انجام صحیح معاینه فنی موتورخانه موجب کاهش ۲۱درصدی مصرف سوخت و کاهش ۹۵ درصدی تولید گاز منواکسیدکربن در ساختمان‌ می‌شود.

علي محمد شاعري رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار ‌شهردار‌ي ‌تهران در كارگاه آموزشي معاينه فني و كنترل آلاينده‌هاي ساختمان طي سخناني با اشاره به اينكه بخش ساختمان حدود 40درصد مصرف انرژي را به خود اختصاص داده و حدود 30 درصد آلايندگي شهر تهران مربوط به منابع ثابت است، دلايل عمده اين وضعيت را عدم رعايت استانداردهاي آلايندگي و اصول فني در طراحي، انتخاب تجهيزات، نصب و راه‌اندازي، بهره‌برداري، راهبري و نگهداشت و عدم بازرسي و نظارت كافي برشمرد.

شاعري در ادامه با اشاره به اينكه مهم‌ترين معضل كنوني شهر تهران ‌آلودگي هواست و شايد هيچ عاملي به اندازه‌ هوا در سلامت، بهداشت و كيفيت زندگي ‌شهروندان تاثير گذار نباشد، تاكيد كرد: با رعايت الگوي صحيح مصرف انرژي قطعا در كاهش آلودگي هوا نقش بسيار مهمي ايفا مي‌كنيم. وي همچنين گفته با توجه به فراواني و ارزان‌بودن حامل‌هاي انرژي و رعايت‌نكردن استانداردهاي مصرف،« بيش از 10برابر كشورهاي ديگر» انرژي در كشور مصرف مي‌شود.

شاعري با تاكيد بر اينكه حدود 70 درصد از آلودگي هواي تهران مربوط به منابع متحرك است و 30 درصد ناشي از منابع ثابت گفته است اين 30 درصد عمدتاً به علت تنظيم نبودن سيستم هاي گرمايشي و سرمايشي در موتورخانه‌هاي اماكن مسكوني، اداري و تجاري و صنعتي و با تجهيزات غير استاندارد است.

رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار در ادامه با اشاره به اينكه رعايت استانداردها متاسفانه در كشور جدي گرفته نمي‌شود خاطرنشان كرد: ما نيز در اين زمينه بايد به جايي برسيم كه با رعايت دقيق استانداردهاي لازم و تغيير رفتارها، به بهبود شاخص‌هاي محيط‌زيست شهري نايل شويم. همچنين به گفته وي، تمامي ساختمان‌هاي متعلق به شهرداري تهران تا پايان سال جاري معاينه فني شده و تمامي آنها موظف به رعايت استاندارد آلايندگي مي‌شوند.

کد خبر 274844

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha