این زمین ۷ هکتار است، نه ۷۰ هکتار و از زمانی که من شهردار شدم نه یک درخت در این زمین وجود داشته و نه هیچ طرح، ردیف و اعتباری برای ایجاد بوستان تعریف شده است.

قالیباف

در دهه 70 برخی طرح جامع را درون کشوی میزشان گذاشتند، اما ما آن را در دستور کار قرار داده‌ایم و امروز 10 درصد بیشتر از تکلیف طرح جامع، فضای سبز ایجاد کرده ایم.مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهر تهران : از سال 72 يك اصله درخت هم از اين زمين 7 هكتاري قطع نشده است.

محمد مختاري : 42سال است در فضاي سبز تهران فعاليت مي‌كنم حتي با يك مجوز قطع درخت موافقت نكردم.به همه مسئولان گفته‌ام اگر دست مرا نيز قطع كنيد اجازه قطع يك درخت را نمي‌دهم.شهردار منطقه 5: سرانه فضاي سبز اين منطقه كه 10 متر بايد باشد الان 16.2 متر براي هر نفر است.

حقاني: من در كنار شهرداري هستم و مايلم اين موضوع به كميسيون تخصصي ارجاع شود.
سروري: كساني كه براي اين زمين بلوا به پا كرده اند، به دنبال تغيير كاربري زمين مشجر در همين منطقه هستند.
دنيامالي:‌ طرح موضوع بي‌اساس قطع درختاني كه وجود نداشته و زيرسوال‌بردن وظيفه نظارتي شوراي شهر باعث سوء استفاده دشمنان مي‌شود.

پرونده زمين 7.1 هكتاري واقع در منطقه 5تهران كه در ماه‌هاي اخير خبرساز شده بود، با پاسخ‌هاي شهردار تهران، شهردار منطقه 5و رئيس سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران در جلسه علني شوراي شهر بسته شد. اين زمين كه برخي اعضاي شوراي شهر از آن به‌عنوان «بوستان مادر» نام مي‌بردند در ماه‌هاي اخير محل بحث و خبرهاي زيادي شده بود، اما در نهايت در جلسه شوراي شهر تهران مشخص شد اساساً چنين بوستاني وجود نداشته است دغدغه‌هاي اعضاي شوراي شهر نسبت به حفظ محيط‌زيست و تأمين سرانه‌هاي فضاي سبز شهري از مدتي قبل انتقاداتي بابت تغييركاربري يا شايعه قطع درخت در اين زمين كه در مجاورت شهرداري منطقه 5قرار دارد بوجود آمده بود كه موجب شد شهردار تهران به همراه شهردار منطقه5و جمعي از معاونين خود در صحن علني شوراي شهر حاضر شده و با ارائه مستندات شهرسازي و حقوقي به همراه ارائه توضيحاتي درباره تاريخچه اين زمين نگراني‌هاي موجود در ميان برخي اعضاي شوراي شهر را برطرف سازد. قاليباف ابتدا گفت:

مساحت صحيح زمين مورد اشاره 7 هكتار است نه 70هكتار و خطاب به محمد حقاني به‌عنوان رئيس كميسيون محيط‌زيست شورا و طراح سؤال مربوط به اين زمين ادامه داد: «از زماني كه بنده شهردار شدم يعني از سال84 تا امروز حتي يك درخت يا فضاي سبزي در اين زمين وجود نداشته است كه بخواهد قطع شود و شهرداري نيز هيچ مصوبه، رديف و اعتباري براي ساخت بوستاني به‌عنوان بوستان مادر دراين اراضي نداشته است». وي ضمن تشكر از شوراي شهر بابت انجام وظيفه نظارتي خودشان گفت: «بحث و جدل اگر براي خدمت به مردم باشد بسيار خوب است و من به‌عنوان شهردار هم استقبال مي‌كنم و هم خوشحال مي‌شوم.»

قاليباف گفت: «بعد از اينكه از سوي شوراي شهر به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شدم، به مهندس حقاني عرض كردم كه تنها يك فصل مشترك بين من و شما وجود دارد و آن اين است كه هر دوي ما اهل كار، تلاش و زحمت هستيم.» وي خطاب به حقاني ادامه داد: «شما مويتان را در شهرداري سفيد كرديد و به‌عنوان پيشكسوت هميشه براي شما احترام قائل هستم حتي به معاون خدمات شهري گفتم اگر جايي آقاي حقاني توصيه‌اي داشت به‌عنوان يك فرد پخته و پيشكسوت حرف ايشان را گوش كنيد.

قاليباف درادامه سخنان خود به موضوع تصويب طرح جامع اشاره كرد و گفت:‌ «هيچ‌ يك از شهرداري‌ها با تصويب اين طرح براي اداره شهر تهران موافق نبود و در دهه 70 اين طرح در كشوي مديران شهري قفل شده بود اما بنده مدافع آن بودم و پاي اين كار ايستادم.»

وي يكي از مباحث مطروحه در طرح جامع را توسعه فضاي سبز دانست و گفت: «به همين دليل يكي از كارهاي من اين بود كه در هر زمين با سند و بي‌سند درخت كاج كاشتيم حتي هرجا لازم شد زميني را تملك كرديم و به اين موضوع اختصاص داديم.»

  • كميسيون ماده 5براي شهرداري نيست

شهردار تهران همچنين با اشاره به اينكه برخي كميسيون ماده 5را متعلق به شهرداري مي‌دانند، گفت: «اين كميسيون اصلا متعلق به شهرداري نيست. در قانون شهردار تهران در اين كميسيون تنها يك رأي دارد و بقيه اعضاي ‌آن از دولت هستند ضمن اينكه اين كميسيون زيرنظر شوراي‌عالي معماري و شهرسازي است. براساس رأي همين كميسيون در ارديبهشت سال92 پهنه G زمين مورد اشاره به S تبديل شده است و نقشه‌ها را نيز همه امضا و ابلاغ كردند و من نيز به قانون احترام مي‌گذارم و مجري آن هستم.» قاليباف ادامه داد: «هيچ‌كس در كشور نيست كه نداند بنده مشي آقاي احمدي‌نژاد را نمي‌پسنديدم، اما بنده حق ندارم چون نمي‌پسندم، حرمت قانون را نگه ندارم.»

قاليباف به اعمال 1400تدقيق در طرح جامع و تفصيلي اشاره كرد و گفت: «دركميسيون ماده 5تصميم گرفته شد اگر جايي كاربري G بود اما پارك داير نبود و براساس طرح جامع سرانه‌هاي فضاي سبز آن منطقه تا افق سال1404 به ميزان 10متر تأمين شده باشد از مسير قانوني آن پلاك اصلاح كنيم يا اينكه هركجا زميني وجود دارد و پارك داير است، ولو اينكه در طرح جامع داراي پهنه R و M باشد آن را به هرقيمتي به‌عنوان پهنه G قطعي كنيم و تغيير ندهيم.

وي در پايان اظهارات خود گفت: با توجه به اينكه مهندس حقاني براي من خيلي عزيز است كه اگر به من مي‌گفت كه مي‌خواهد اين زمين پارك شود حتما اين كار را مي‌كردم همانطور كه 100هكتار زمين و ملك شخصي را در كن تبديل به پهنهG و فضاي سبز كردم. حتي در تغييرات كميسيون ماده 5به ميزان 10درصد بيشتر از طرح جامع فضاي سبز به شهر تهران اضافه شده در همين منطقه 100 هكتار به فضاي سبز افزوده‌ايم درحالي‌كه اين زمين مورد بحث تنها يك پلاك 7 هكتاري بود و اين بي‌انصافي است كه با وجود اين همه كارهاي انجام‌شده بخواهيم با طرح اين مباحث مردم را بي‌اعتماد كنيم.

وي درعين حال تذكر را حق مسلم شورا دانست وگفت:‌ «وقتي روز اول اين موضوع مطرح شد من در ابتدا متعجب شدم كه چطور يك پارك تخريب شده و من به‌عنوان شهردار مطلع نشدم؟ به همين دليل از حدود 40روز قبل به رئيس شوراي شهر گفتم كه بايد براي روشنگري در جلسه شوراي شهر حاضر شوم چون يك روز از ما به كميسيون اصل 90به‌خاطر باغ وجود نداشته شكايت مي‌شد يك روز به معاون اول رئيس‌جمهور و روز بعد رئيس قوه قضاييه نامه مي‌نوشتند. البته حق شوراي شهر اين است كه از ما سؤال كند و حق من نيز اين است كه از واقعيات دفاع كنم تا مردم بدانند كه نه باغي را تخريب و نه فضاي سبزي را خراب كرديم.»

  • قطع 488 اصله درخت در 21سال قبل

بنابراين گزارش، شهردار منطقه5 ازجمله كساني بود كه در كنار محمدباقر قاليباف شهردار تهران درصحن علني شوراي شهر حاضر شد تا به ابهامات مطروحه پيرامون تغيير كاربري زمين 71هزار متري جنب شهرداري منطقه 5 واقع در خيابان آيت‌الله كاشاني پاسخ دهد. وي گفت: زمين مورد اشاره در شمال بزرگراه آيت‌الله كاشاني نرسيده به تقاطع ستاري قرار دارد كه از شمال به خيابان دانش، از جنوب به بلوار آيت‌الله كاشاني، از شرق به شهرك فرهنگيان و از غرب به خيابان شهيد الهي منتهي مي‌شود. اين محدوده در گذشته يعني در سال1335 جزو اراضي مزروعي و باغ بود اما در سال1365بخش‌هايي از اين اراضي تبديل به بافت مسكوني مي‌شود.

وي گفت: از 215هزار مترمربع اراضي مورد بحث درباره 71هزارمتر آن بين شهرداري وقت و تعاوني مسكن آموزش و پرورش توافق مي‌شود و شهرداري اجازه مي‌دهد در اين عرصه بنا احداث شود كه درنهايت تعاوني‌هاي ديگر نيز دخيل مي‌شوند و 34هزار مترمربع از اين اراضي تحت مالكيت شهرداري قرار مي‌گيرد و پس از آن شهرداري با توافق با ذي نفعان و خرده مالكان مالكيت خود را طي يك دهه روي 71هزار مترمربع تثبيت مي‌كند.

به گفته پشمچي‌زاده در سال72 شهردار وقت منطقه با توافق صورت گرفته با كميسيون ماده7 اجازه قطع و انتقال 488 اصله درخت با بن‌هاي متفاوت در اين اراضي را دريافت مي‌كند و مجوزها به سمت صدور پيش مي‌رود و از همان سال اعتراض به روند قطع درختان از سوي اهالي آغاز مي‌شود و تا سال77 ادامه مي‌يابد. وي ادامه داد:

با درنظرگرفتن اينكه در دهه 70ريسك سرمايه‌گذاري مشاركتي بالا بود، سازمان خدمات موتوري شهرداري باهدف ساخت يك مجموعه تفرجگاهي و باشگاه قايقراني و در كنار آن ساخت رستوران و بخش‌هاي خدماتي اقدام به خاكبرداري در اين اراضي مي‌كند اما كار درهمين اندازه باقي مي‌ماند و تا سال82 هيچ تغييري در پوشش گياهي و سيماي زمين صورت نمي‌گيرد و هيچ‌گونه تاسيسات عمومي و پارك و فضاي سبز ايجاد نمي‌شود اين درحالي است كه دائما از سوي شهروندان شكاياتي مبني بر اينكه اينجا به محل ريختن نخاله و زباله تبديل شده مطرح مي‌شد.

پشمچي‌زاده با نشان دادن عكس‌هاي ماهواره‌اي از سال83 به بعد به اعضاي شوراي شهر توضيح داد كه در يك دهه اخير هيچ تغييري در پوشش گياهي اين زمين اتفاق نيفتاده اما در تمام اين مدت شهرداري به تعهدات خود نسبت به توسعه فضاي سبز در منطقه 5 عمل كرده و موفق شده است 140هزار مترمربع توسعه فضاي سبز در اين منطقه داشته باشد به‌نحوي كه هم‌اكنون سرانه فضاي سبز منطقه كه طبق طرح جامع بايد 10متر براي هرنفر باشد به 2/16متر براي هر نفر رسيده است.

شهردار منطقه5 در پاسخ به اين سؤال كه چرا پهنه G اين زمين در طرح جامع و تفصيلي تبديل به مسكوني ومختلط شده است، گفت: اين قطعه زمين حاصل ابلاغيه طرح جامع در سال88 است كه در روند تهيه و تصويب طرح تفصيلي با حضور نمايندگان كميسيون ماده5 براي اين زمين باتوجه به مستندات تأمين سرانه فضاي سبز كه حتي فراتر از سرانه‌هاي احكام برنامه بود تصميم مي‌گيرند كه اين زمين را از پهنه G (سبز) در شمال به پهنه m درجنوب و به S در تمام پهنه‌ها تبديل كنند كه اين اتفاق در سال90 صورت مي‌گيرد.

به گفته شهردار منطقه 5 براي زمين‌هايي كه استحقاق ارزش افزوده در اقتصاد شهري را دارند اين كار كارشناسي توسط كميسيون ماده5 انجام مي‌شود بنابر اين مسير كاملا منطقي و مشخص است. وي در ادامه به برخي از استدلال‌هاي حقوقي دراين باره اشاره كرد و گفت: برابر ماده 51 آيين‌نامه نحوه بررسي، تصويب طرح‌هاي توسعه و عمران محلي، منطقه‌اي و ملي مقررات شهرسازي و معماري كشور اگر چنانچه مغايرت اساسي بين نقشه‌هاي طرح تفصيلي و جامع مشاهده شود، بايد مراتب از دبيرخانه شوراي‌عالي بلافاصله به كميسيون ماده5 اعلام شود تا نسبت به رفع ابهام اقدام شود اما درباره اين تغيير هيچ‌گونه مكاتبه‌اي صورت نگرفته است.

  • حضور در كنار شهرداري

پس از پايان گزارش پشمچي‌زاده شهردار منطقه 5 در صحن علني شورا نوبت به اعضاي شوراي شهر رسيد تا هريك به اظهارنظر خود در اين‌باره بپردازند. ابتدا رحمت‌الله حافظي پرسيد: اين زمين با چه قيمتي به فروش رسيده است؟
پس از آن محسن پيرهادي گفت: به‌عنوان يك عضو جريان اصولگرا تأكيد مي‌كنم كه نظارت ما بر مجموعه شهرداري بسيار دقيق و شفاف است و اگر هم نقدي داريم بايد به‌گونه‌اي منصفانه و مشفقانه و توأم با رويكرد اصلاحي باشد تا اعتماد عمومي را خدشه‌دار نكنيم.

احمد دنيامالي نيز گزارش ارائه شده را كاملا كارشناسي و فني اعلام كرد كه هم درجهت دفاع از منافع مردم و هم زحمات مديريت شهري بود. وي ضمن قدرداني از زحمات محمد حقاني به‌عنوان كسي كه بحث اين ملك را در ابتدا مطرح كرده گفت: ايشان دلسوز به شهر و محيط‌زيست هستند و درزمان مديريت‌شان در شهرداري منشا ساخت و توسعه فضاهاي سبز بسياري بودند بنابراين بايد به حساسيت ايشان احترام گذاشت.

وي تأكيد كرد: البته آقاي حقاني اذعان دارند كه قبل از دوره مديريت قاليباف قطع درختان صورت گرفته و موضوع احداث پارك نيز به همان زماني برمي‌گردد كه در اينجا گودبرداري صورت گرفته است تا پارك آبي وتفريحي درست كنند. به گفته دنيامالي، مديركل راه و شهرسازي يك‌ماه قبل نامه‌اي داشتند مبني بر تقاضاي تجديدنظر درباره كاربري قطعه زميني در كنار اين قطعه زمين مورد بحث مبني بر اينكه ما اعتراض داريم و بايد موضوع شفاف شود. وي طرح موضوعات نادرستي نظير قطع درخت توسط شهرداري و زيرسؤال بردن وظيفه نظارتي شوراي شهر را باعث رنجش اعضاي اين نهاد دانست و گفت: اصولا طرح اين موضوعات باعث سوءاستفاده دشمنان نظام مي‌شود.

از سوي ديگر محمد حقاني رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران نيز با تأكيد بر اينكه هرگز به‌دنبال طرح سؤال از شهردار نبوده كه انتظار پاسخ داشته باشد، گفت: من موضوعي را مطرح كردم و مايل بودم در كميسيون تخصصي مورد بحث قرار گيرد. وي گفت:‌ اعضاي شوراي شهر و شهرداري 2بال مديريت شهري هستند تا با هم پرواز كنيم اما برخي از مسائل حاشيه‌اي درخصوص تذكر من مطرح شده است. حقاني همچنين گفت:‌ از نظر من شهردار منطقه 5تهران يكي از مدبرترين و مديرترين شهرداران مناطق 22گانه است و من براي ايشان احترام زيادي قائلم و مي‌دانم از نزديك موضوع زمين منسوب به بوستان مادر را پيگيرند. وي ادامه داد: مي‌دانم كه آقاي قاليباف در اين شهر زحمات زيادي كشيده است ضمن اينكه شهرداري وظايف دوگانه‌اي دارد كه هم مجبور به ايجاد و توليد درآمد است و هم بايد هزينه كند.

وي در عين حال گفت: ما شهر را تعريف نكرديم براي كسب درآمد اما از سالي كه درآمد شهرداري از دولت قطع شد و هيچ ساز وكاري براي كسب درآمد جايگزين تعريف نشد باعث شد تا شهرداري‌ها بيش از اندازه به ساخت‌وساز و بارگذاري روي شهر روي آورند. حقاني در بخش ديگري از اظهارات خود به سياسي نبودن سخنانش تأكيد كرد وگفت:‌ من با قانون و به‌طور مستند صحبت مي‌كنم به همين دليل استدعا داشتم كه اين موضوع دركميسيون تلفيق بررسي شود و در آنجا نتيجه‌گيري صورت گيرد.

حقاني با اشاره به اينكه از گزارش شهردار منطقه5 قانع نشده است، گفت:‌ قانع نشدنم اما به معني طرح سؤال نيست. من 20سؤال دارم اما قرار نيست. اينجا مقابل شهرداري باشم بلكه من دركنار شهرداري هستم به همين دليل معتقدم موضوع بايد به كميسيون حقوقي و نظارت شوراي شهر ارجاع شود. وي در پايان اظهار داشت: كتمان حقيقت حق‌نشناسي است.
در ادامه احمد حكيمي پور با بيان اينكه قرار بود اين موضوع در كميسيون تلفيق مطرح شود، گفت: هدف اعضاي شورا تعامل با شهرداري است اما درخواست دارم مشخص شود در اين پرونده سقف معاملات رعايت شده يا نه؟

در ادامه اين واكنش‌ها پرويز سروري نيز به وزارت راه و شهرسازي انتقاد كرد كه سعي داشت در پرونده مجتمع نور، شوراي شهر و شهرداري را به مسائل حاشيه‌اي و سياسي بكشاند. وي ادامه داد: تهديدي كه عليه شورا وجود دارد، اين است كه مباحث كارشناسي در فرايند سياسي قرار گيرد.

سروري در ادامه جلسه به قرائت نامه مديركل راه و شهرسازي استان تهران به معاون شهرسازي وزارت راه‌وشهرسازي براي تغيير كاربري اراضي دولتي افزود: چطور درباره يك زميني كه از سال72 در آن درخت نبوده اينقدر بلوا به پا مي‌كنند اما خودشان مي‌خواهند درختان يك زمين مشجر را قطع كنند و تغيير كاربري دهند؟

نظر مجتبي شاكري رئيس كميته فرهنگي شوراي شهر نيز اين بود كه موضوع اين زمين در رسانه‌ها مطرح شد و به‌نظر مي‌رسد يك اشكال حقوقي در طرح مسئله مطرح است چرا كه آقاي حقاني گفته‌اند تذكر دارم و تمايل به سؤال نداشتند اما الان گفتند كه 20سؤال دارم. مجتبي شاكري افزود: اينكه يك مسئله سؤال از شهردار است يا تذكر در حالي صورت گرفته كه مردم نمي‌توانند تذكر و سؤال را از هم تفكيك كنند. وي خطاب به اعضاي شوراي شهر گفت: از بازي كردن با جلسه پرهيز شود.

اما نظر اسماعيل دوستي نايب‌رئيس كميسيون عمران شوراي شهر اين بود كه اصولا نبايد اين گزارش در صحن علني شوراي شهر مطرح مي‌شد. دوستي اظهار داشت: يك عده‌اي مي‌خواهند ما را باهم درگير كنند درحالي‌كه ما وظيفه نظارتي خود را انجام مي‌دهيم و اهل درگيري نيستيم بلكه آمديم كه خدمت كنيم. وي بابت نام برده شدن از برخي افراد در اين جلسه نيز انتقاد كرد.

  • كتابچه بلديه از ابتدا تا‌كنون زير بغل من است

علي محمد مختاري مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهر تهران هم كه بيش از 40سال سابقه كار در حوزه فضاي سبز شهري را در كارنامه خود دارد، گفت: كتابچه بلديه تهران از ابتدا تا‌كنون زير بغل من است و از همه‌‌چيز خبر دارم.
وي درباره ساخت بوستان در زمين مجاور شهرداري منطقه5 گفت: يك زماني در دوره شهرداري آقاي احمدي‌نژاد موضوع ساخت بوستاني ويژه بانوان دراين اراضي مطرح شد كه به‌دليل مشرفيت ساختمان‌هاي مجاور از آن منصرف شديم.

رئيس سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران با بيان اينكه از سال72 يك اصله درخت هم از اين زمين قطع نشده است، گفت: 42سال است در فضاي سبز تهران فعاليت مي‌كنم و كارم را از زماني آغاز كرده‌ام كه تهران تنها 5پارك داشت. مختاري خطاب به مردم تهران اطمينان داد:‌ در تمام دوران خدمتم حتي با يك مجوز قطع درخت موافقت نكردم.

حتي درمقابل چنين درخواست‌هايي ايستادگي كردم و گفتم اگر دست مرا نيز قطع كنيد اجازه قطع يك درخت را نمي‌دهم. به گفته مختاري دهه دوم انقلاب زمان قطع درختان و تخريب باغات شهر تهران بود. وي در اين‌باره به تخريب باغ آقا بزرگي در سال71 اشاره كرد و گفت: واقعيت اين پرونده دست من است و مردم هم بايد بدانند و بابت طرح اين موضوع هيچ ترس و واهمه‌اي ندارم. آن زمان من در كميسيون ماده7 بودم و دبير كميسيون ماده5 اعلام كرد كه درخت‌ها جمع‌آوري شوند اما تلفني به آنها گفتم خيلي بيجا مي‌كنيد كه درختان را جمع‌آوري كنيد. رئيس سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران افزود: به‌رغم مخالفت من اما در سال72 آنجا برجي 22طبقه ساخته شد و پرونده ديگري درست كردند زيرا من موافق قطع درختان اين باغ نبودم.

  • طرح موضوع در صحن علني ايراد نداشت

اما با درنظر گرفتن اينكه ابهامات مربوط به زمين 7.1 هكتاري در خيابان آيت‌الله كاشاني ديروز دستور جلسه اصلي شوراي شهر بود، اسماعيل دوستي در اعتراض به اين موضوع گفت: معتقدم كه تذكرات اعضاي شوراي شهر نبايد جزو دستور جلسه باشد. نظر دوستي اين بود كه حضور شهردار تهران و معاونشان در جلسه شوراي شهر نه براساس درخواست خودشان بود و نه اعضاي شوراي شهر، بنابراين خلاف آيين‌نامه عمل شده است و اين گزارش نبايد به صحن علني كشيده مي‌شد. اما در پاسخ به اين اظهارات چمران، رئيس شوراي شهر تهران گفت: اتفاقا هم تذكر‌دهنده و هم تذكر گيرنده هردو خواستار طرح اين موضوع در صحن علني شوراي شهر بودند و تأكيد نيز داشتند كه اين موضوع روز سه‌شنبه در حضور اصحاب رسانه باشد.

اين پاسخ از سوي علي صابري عضو حقوقدان شوراي شهر نيز مورد تأييد قرار گرفت كه اگر چنانچه تذكر گيرنده خود مايل به پاسخگويي در صحن علني باشد مشكلي نيست زيرا تذكر گيرنده مي‌تواند درخواست توضيح شفاهي كند. اما محمد حقاني رئيس كميته محيط‌زيست به‌عنوان كسي كه درباره زمين 7هكتاري سؤالاتي را مطرح كرده بود، گفت: من در آخرين نامه‌ام به رئيس شوراي شهر نوشتم كه از شما به‌عنوان رئيس شوراي شهر درخواست دارم در اين‌باره تدبير كنيد و خواهش كردم قبل از هر پاسخي اين سؤال به كميسيون‌هاي تخصصي ارجاع داده شود و الان هم روي حرفم هستم.

  • پول ميلياردي در حساب عضو شوراي شهر

اما صبح ديروز جلسه علني شوراي شهر تهران پس از اجراي مراسم نوحه خواني به مناسبت ايام عزاداري امام حسين(ع) با طرح چند تذكر از سوي اعضاي شوراي شهر آغاز شد.ابتدا عبدالحسين مختاباد از به‌دست آوردن اطلاعاتي سخن گفت كه به‌دليل يك تصميم‌گيري غلط چند ميليارد تومان پول به‌حساب شخصي يكي از اعضاي شوراي شهر واريز شده است.

به گفته مختاباد، همه اعضاي شوراي شهر درهرفصل 30 تا 40ميليون تومان در اختيار دارند كه در حساب شخصي‌شان نيست ضمن اينكه تسويه حساب و نحوه خرج كردن آن نيز مشخص است. اين پول‌ها صرف كمك به مستمندان، دستگاه‌هاي خيريه، يتيم‌خانه‌ها و تكايا و مساجد مي‌شود و بايد براي نحوه خرج كردن آن پاسخگو باشند اما اين اتفاقي نادر است كه يك عضو شوراي شهر حق امضا و كشيدن چك براي خرج كردن چند ميليارد پول را داشته باشد. وي گفت كه اگر به اين موضوع رسيدگي نشود از سازمان بازرسي كل كشور خواهد خواست كه دراين باره دخالت كند.

در پاسخ به اين اظهارات مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران گفت: ستاد شوراياري‌ها و تشكل‌هاي مردم نهاد مي‌توانند پول داشته باشند تا صرف امور خيريه كنند. نظر چمران اين بود كه نحوه هزينه‌كرد در اين حوزه با حساب و كتاب و تحت نظر حسابرسي بوده و همه امضاها نيز مشترك هستند و اعضاي شوراي شهر حق صرف هزينه خودسرانه ندارند.

موضوع بعدي كه پيش از شروع دستور جلسه به آن پرداخته شد از سوي شجاع پوريان مطرح شد. وي از ماجراي اسيدپاشي در شهر اصفهان به‌عنوان يك فاجعه و عمل شنيع و غيرانساني نام برد و از شوراي شهر تهران خواست با توجه به جايگاهي كه در ميان ساير شهرهاي كشور دارد در اين موضوع دخالت و آن را محكوم كند.

مرتضي طلايي، نايب‌رئيس شوراي شهر نيز از عدم‌رسيدگي به وضعيت مصدومان حادثه شهربازي در پارك ارم انتقاد كرد وگفت: با يكي از اين حادثه ديدگان در بيمارستان ملاقات كرده و متوجه شده هيچ‌يك از مسئولين ذيربط نه سري به فرد مصدوم زده ونه هزينه‌هاي درماني وي را تأمين كرده است. طلايي هزينه درماني اين مصدوم حادثه شهربازي ارم را 150ميليون تومان اعلام كرد و گفت: خانواده اين مصدوم مستاصل و نيازمند هستند.

يكي ديگر از تذكرات طلايي مربوط به اصلاحيه نام شوراي شهر تهران، ري و تجريش بود زيرا طبق قانون بايد تنها يك شوراي شهر براي تهران، ري و تجريش وجود داشته باشد اما كماكان دراين باره اقدامي نشده است. رسيدگي به وضعيت دستفروشان در مترو و ممانعت از تبديل اين معضل به عادت و صدور سند براي فضاهاي سبز حاشيه بزرگراه‌ها نيز از ديگر درخواست‌هاي مرتضي طلايي بود كه ديروز ازسوي وي مطرح شد. ديروز احمد دنيامالي نيز نگراني خود را بابت شيوع بيماري سرطان در ميان جوانان و نوجوانان ابراز كرد و گفت: مسئولين كشور تصميم گرفتند با اختصاص 300ميليارد تومان اقدام به توزيع شير در سطح مدارس كشور كنند. وي از مسئولان آموزش و پرورش خواست تا با توجه به فرارسيدن فصل وارونگي هوا و افزايش آلودگي‌ها اين مهم هرچه سريع‌تر به سرانجام برسد.

نظر رحمت الله حافظي نيز اين بود كه با توجه به كمبود ويتامين D در ميان دانش‌آموزان دختر تفاهمنامه‌اي بين وزارت بهداشت و آموزش و پرورش به امضا برسد كه دراين باره مكمل‌هاي لازم توزيع شود. وي همچنين از عدم‌اجراي تبصره 3 قانون بودجه انتقاد كرد و گفت: براساس تكليف قانوني هرماه بايد كميته‌ها تشكيل شوند كه اين امر محقق نشده است.

اقبال شاكري نيز خواستار آن شد تا از سوي معاونت برنامه‌ريزي و توسعه شهري گزارشي از مطالبات شهرداري از دولت تهيه و هفته آينده ارائه شود. وي بابت اينكه شهردار منطقه يك سريعا مصوبه شوراي شهر مبني بر كمك به خرمشهر را عملي كرد، تقدير به عمل آورد و د‌ر ادامه از معاونت‌هاي خدمات شهري و فني عمراني شهرداري خواست تا با توجه به شروع فصل بارندگي و احتمال آبگرفتگي در سطح معابر اهتمام لازم در اين‌باره داشته باشند. در مورد ادامه بزرگراه صيادشيرازي نيز نظر اقبال شاكري اين بود كه هرچه سريع‌تر بايد اقدامات مقتضي دراين باره صورت گيرد.

محمد سالاري، رئيس كميسيون شهرسازي شوراي شهر نيز از تشكيل جلسه شوراي‌عالي معماري و شهرسازي سخن گفت و اينكه دراين جلسه مباحث خوبي مطرح و تصميم‌گيري شد زيرا دريك فرايند كارشناسي طي 6‌ ماه گذشته مغايرت‌هاي طرح تفصيلي و جامع بررسي و نهايي شد. وي درعين حال بحث بافت‌هاي ناپايدار شهرتهران را مطرح كرد و گفت: 14هزار هكتار بافت ناپايدار داريم كه شهرداري تهران و شوراي شهر طي ماه‌هاي گذشته درجهت تدقيق و احصاي اين بافت‌ها اقدامات خوبي انجام دادند و هم‌اكنون آمار دقيق بافت‌هاي ناپايدار در شهر تهران به 4هزار هكتار رسيده است. به گفته وي، عمده اين بافت‌ها زير محور انقلاب قرار دارند كه نبايد اعتبار نوسازي بافت‌هاي فرسوده از آ‌نها گرفته شود.

سالاري ادامه داد: همچنين از آنجايي كه يك درصد از سرجمع اعتبارات بودجه بايد به امرتحقق منويات رهبري درحوزه معماري ايراني - اسلامي اختصاص يابد بايد هرچه سريع‌تر دستورالعمل جذب اين اعتبارات ارائه شود زيرا هنوز يك ريال از اين اعتبارات جذب نشده است.

کد خبر 276271

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha