چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

محمد باقر قالیباف: «و ان لیس للانسان الا ما سعی و ان سعیه سوف یری» حضرت آیت‌الله شیخ محمدرضا مهدوی‌کنی که از جمله سابقون انقلاب اسلامی و یار وفادار و صادق امام(ره) و مقام معظم رهبری در مراحل گوناگون بودند، در نقاط فراوانی از تاریخ انقلاب، حضور تأثیر‌گذاری داشتند و مسئولیت‌های مختلف و اغلب حساسی را به‌عهده گرفتند که آخرین آنها، ریاست مجلس خبرگان رهبری بود.

در بازخواني دستاوردهاي اين فقيه مجاهد، آنچه به‌نظر بنده مهم است، نه حساسيت پست‌ها و مسئوليت‌ها كه توجه به فراست ايشان در شناخت آفات اصلي جامعه ايران اسلامي و اهتمام سامانمند به دفع اين آفات است.

با مطالعه تاريخچه زندگي اين بزرگوار درمي‌يابيم كه اين عالم عامل در چه حال و هوايي و با طي چه منازلي و با رعايت چه مناسكي طي طريق كرده‌اند و استادان و اشخاص مبرز در كدام دوره‌هاي حيات ايشان چه تأثيري به شكل‌گيري شخصيت و رشد فضايل و اتخاذ رويكردهاي ويژه در وي داشته‌اند. در اين مسير طولاني و ‌به گفته خودشان، تأثير مرحوم آيت‌الله برهان (ره) (اولين معلم ايشان در مسجد لرزاده)، مرحوم علامه‌طباطبايي (ره) و امام‌راحل‌(ره) ويژه بوده است كه در ادامه به جاري شدن اين تأثيرات اشاره خواهم كرد.

مايلم در اين مجال كوتاه از زاويه‌اي اندك متفاوت و با كليد واژه «تأثير‌گذاري ژرف و بين نسلي» به بخشي از دستاوردهاي مهم زندگي درخشان ايشان اشاره كنم و همگان را به بازخواني متفاوت زندگينامه اين چهره اثرگذار فرا بخوانم. به‌نظر مي‌رسد كه ژرف‌نگري و دقت به اينكه انقلاب اسلامي يك واقعه فرهنگي است و براي رشد و باليدن، اولا و بالذات بايد به «پروردن فرهنگي» و «فرهنگ پرورش» در آن بها داد، از وجوه مميز اين سياستمدار صادق است.

درس‌آموزي در محضر استادان توانمند، متأله و اثر‌گذار باعث شد تا شخصيتي منظم و علمي در اين عالم بزرگوار شكل بگيرد و ورود ايشان به كارهاي اجرايي در شئون مختلف اين فرصت را فراهم كرد تا با دقت و تيزبيني آفت اصلي جامعه ايراني را در «ضعف فرهنگي» و «عدم‌ژرف‌انديشي ديني» شناسايي كند و با بهره‌گيري از دانش ديني و تجارب اجرايي، بلافاصله بر اين نقطه ضعف متمركز شود و با درنظر گرفتن علم روز و ويژگي‌هاي زمان و بهره‌جستن از همه تجارب خويش به تأسيس و سازماندهي نهادي بپردازد كه ضمن ايجاد «عمق فرهنگي» در افراد، دستاوردهاي دانشي و تجربي نسل‌هاي پيشين و مبارز عالم تشيع را به نسل‌هاي آينده انتقال دهد. اين انقلابي صريح براي انجام اين مهم، از همه ظرفيت‌هاي موجود آن روز بهره جست و با توجه به تأثير تربيتي ويژه‌اي كه از 3 استاد ذوالفنون فوق‌الذكر دريافت كرده بود، مجدانه بر«تعميق ديني»، «نظم»، «ارتباط متصل و چهره به چهره»، «حضور مفيد و مستمر»، «تسلط بر فنون تبليغ و تربيت»، «روزآمدي» و «گزيده‌پروري» در نسل جوان پاي فشرد و اين تلاش عالمانه را به‌صورت مستمر تا پايان عمر پر بركت خويش ادامه داد.

در جلسات، مراودات و موانست 15 ساله‌اي كه با اين امين امام و رهبري داشتم، دغدغه‌مندي، منش متواضعانه، صراحت و صداقت در بيان، دوري از سياسي‌كاري و جدال، ميانه روي و در يك كلام عقلانيت ديني را از ويژگي‌هاي برجسته ايشان يافتم و به آنها شهادت مي‌دهم.

جا دارد در زمانه‌اي كه عافيت‌طلبي، نان به نرخ روزخوري، سياسي‌كاري، قبيله گرايي و سهم خواهي بر اعمال و آراي برخي سايه افكنده است، همه ما با دقت در مشي اين روحاني عاليقدر، ضمن درس‌آموزي و تجربه اندوزي از زواياي پيدا و پنهان آن متذكر به اين نكته شويم كه چنين اسوه‌هايي، در طول ساليان به بار مي‌نشينند و تعدادشان ميان ما آنقدر زياد نيست كه ما را از دغدغه توجه به نعمت حضور و بهره‌مندي از وجودشان بي‌نياز كند.

به‌راستي كه فقدان چنين انسان بزرگ و پرهيزگاري، براي انقلاب اسلامي ايران، ثلمه‌اي جبران‌ناشدني است. از درگاه ايزد متعال براي ايشان علو درجات و براي خانواده، شاگردان و بازماندگان ايشان صبر و اجر و پايمردي طي مسير مرضي حضرت حق را دارم.

کد خبر 276304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha