شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۶:۵۲
۰ نفر

مهدی قنبر: حسن هدایت کارگردانی است که مخاطبان تلویزیون او را با دو مجموعه موفق «کارآگاه» و «محاکمه» می‌شناسند.

 آثاری مانند آخرین بندر، بیگانه در شهر، سایه روشن و تاریکخانه. ساخت این آثار تمایل و علاقه ویژه او به این جنس کار و به‌ویژه فضای سریال‌های کارآگاهی را نشان می‌دهد، از این رو پس از سال‌ها که از پخش این سریال می‌گذرد او قصد دارد تا داستان‌های پلیسی و جنایی  کارآگاه علوی را دوباره بر صفحه تلویزیون بیاورد.

  •  آقای هدایت، مدت‌هاست که سریالی برای تلویزیون نساخته‌اید. این مسئله علت خاصی دارد؟

- نه، این‌گونه نیست، زیرا چندی پیش مشغول فیلم‌برداری یک کار مستند بودم. این کار به سفارش میراث فرهنگی و فرمانداری  استان یزد بود و درباره ابناء تاریخی، وضع کنونی، هنرها و فرهنگ مردم شهر میبد ساخته شده است.

 مشغول کار جدی‌تر تلویزیونی و سینمایی هم هستید؟

- در تلاش هستیم تا در سیما فیلم، سری دوم کارآگاه را تولید کنیم. فیلمنامه‌های کار نوشته و تصویب شده و پس از یک‌سری مذاکرات کاری مقدمات کار را آغاز خواهیم کرد.

  • در مورد سری اول سریال کارآگاه حرف‌های فراوانی زده شد؛ در مورد این‌که در ابتدا قرار بود سوئدی‌ها که مؤسس اصلی پلیس ایران بودند این کار را انجام دهند اما به دلایل مختلف نشد آیا در سری دوم هم پیشنهادی از سوئدی‌ها داشتید؟

- نه این پیشنهاد را نداشته‌ام، متأسفانه به خاطر سیستم بوروکراسی تلویزیون در هیچ دوره‌ای این اتفاق نیفتاده است. ما بارها برای مشارکت کشورهای دیگر در تولیداتمان جهش‌های خوبی انجام داده‌ایم اما این خود نظام تلویزیونی ما است که آن را پس می‌زند. 

  •  برای مرتبط کردن قصه و فضای کارآگاه علوی به‌طور قطع به سراغ احمد نجفی خواهید رفت؟

- به‌طور قطع نمی‌توانم بازیگر اصلی‌ام را تغییر دهم. به عبارت دیگر نه مجاز به این کار هستم  و نه درست هست. اما داستان حدود ده، دوازده سال جلوتر می‌آید و به دهه بیست تا سی می‌رسد  و از این رو تغییرات فیزیکی هم در ظاهر احمد نجفی ایجاد شده و هم در ظاهر کارآگاه علوی. به همین جهت  با چهره کنونی احمد نجفی مشکل ندارم چرا که چهره و فیزیک کارآگاه علوی هم دچار تغییر شده است. 

  •  شکل، فرم و ساختار فنی کار و یا پایبندی به اصل وقایع هم مانند سری اول سریال کارآگاه خواهد بود؟

-  تا حدودی همان‌گونه است اما با توجه به این‌که کوشیده‌ایم تصویربرداریمان پخته‌تر باشد در مورد داستان‌ها هم سعی خواهیم کرد بیشتر به وقایع تاریخی پایبند باشیم. اگر بخواهم این وفاداری را درصدبندی کنم باید بگویم که حدود 90   درصد به واقعیت وفادار خواهم بود و حدود 10  درصد باقی‌مانده  هم تخیلی است که البته این تخیل هم به نوعی منطبق بر واقعیت خواهد بود. 

  •  پس در سری دوم قرار است بیشتر به واقعیت وفادار باشید؟

- بله قطعاً، ما حدود 14 یا 15 داستان و قصه از وقایع مهم دهه بیست و سی را انتخاب کرده‌ایم که با همکاری جمعی از اساتیدی که هم کار تحقیق را انجام می‌دادند و هم به ما مشورت می‌دادند، کارها آماده شده است.

کد خبر 28643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز