جمعه ۵ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۴
۰ نفر

سپیده سعیدی: پس از مدتی وقفه از پخش مجموعه‌های طنز روتین شبانه، چارخونه ساعتی از شب‌های بینندگان شبکه 3سیما را پرکرده است.

مجموعه‌ای با یک ساختار و داستان نه چندان جدید که البته کارگردانی جدید دارد. سروش صحت، این روزها قلم و کاغذ را کنار گذاشته و سخت مشغول کارگردانی است.

البته کارگردانی‌اش را نیز می‌توان به نویسندگی، بازیگری، کارشناس شیمی کاربردی و متخصص حفاظت محیط‌زیست دریا بودنش افزود.

  • اولین تجربه کارگردانی چه‌طور است؟

همیشه به‌دست آوردن تجربه سخت اما شیرین است.

  • پس بیاید از اینجا شروع کنیم که سروش صحت چگونه کارگردان شد؟

به من پیشنهاد دادند من هم بعد از کلی دو دلی و شک قبول کردم.

  • و چه کسی به شما پیشنهاد کارگردان شدن را داد؟

محسن چگینی، تهیه کننده، این پیشنهاد را به من داد و گویا با شبکه نیز هماهنگ کرده بود و طبق معمول شروع دیگر کارهای تلویزیونی پس از طی کردن جلسات و گفت‌وگوهای بسیار میان من و تهیه کننده و شبکه این اقدام صورت گرفت.

  • در این کار تا چه حد و اندازه‌ای از متن‌های خودتان استفاده کردید؟

من فقط 2 قسمت اول را برای معرفی بازیگران و نقش‌هایشان نوشتم و البته یک سوم یکی دیگر از قسمت‌ها، یعنی تا به حال روی هم 2 قسمت و یک سوم نوشته‌ام و فکر نمی‌کنم دیگر فرصتی برای نوشتن باشد ضمن این که ما نویسنده‌های خوب و مطرح بسیاری در زمینه کارهای طنز روتین شبانه در این سریال داریم.

علیرضا بذرافشان، محمدرضا آریان، سارا خسروآبادی، ریما رامین‌فر، علیرضا ناظر فصیحی، حمید برزگر، ایمان صفایی و پدرام رمضانی از جمله این نویسندگان هستند که البته به جز ایمان صفایی و پدرام رمضانی که برای اولین بار نویسندگی یک مجموعه تلویزیونی را تجربه می‌کنند، مابقی همگی از نویسندگان حرفه‌ای به شمار می‌آیند.

  • به عنوان یک نویسنده طنز فعال در عرصه تلویزیون در متن نویسنده‌هایتان دست می‌برید تا آن را تغییر دهید؟

گه‌گاه این کار را انجام می‌دهم گرچه به نظرم کاری زشت، ناپسند و بی‌ادبانه است اما اگر ناچار باشم و نویسنده‌ها حضور نداشته باشند این کار زشت، ناپسند و بی‌ادبانه را انجام می‌دهم.

  • پس به نظر شما دست بردن کارگردان در متن نویسنده کاری زشت است؟

شاید متن خیلی خوب باشد. گاهی فکر می‌کنم که سلیقه من هم باید در آن به کار رود. معمولاً کارگردان‌ها این کار را انجام می‌دهند و بیشتر مواقع نویسنده‌ها از تغییراتی که کارگردان در متن می‌دهد دل خوشی ندارند.

این حرف‌ها را سروش صحت کارگردان می‌زند؟

نه این حرف‌ها را سروش صحت نویسنده می‌زند. اینها تجربه نویسندگی من است. وقتی می‌دیدم که کار خراب‌تر از متن من می‌شود بسیار ناراحت می‌شدم اما به روی خودم نمی‌آوردم.

  • اگر کار بهتر از متن شما در می‌آمد چه؟

خوشحال می‌شدم ولی باز هم به روی خودم نمی‌آوردم.

  • برویم سراغ انتخاب بازیگران این مجموعه که معتقدم تلفیقی از بازیگران همیشگی کارهای مهران مدیری و رضا عطاران هستند.

در واقع اینها بازیگران مطرح طنز هستند که در سینما و تلویزیون سوابقی درخشان دارند و من فکر کردم برای این کار مناسب هستند.

  • شما در این کار از بازیگرانی که سابقاً در بعضی کارها خوش درخشیده‌اند  استفاده کردید، مثل رضا شفیعی‌جم، اما به نظر برخی مخاطبان، رضا شفیعی‌جم هنوز نتوانسته در این کار به دل بیننده بنشیند و یا این که مردم را بخنداند؟ چرا؟

به نظر من رضا، پدیده‌ای استثنایی در طنز است و بسیار مستعد است. او پتانسیل عجیب و غریبی برای این کار دارد. مطمئناً در قسمت‌های بعدی توانایی‌های بیشتر او را می‌بینید. او همیشه جایی برای تغییر دارد، تغییری که خود رضا آن را از کار در می‌آورد.

  • فکر نمی‌کنید که بعضی سکانس‌ها خیلی پرهیاهو و شلوغ است و بعضی دیگر آرام تا جایی که بازیگر نمی‌تواند در آن متن کوتاه و دیالوگ کم‌جان نقش و استعداد خود را بروز دهد؟

ما هم سکانس‌های پرجنب و جوش داریم و هم سکانس‌های آرام که بستگی به متن دارد و این روند ریتم را در آن قسمت سریال  تعیین می‌کند و مجموعه را جلو می‌برد. اما این که می‌گویید در بخش‌های آرام‌تر بازیگر نمی‌تواند توانایی خود را نشان بدهد و کم‌رنگ و خاموش به نظر می‌رسد، می‌تواند نظری به‌جا و قابل تأمل باشد، حتماً روی همه نظراتی که از طریق مخاطبین به ما منتقل می‌شود فکر خواهیم کرد چرا که این مجموعه برای مخاطب ساخته می‌شود.

طبعاً هر چه جلوتر می‌رویم به نکات ریزتری دست پیدا می‌کنیم. ما هم مثل تمام عوامل برنامه‌های تلویزیونی داخل کار هستیم و چیزی نمی‌بینیم. ارزیابی مخاطب برایمان ملاک است و آن را در نظر می‌گیریم. همین بازخوردها تأثیر زیادی در کار ما دارد و امیدواریم که با نگاه تیز و ریزبینانه مخاطب، مجموعه روز به روز بهتر شود و ارتقا یابد.

  • در باره طرح اولیه قصه این مجموعه بگویید و این که آیا زندگی به این شیوه در خانواده‌های ایرانی مرسوم هست؟

در این مجموعه زندگی خانواده‌ای به تصویر کشیده شده است که هر کدام در یک واحد از این آپارتمان زندگی می‌کنند و من خانواده‌های زیادی را دیده‌ام که فرزندان در واحدهای جداگانه‌ای از یک ساختمان کنار پدر و مادر زندگی می‌کنند.

  • در این چارخونه، کدام خانه را ارجحیت می‌دهید؟

خانه شکوه را بیشتر از همه دوست دارم چرا که به نظرم خیلی خانه جان‌داری است و زندگی بیشتر در آن وجود دارد. خانه یک زن مثل شکوه به نظرم این شکلی است.

  • از طراحی صحنه راضی هستید؟

طراح صحنه این مجموعه آیلا شیخ‌اوغلی است، کارش را خیلی دوست داشتم و با هم همدل و هم سلیقه هستیم.

یک جاهایی هم خانم شیخ پیشنهادهای خوبی داشت اما متأسفانه نتوانستیم امکانات را برایش فراهم کنیم مطمئناً در این صورت صحنه بهتری داشتیم.

  • برگردیم به چارخونه، چه شد که این اسم را برای مجموعه انتخاب کردید؟

چارخونه اسم پیشنهادی هادی مقدم‌دوست بود. او نویسنده، دستیار کارگردان و روزنامه‌نگار است. مدتی بود که دنبال اسم می‌گشتیم و هادی پیشنهاد داد که بگذاریم چارخونه، ما هم همگی از این اسم خوشمان آمد.

  • بعد از این سروش صحت به دنبال چه کار یا رشته‌ای خواهد رفت. بازیگری، کارگردانی یا نویسندگی؟

هر سه کار را انجام می‌دهم. هر کاری که با آن ارتباط لازم را برقرار کنم؛ بازیگری باشد، نویسندگی یا کارگردانی.

  • آیا سروش صحت کارگردانی را فقط در مجموعه طنز دنبال خواهد کرد؟

نمی‌دانم. فکر نمی‌کنم، اصولاً درباره کلمات حتماً،  فقط و قطعاً مطمئن نیستم و آینده را نمی‌توانم پیش‌بینی کنم.

  • باز هم برگردیم به چارخونه، آیا بازیگر جدیدی به این مجموعه خواهد پیوست؟

بازیگر مهمان و ثابت هر دو را خواهیم داشت. حالا من از شما سؤالی دارم به عنوان مخاطب مجموعه چارخونه، آیا از دیدن کار لذت می‌برید و با آن ارتباط برقرار کرده‌اید؟

  • جواب را می‌گذاریم تا خواننده‌ها بدهند.
کد خبر 27571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز