یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

سمیرا راهی: کافی است یکی از وسایل‌ برقی آشپزخانه‌تان خراب شود و تعمیرکارها هم جواب رد بدهند؛ یا نه، یک دختر خانم دم‌بخت در خانه‌تان باشد که باید کم‌کم برایش جهیزیه تهیه کنید و لیست خرید لوازم برقی‌اش روی دست‌تان مانده باشد.

حضور  در راسته امین

 تا دلتان بخواهد بازار براي خريد وجود دارد؛ در هر جايي از ايران و با شرايط بسيار متفاوت. اما اگر تعداد وسايلي كه مي‌خواهيد تهيه كنيد زياد است، يا دلتان مي‌خواهد با گارانتي معتبر از نمايندگي‌هاي اصلي خريد كنيد، يا امكان مقايسه جزئي قيمت‌ها و ديدن همه نمونه‌هاي داخلي و خارجي وسايل مورد نياز برايتان مهم است، بايد به راسته‌هاي اصلي فروش برويد. سه‌راه امين‌حضور تهران يكي از اين راسته‌ها البته براي كالاهاي برقي آشپزخانه است. اينجا، به‌صورت كلي و جزئي هر وسيله برقي كه ممكن است در آشپزخانه لازم داشته باشيد، از گوشتكوب‌برقي گرفته تا يخچال را مي‌توانيد پيدا كنيد. به سه‌راه امين حضور رفته‌ايم تا راه و چاه اين بازار وسوسه‌انگيز را كشف كنيم؛ بازاري كه مشهور است و اين شهرت الزاما به‌معناي خوب بودن براي هر خريدي نيست، به‌ويژه اگر قرار باشد از راه دور بياييد.

پاساژهاي شيك، كوچه‌هاي فرعي

وقتي به سه‌راه امين حضور مي‌رسيد انتظار ديدن مغازه‌هاي قديمي يا در و ديوارهاي آجري را نداشته باشيد. درست است كه اينجا محله‌اي قديمي است اما پاساژها و مغازه‌هاي بسيار زيادي در طول چند سال در آن ساخته و باز‌سازي‌ شده‌اند كه مشتري پسندتر باشند تا مردم و مخصوصا زوج‌هاي جوان با انگيزه بيشتري براي خريد بيايند. البته هنوز هم در كوچه‌هاي فرعي اين محل مغازه‌هاي كوچكي ديده مي‌شوند كه ظاهر قديمي دارند اما ديگر زورشان به پاساژهاي پر رنگ و لعاب تازه ساخته شده نمي‌رسد و بيشتر شلوغي‌ها در پاساژهاي بزرگ است. اغلب مغازه‌ها و پاساژها در اين بازار به‌صورت عمده اجناسشان را به فروش مي‌رسانند و براي شهرهاي ديگر كشور به‌اصطلاح بار مي‌فرستند؛ و همزمان هم تمامشان جنس‌هاي داخل مغازه را به‌صورت تك‌فروشي در اختيار مشتريان قرار مي‌دهند، پس از اين بابت خيالتان راحت باشد.

دقت كنيد و چانه بزنيد

وقتي به يك مركز خريد يا همان بازار خاص مي‌رويد كه چندين و چند مغازه و پاساژ در كنار هم جنس‌هاي مشابه دارند با يك‌بار دور زدن در مغازه‌ها حتما گيج خواهيد شد. قبل از رفتن به بازار يادتان باشد چه چيزي يا چيزهايي مي‌خواهيد، ايراني يا خارجي‌بودنش را مشخص كنيد و محدوده قيمتي را كه براي آن درنظر گرفته‌ايد؛ وگرنه به محض قدم گذاشتن در مغازه‌ها، رنگ‌ها و جنس‌ها چنان حواستان را پرت مي‌كند كه بدون اينكه متوجه شويد ساعت‌ها در پاساژها بي‌هدف گشته و آخر سر هم جنس مورد نظرتان را خريداري نكرده‌ايد. درضمن حواستان باشد، موقع خريد اهل چانه زدن باشيد. درست است كه امين‌حضور مركز خريد لوازم برقي است و به نسبت فروشگاه‌هاي ديگر تقريبا ارزان‌تر است اما مغازه‌دارها معمولا چند هزارتوماني قيمت را بالاتر مي‌گويند تا به‌اصطلاح جا براي چانه زدن بماند؛ پس به محض شنيدن قيمت دست توي جيبتان نكنيد. يك نكته كليدي ديگر كه بايد يادتان باشد اين است كه قبل از رفتن به بازار حتما آب معدني و يك خوراكي كوچك براي خودتان و همراهانتان تهيه كنيد، چون ممكن است خريدتان طولاني شود و در بازار هم چندان خبري از سوپرماركت نيست.

ارزان بودن يا گارانتي داشتن؟

درست است كه گفتيم براي خريد چانه بزنيد اما آدم‌هايي كه براي خريد لوازم برقي آشپزخانه به امين‌حضور مي‌آيند 2دسته‌اند؛ يك گروه كه براي خريد ارزان به بازار مي‌آيند و فرقي برايشان نمي‌كند كه جنسي كه خريداري مي‌كنند گارانتي اصلي باشد يا فرعي و بعضا به‌دنبال جنس‌هاي بي‌گارانتي مي‌گردند تا ارزان‌تر برايشان تمام شود و گروه ديگري كه براي خريدن يك جنس و يك برند خاص به اين بازار مي‌آيند. اغلب برند‌هاي مطرح و معتبر در امين حضور نمايندگي دارند كه با تابلويي كه سر در مغازه‌هايشان زده‌اند به راحتي قابل تشخيص هستند و حتي نام شركت گارانتي‌كننده را هم كنار نام توليد‌كننده درج مي‌كنند. حالا شما بايد تصميم بگيريد كه جنسي كه مي‌خواهيد تهيه مي‌كنيد چقدر برايتان هزينه بردارد و تا چه حد خدمات پس از فروش آن برايتان مهم است. اگر يخچال، لباسشويي و از اين دست وسايل برقي بزرگ خريداري مي‌كنيد حتما از فروشگاه‌هايي كه گارانتي معتبر دارند خريد كنيد تا بعدا به دردسر نيفتيد اما خريدن وسايل ريزتر و پيش پا افتاده‌تر را مي‌توانيد بدون گارانتي هم با يك قيمت مناسب تهيه كنيد، البته ريسك اين نوع خريد پاي خودتان.

دو دوتا چهارتا كنيد

اگر مي‌خواهيد جهيزيه بخريد امين‌حضور يكي از بهترين گزينه‌هاست، البته انتظار تفاوت قيمت چشمگير و چند ده هزار توماني با ساير فروشگاه‌ها را نداشته باشيد اما وجود مغازه‌هاي زياد و در كنار هم با تنوع برندها مي‌تواند قدرت انتخاب شما را بيشتر كند. اين را هم درنظر بگيريد كه علاوه بر قيمت تمام‌شده جنسي كه خريداري كرده‌ايد، بايد هزينه حمل‌ونقل آن را هم حساب كنيد. پس اگر فقط به قصد خريد يك وسيله مي‌خواهيد رنج سفر به تهران را به جان بخريد و به بازار برويد، امين حضور چندان پيشنهاد دندان‌گيري به‌حساب نمي‌آيد، مگر اينكه براي انجام كار ديگري به تهران سفر كنيد و در كنار آن، سري هم به اين بازار بزنيد. اما در خريد‌هاي كلي مثل جهيزيه يا تعويض وسايل برقي آشپزخانه، امين‌حضور يكي از بهترين گزينه‌هاست. بازار از جنس‌هاي مشابه و برندهاي معروف پر است و ممكن است جنسي كه مي‌خواهيدكلا كيفيت و مرغوبيتش عوض شود. حواستان را جمع كنيد تا زرق و برق بازار شما را به اشتباه نيندازد.

چطور شكل گرفت؟

نزديك به ۴۰ سال پيش تنها 5فروشگاه لوازم خانگي كه بيشتر كارشان عمده فروشي لوازم خانگي به شهرستان‌ها بود و چندين گاراژ و تعميرگاه ماشين در امين حضور بود. در كنار يكي از همين گاراژها، زيرزميني قرار داشت كه يخ‌هاي قالبي مي‌فروخت و به گفته بعضي از كسبه، قديمي‌ترين يخ فروشي تهران محسوب مي‌شد. هنوز هم نام بعضي از كسبه قديمي لوازم خانگي آن زمان را روي تابلوي فروشگاه‌ها مي‌بينيد؛ افرادي مثل گركاني‌ها كه هنوز هم بخش عمده‌اي از فروشگاه‌هاي امين حضور در دست آنهاست. اينجا حالا به واسطه فروشگاه‌ها و پاساژ‌هاي بسياري كه به جاي گاراژها در چند سال گذشته ساخته شده‌اند، به بورس لوازم خانگي تبديل شده است. مركز خريد امين حضور، بازارچه خليج، مركز تجاري ميرزا محمود وزير، مجتمع پرديس و چندين مركز تجاري ديگر ازجمله ساختمان‌هاي جديدي هستند كه ظاهري جديدتر و مشتري پسندتر به امين حضور داده‌اند. البته هنوز هم فروشگاه‌هايي با ظاهر قديمي‌تر در اين راسته وجود دارند اما بيشتر فضاي امين حضور را پاساژها و فروشگاه‌هاي جديد تشكيل مي‌دهند. فروشگاه‌ها و پاساژ‌ها نه‌تنها در خيابان اصلي گسترش پيدا كرده بلكه به كوچه‌ها هم رسوخ كرده و در خيابان‌هاي فرعي هم ديده مي‌شوند.

چطور برويم؟

امين حضور يكي از محله‌هاي قديمي تهران است. براي رفتن به اين بازار اول بايد خودتان را به ميدان بهارستان برسانيد. اگر با ماشين شخصي‌تان مي‌رويد در روزهاي عادي تا قبل از ساعت 5 اين خيابان در محدوده طرح ترافيك است، يا بايد هزينه خريد آرم طرح را بپردازيد يا بعد از ساعت طرح حركت كنيد و ماشينتان را در خيابان اميركبير كه به چهارراه سرچشمه معروف است و در جنوب خيابان مصطفي خميني قرار دارد در پاركينگ عمومي بگذاريد. اگر هم حوصله و شرايط مترو سواري را داريد، هرجاي تهران كه باشيد فقط كافي است به يكي از ايستگاه‌هاي مترو برويد و از روي تابلوي راهنما، خودتان را به خط آبي يا همان خط 2برسانيد و دقيقا در ايستگاه بهارستان پياده شويد و حدود 15دقيقه پياده‌روي كنيد تا به سه‌راه امين حضور برسيد يا از خط ويژه اتوبوس براي رسيدن به آنجا استفاده كنيد. از ميدان شوش هم اگر به‌سمت شمال بياييد به همين سه‌راه خواهيد رسيد.

خريدار حسابگري باشيد

خريد مقوله پيچيده‌اي است كه فقط يك طرف آن بازار مناسب است. براي اين كار، قبل از هر چيز، شما بايد خريدار آگاهي باشيد و بدانيد چه چيزي را و چرا مي‌خواهيد بخريد. حتي يك خريدار بايد دلايلي جدا از كيفيت و قيمت كالاها براي انتخاب يك بازار براي خريد داشته باشد، مثلا اصالت بازار يا خريد كالاي وطني؛ يا حتي خريد كالايي كه ارزش‌هاي معنوي را توسعه مي‌دهد. نمونه‌اش دفترهايي است كه روي جلد آنها تصوير قهرمان‌هاي ملي ما قرار دارد تا هاليوودي‌ها. با همه اين دلايل، قبل از اقدام به حركت براي خريد از امين‌حضور، اطلاعات لازم در مورد كالاهايي كه مي‌خواهيد بخريد را به‌دست بياوريد و اطلاعات لازم در مورد بازارهاي مشابه. به‌طور مثال راسته خيابان جمهوري در تهران هم گزينه‌هاي بسياري براي خريد لوازم برقي منزل دارد. همينطور ممكن است مسير شما تا بعضي شهرهاي مرزي كه بازارچه مرزي دارند، از آمدن تا تهران كمتر باشد. بنشينيد و محاسبه كنيد كه كالاي خريداري شده از بازاري كه نشان كرده‌ايد، با احتساب هزينه‌هاي رفت و برگشت و حمل كالا و اتلاف وقت چند تمام مي‌شود. خريد كالاي ايراني را هم فراموش نكنيد. خيلي وقت‌ها قيمت و كيفيت‌شان به نمونه خارجي مي‌چربد.

 

کد خبر 275204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha