سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: گونه‌های مختلفی از قلمرو پادشاهی حیوانات به نمونه‌های مکانیکی تبدیل شده‌اند و دانشمندان تاکنون با الهام از حیوانات مختلف روبات‌های شبه‌حیوانی به شکل پلنگ،‌مار و ماهی ساخته‌اند.

براساس گزارش گيزمگ، با اين‌همه گياهان تاكنون از اين روند به‌دور بوده‌اند و برهمين مبنا، و با توجه به اينكه گياهان قدرت حركت كردن ندارند،‌پروژه‌اي به نام PLANTOID درحال توليد روباتي به شكل درخت است كه در آينده براي كشف گونه‌هاي جديد گياهي مورد استفاده قرار خواهد‌گرفت.

ساقه اين روبات درختي، بدنه‌اي پلاستيكي است كه با كمك چاپگر سه‌بعدي ايجاد شده‌است و برگ‌هاي آن حسگرهايي هستند كه از توانايي رديابي و محاسبه عواملي از قبيل حرارت، رطوبت، گرانش، لمس و عناصر شيميايي برخوردار هستند.

درخت

با اين‌همه عملكرد اصلي درخت روباتيك،‌با ريشه‌هاي آن ارتباط دارد. اين درخت از دو ريشه برخوردار است كه يكي از آنها مانند شاخك قابل انعطاف بوده و به حسگرهايي مجهز است. ريشه با كمك اين حسگر مي‌تواند در ميان خاك نفوذ كرده و زماني كه با مانعي سخت مواجه مي‌شود، مسير خود را تغيير دهد. اين ريشه همچنين مي‌تواند مواد سمي را تشخيص داده و از آنها اجتناب كند.

ريشه ديگر از توانايي نفوذ بيشتري برخوردار بوده و از سر چرخنده‌اي برخوردار است كه مي‌تواند به صورت نامحدودي در ميان خاك نفوذ كند. اين روبات درحال حاضر تنها در حد يك مدل است، با اين‌همه تكنولوژي كه براي ساخت ريشه‌هاي آن مورد استفاده قرار گرفته مي‌تواند به ايجاد ابزار‌هاي دقيق‌تر اندوسكوپي و يا ابزار‌هاي موقعيت‌ياب قربانيان مدفون در زير آوار‌هاي زمين‌لرزه منجر شود.

روبات‌هاي نهايي مي‌توانند براي كنترل وضعيت خاك و آلودگي‌هاي موجود در خاك مورد استفاده قرار گيرند، و يا براي جمع‌آوري اطلاعات محيطي ديگر سياره‌ها به كار گرفته‌شوند. زماني كه اين روبات توسط فضاپيمايي روي سياره‌اي ديگر قرار بگيرد، به سرعت مي‌تواند با كمك ريشه‌هايش موقعيتش را مستحكم سازد.

کد خبر 274201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha