام برد.

محمدهادی زاهدی افزود : 278هزار نسخه از این مجموعه به صورت خریداری از مجموعه‌داران و ناشران مطبوعاتی، 404هزار نسخه به صورت اهدایی و اجرای قانون واسپاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و 64هزار نسخه نیز از طریق مبادله نشریات تکراری جذب شده است.

او گفت: گروه مطبوعات آستان قدس رضوی به لحاظ تعداد عنوان مطبوعات موجود در آرشیو، جایگاه نخست درکشور را دارد و هم اکنون عناوین نشریات آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی به 23 هزار عنوان ارتقا یافته است.

زاهدی افزود : یک نسخه از اولین نشریه چاپ ایران با نام کاغذ ا خبار و یک نسخه از اولین نشریه ارمنی ایران با نام زاهر یرادی باهر و برخی نفایس دیگر نظیر آژنگ، آسیا، روز نو، زمان، سیاست ما، یزدان، آتش و خوشه از این مجموعه بسیار ارزشمند است.

مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، در حوزه مطبوعات، با در اختیار داشتن یک میلیون و 500هزار نسخه از مطبوعات قدیمی و کمیاب، از غنی‌ترین مجموعه‌های کشور در این حوزه به شمار می‌‌رود.

کد خبر 273782

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha