۳مرد سابقه‌دار که با دستبرد به ۳۰ خانه اعیانی شمال پایتخت، ۲۰ میلیارد تومان پول، ارز و جواهرات سرقت کرده بودند سرانجام به آخر خط رسیدند و توسط پلیس دستگیر شدند.

متهم

تحقيقات پليس براي دستگيري اين باند با شكايت تعدادي از مالباختگان در كلانتري 101تجريش آغاز شد.اولين شاكي پرونده مردي بود كه چندي قبل خانه‌اش واقع در منطقه فرمانيه طعمه سارقان قرار گرفت. او كه براي دستگيري دزدان از پليس كمك خواسته بود در تشريح ماجراي سرقت به مأموران گفت: حدود ساعت 8شب از خانه‌ام بيرون رفتم اما وقتي آخرشب برگشتم درِ ورودي باز و همه‌‌چيز به هم ريخته بود.

معلوم بود دزد به خانه‌ام زده است. با عجله وارد اتاق‌ها شدم تا ببينم چه چيزهايي سرقت شده است. سارقان گاوصندوقم را باز كرده و مبلغ 500هزار يورو و جواهراتي را كه حدود 300ميليون تومان ارزش داشت با خودشان برده بودند.

  • ورود از پنجره

ماموران در بررسي صحنه سرقت دلايلي درخصوص ورود به عنف به خانه پيدا نكردند. چرا كه قفل در ورودي سالم بود اما وقتي به يكي از اتاق‌ها رفتند ديدند پنجره باز است. اين موضوع از يك سو و مبلغ كلاني كه سرقت شده بود از سوي ديگر نشان مي‌داد سارقان پيش از اين خانه شاكي را شناسايي كرده و از راه پنجره وارد آنجا شده‌اند.

در چنين شرايطي مرشدلو، بازپرس شعبه چهارم دادسراي ناحيه 34به كارآگاهان اداره هفدهم پليس آگاهي ماموريت داد تا در اين‌باره تحقيق كنند. درحالي‌كه بررسي‌هاي افسران آگاهي ادامه داشت خبر رسيد سارقان به خانه ديگري در همان حوالي دستبرد زده‌اند.

  • سرقت‌هاي سريالي

دومين شاكي كه زني جوان بود به پليس گفت: بعدازظهر از خانه‌ام خارج شدم و چند ساعت بعد برگشتم. نخستين چيزي كه در خانه جلب توجه كرد شيشه شكسته آشپزخانه بود. ابتدا معلوم نبود چه اتفاقي افتاده است اما وقتي به اتاقي كه گاوصندوقم در آنجا بود رفتم فهميدم آنچه اتفاق افتاده فراتر از شكستن شيشه است. گاوصندوقم تخريب شده بود و سارقان پول‌ها و جواهرات داخلش را غارت كرده بودند. داخل گاوصندوقم 50هزار دلار، 60ميليون تومان طلا و جواهر و تعدادي اسناد و مدارك بود كه همه‌شان به سرقت رفته بود.

دومين سرقت نيز كاملا حرفه‌اي و حساب شده بود. از سويي اين خانه هم مثل نخستين سرقت در طبقه اول قرار داشت و كنار هم گذاشتن اين اطلاعات نشان مي‌داد به‌احتمال زياد سارقان هر دو خانه اعياني اعضاي يك باند هستند.درحالي‌كه تحقيقات پليس در اين‌باره ادامه داشت و مأموران چند مظنون را شناسايي كرده بودند بازهم هر از گاهي سرقتي در آن محدوده اتفاق مي‌افتاد و سارقان به خانه‌هاي اعياني شمال شهر دستبرد مي‌زدند. با وجود اين هنوز هيچ سر نخي از آنها وجود نداشت.

  • نخستين سرنخ

چند‌ماه بعد كارآگاهان با بررسي سرقت‌هاي مشابهي كه انجام شده بود به اطلاعاتي دست يافتند كه نشان مي‌داد 3نفر در پشت پرده اين سرقت‌هاي سريالي قرار دارند. آنها در بررسي‌ اطلاعات به‌دست آمده از شاهدان و همچنين دوربين‌هاي مداربسته به چند مظنون رسيدند و آنها را زيرنظر گرفتند.

وقتي مشخص شد كه 3نفر از مظنونان در اين سرقت‌ها نقش داشته‌اند، در جريان عملياتي ضربتي آنها را كه داوود، حسن و سياوش نام دارند بازداشت كردند. بررسي سوابق دستگير‌شدگان نشان مي‌داد آنها پيش از اين نيز چند مرتبه به اتهام سرقت دستگير و زنداني شده‌اند اما هر بار بعد از آزادي سرقت‌هايشان را از سر گرفته‌اند. وقتي متهمان تحت بازجويي‌هاي فني - پليسي قرار گرفتند جزئيات بيشتري از سرقت‌هاي سريالي از خانه‌هاي اعياني شمال شهر برملا شد.

يكي از آنها گفت: ما روزها در كوچه‌پسكوچه‌هاي شمال شهر پرسه مي‌زديم و خانه‌هاي اعياني را كه فكر مي‌كرديم پول و طلاهاي زيادي در آنجا نگهداري مي‌شود به‌عنوان طعمه انتخاب مي‌كرديم. اين خانه‌ها ويلايي بودند يا در طبقه اول قرار داشتند. در نهايت با تاريك شدن هوا كارمان را شروع مي‌كرديم و از طريق پنجره يكي از اتاق‌ها كه حفاظ مناسبي نداشت وارد مي‌شديم و يكراست سراغ گاوصندوق يا كمدها مي‌رفتيم و فقط پول و طلا مي‌دزديديم. اعترافات متهمان نشان داد آنها در مجموع به 30خانه دستبرد زده‌اند و دست‌كم 20ميليارد تومان به‌دست آورده‌اند.

يكي از متهمان درباره پول‌ها و جواهرات سرقتي گفت: پول‌ها را بين خودمان تقسيم مي‌كرديم اما جواهرات را به 10نفر مالخر كه مي‌شناختيم مي‌فروختيم. وي ادامه داد: من و همدستانم هر كدام براي خودمان خودروهاي گران قيمت خريده بوديم و همه فكر مي‌كردند ما از راه‌حلال اين خودروها را به‌دست آورده‌ايم. خودمان هم به دوستانمان مي‌گفتيم شغل‌مان آزاد است.

وي ادامه داد: در جريان يكي از سرقت‌ها وقتي وارد خانه‌اي شديم همه جا را جست‌وجو كرديم اما چيز به‌درد بخوري پيدا نكرديم و در نهايت در يكي از كمدها توانستيم يك كيلوگرم طلا پيدا كنيم.براساس اين گزارش هم‌اكنون به دستور بازپرس مرشدلو متهمان در بازداشت به‌سرمي‌برند و تحقيقات از آنان ادامه دارد.

کد خبر 277371

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha