چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳
۰ نفر

مریم انصاری- نیما جعفری: «ارز، دلار، یورو، دلار، دلار»؛ کمتر کسی پیدا می‌شود که موقع گذشتن از چهارراه استانبول این کلمات را نشنیده باشد یا بتواند دلارفروش‌هایی را که دسته‌دسته اسکناس خارجی در دست دارند، نادیده بگیرد.

ارز

چه اهل خريد و فروش ارز و چك‌كردن روزانه نرخ دلار باشيد، چه صرفا بر حسب ضرورت، كارتان به اينجا افتاده باشد حتما مي‌دانيد كه سر و كله زدن با دلال‌ها درنهايت چندان به نفع شما تمام نمي‌شود. پس بايد با توجه به نيازي كه به ارز داريد، تمام مسيرهاي قانوني را درنظر بگيريد و بهترين راه را انتخاب كنيد؛ راهي كه مطمئن باشيد قرار نيست در آن كلاه سرتان برود و از ريزه‌كاري‌هاي معامله سر در مي‌آوريد.

اگر دانشجو هستيد يا بيمار داريد

همه دانشجوياني كه قصد خروج از كشور و تحصيل را دارند، با سامانه «نشا» وزارت علوم آشنا هستند؛ سامانه‌اي كه مخصوص ثبت اطلاعات دانشجويان ايراني خارج از كشور است كه يا بورسيه شده‌ و يا با هزينه شخصي اعزام شده‌اند. پس اگر شما هم به‌دنبال ارز دانشجويي هستيد، بايد اطلاعات تحصيلي‌تان را در سامانه نشا ثبت كنيد و با ارائه مداركي مثل ويزاي تحصيلي، گذرنامه و گواهي تحصيلي مورد تأييد وزارت علوم سالانه تا سقف 1800دلار ارز دانشجويي بگيريد. اين مبلغ را مي‌توانيد در قالب حواله رسمي بانكي، ارسال به‌حساب يا حتي چك‌هاي مسافرتي ارسال كنيد. اما اگر ويزاي تحصيلي نداريد يا مؤسسه‌اي كه در آن تحصيل مي‌كنيد مورد تأييد وزارت علوم نيست، به ارز دانشجويي دل نبنديد. علاوه بر مورد تحصيل، اگر براي درمان بيماري مي‌خواهيد ارز بگيريد، بايد حتما با صلاحديد پزشكان داخلي، نيازمند اعزام به خارج تشخيص داده شويد. در اين شرايط والدين و وكيل رسمي بيمار هم مي‌توانند ارز را تهيه كنند. بعد از ارائه رواديد درماني و تأييديه پزشك متخصص داخلي مي‌توانيد تا سقف 30هزار دلار ارز دريافت كنيد.

اگر جزو موارد خاص هستيد

اگر شما نه مسافر سفر خارجي هستيد، نه دانشجو و نه بيمار ولي با اين حال مي‌خواهيد ارز داشته باشيد، بايد سراغ صرافي‌ها برويد. در اين شرايط ارز مورد نيازتان را نمي‌توانيد از بانك‌ها تهيه كنيد. علاوه بر اين، دلال‌هاي ارز هم هميشه در خدمت شما هستند كه در هر زمان و البته با بالاترين قيمت ارز موردنظرتان را تهيه مي‌كنند كه به دلايل اقتصادي و امنيتي مسلما توصيه نمي‌شوند. براي خريد از يك دلال شما به هيچ‌چيز خاصي جز وجه رايج مملكت احتياج نداريد. اما براي خريد از صرافي‌ها نياز به ارائه كارت شناسايي ملي داريد و مي‌توانيد تا مقادير معقولي كه قانون مبارزه با پولشويي را نقض نكند-حدود 5000دلار- ارز بخريد.

اگر عازم سفر هستيد

فروش ارز مسافرتي در مجموع يك‌بار در سال و براي تمام مقاصد، به مسافران هوايي به ميزان 300دلار به نرخ مبادله‌اي صورت مي‌گيرد. متقاضيان خريد ارز مسافرتي بايد قبل از پرواز، با همراه داشتن گذرنامه معتبر، بليت، ويزاي كشور مقصد (در‌صورت لزوم) و اصل فيش پرداخت عوارض خروج از كشور به يكي از شعب بانك ملي، ملت يا سامان مراجعه كنند. ارز مسافرتي خريداري شده، در قبال رسيد فروش ارز مسافرتي و مدارك شناسايي معتبر، در باجه بانك در فرودگاه پس از گيت خروجي تحويل مي‌شود.

به زائران ايراني كه با كاروان‌هاي تحت نظارت سازمان حج و زيارت به سفر عمره مفرده و عتبات عاليات مشرف مي‌شوند، ۲۰۰ دلار ارز با نرخ مبادله‌اي تعلق مي‌گيرد. زائراني كه به سفرهاي زيارتي عمره و عتبات اعزام مي‌شوند، تنها براي يك‌بار در طول سال مي‌توانند با مراجعه به شعب و باجه‌هاي ارزي بانك ملت، اقدام به دريافت ارز همراه با نرخ مبادله‌اي كنند. آنها مي‌توانند پس از صدور رواديد سفر، ارز دريافت كنند. البته ارز زائراني كه به زيارت عتبات مشرف نشوند پس گرفته مي‌شود.

سرمايه‌گذاري ارزي در بانك براي شما كه تاجريد

اگر جزو تجار هستيد و مي‌خواهيد كه ضمن معامله‌هاي ارزي سرمايه‌تان در جريان باشد و سودآوري كند، مي‌توانيد حساب ارزي باز كنيد. با اين كار از شر كاغذبازي‌هاي ارزي راحت مي‌شويد. البته نيازمند كمي سرمايه‌گذاري و خريد يك جفت كفش آهنين هستيد. بالاخره كار كردن با سيستم دولتي كمي دوندگي هم لازم دارد. از اين حساب مي‌توانيد براي ارسال حواله‌جات به شركت‌هاي خارجي، واريز يا دريافت ارز استفاده كنيد. اگر حساب‌تان كوتاه‌مدت و بلندمدت باشد هم سود سپرده‌ به حساب‌تان واريز مي‌شود. اكثريت قريب به اتفاق بانك‌هاي داخلي شعب ارزي دارند و حساب‌هاي ارزي افتتاح مي‌كنند. در كنار همه اينها امكان صدور دسته چك هم براي حساب‌هاي جاري ارزي وجود دارد. براي افتتاح يك حساب ارزي به علاوه شرايط معمول افتتاح حساب بايد 2 شرط سر و كار داشتن با بازار معاملات ارزي (به‌طور دقيق كاسب بودن و داشتن مغازه) و وجود يك معرف كه او هم كاسب باشد و حساب ارزي داشته باشد را هم داشته باشيد.

7 توصيه صابون دلال به تنت نخوره

مطمئن باشيد اينجا صرافي است
صرافي‌ها هم مثل هر صنف ديگري يكسري شمايل ظاهري دارند كه مشخص مي‌كند مشغول چه كاري هستند. مثلا آنها قيمت خريد و فروش ارزهاي اصلي را روي يك تخته وايت برد نوشته‌ و در ويترين مي‌گذارند، به همين دليل نيازي به سؤال و جواب هم نخواهيد داشت. علاوه بر اين داخل مغازه حتما مجوز بانك مركزي و پروانه فعاليت صراف بايد جلوي چشم باشد تا نشان بدهد اين صرافي معتبر است. حتي مي‌توانيد براي احتياط بيشتر صحت مجوز صرافي مورد نظر خودتان را از طريق وب‌سايت رسمي بانك مركزي بررسي كنيد.

مظنه دست‌تان باشد
هر چقدر هم كه صراف‌ها مورد اعتماد باشند، باز دليل نمي‌شود شما همه‌‌چيز را به‌دست آنها بسپاريد و خودتان از اوضاع بازار بي‌خبر باشيد. پس حتما قبل از خريد و فروش ارز، در جريان آخرين قيمت‌ها باشيد. بهترين راه براي اطلاع از قيمت ارز، مراجعه به سايت‌هاي معتبري است كه تغييرات لحظه‌اي ارز را ثبت مي‌كنند. اگر دسترسي به اينترنت هم نداريد، اول از چند صرافي قيمت بگيريد و بعد معامله كنيد.

به موقع خريد كنيد
براي خريد هر چيزي بايد در وقت مشخصي به بازار برويد. همان‌قدر كه خريد پارچه در شب، كار اشتباهي است، خريد و فروش ارز در ساعات غيراداري يا روزهاي تعطيل و زماني كه بانك‌ها تعطيل هستند هم غلط است چون قيمت‌ها در اين مواقع غيرواقعي هستند.

مهر را فراموش نكنيد
حالا كه داريد از صرافي خريد مي‌كنيد يادتان باشد كه صرافي‌ها مُهر بسيار كوچكي دارند كه بيانگر اصالت اسكناس و فروشنده است. بنابراين از فروشنده بخواهيد اين مهر را براي شما روي اسكناس‌ها بزند تا خيال‌تان از تقلبي نبودن پول‌ها راحت شود.

دلار را از پوند تميز بدهيد
اگر هيچ وقت هم سر و كارتان به پول‌ كشورهاي ديگر نيفتاده باشد، حداقل دلار را در فيلم‌هاي خارجي زياد ديده‌ايد. اما به همين اطلاعات سطحي اكتفا نكنيد. قبل از مراجعه به صرافي براي خريد، حتما ارز مورد نظرتان را در اينترنت جست‌وجو كنيد و شكل و ظاهر آن را ببينيد. براي اينكه دقت كار بالاتر برود، نام كشور و واحد پول رسمي را چك كنيد.

فاكتور را جدي بگيريد
اين روزها بقالي‌ها هم بعد از خريد 2 بطري شير و يك بسته پنير به شما فاكتور مي‌دهند، پس مسلما از فروشنده صرافي هم بايد بخواهيد به شما فاكتور فروش بدهد؛فاكتوري كه شماره سريال اسكناس‌ها در آن قيد شده باشد. البته دستگاه‌هاي پول شمار در بعضي صرافي‌ها هم اين كار را انجام مي‌دهند.

از اصالت مطمئن بشويد
براي اينكه بعدا جلوي هر گونه اما و اگري درباره اصالت ارزتان را بگيريد، حتما از فروشنده بخواهيد اسكناس‌ها را زير دستگاه يا همان نور ماوراي‌بنفش براي شما چك كند، هر چند او قبلا اين كار را انجام داده باشد. ضمنا به تاريخ انتشار اسكناس‌ها دقت كنيد به‌خصوص درباره دلار اين موضوع بسيار مهم است. ضمنا اسكناس‌هاي معيوب را قبول نكنيد چون بعدا دچار دردسر مي‌شويد. كار هم كه تمام شد، منتظر دريافت پيامك تأييد معامله از طرف صرافي باشيد.

 

کد خبر 274278

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha