دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۱
۰ نفر

گروه اجتماعی: سازمان بهزیستی به مراکز ترک اعتیاد سراسر کشور 3 ماه مهلت داده‌‌ است تا نسبت به معرفی و ثبت مشخصاتشان اقدام کنند.

بر این اساس تمامی مراکز درمان و ترک اعتیاد در سراسر کشور مکلفند تا با مراجعه به مراکز سازمان بهزیستی مکان، نوع فعالیت و مشخصات کارشناسانشان را اعلام کنند.

چنانچه مرکزی نسبت به معرفی و ثبت مشخصاتش اقدام نکند با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از ادامه فعالیتش جلوگیری و تعطیل خواهد شد.

فرید براتی‌سده، مدیر دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی، در این‌باره گفت: وظیفه ساماندهی مراکز و کمپ‌های ترک و درمان اعتیاد از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر بر عهده سازمان بهزیستی گذاشته‌ شده‌است و بر اساس این وظیفه سازمان بهزیستی شناسایی این مراکز را انجام خواهد داد.

به گفته براتی، سازمان بهزیستی پس از تدوین یک آیین‌نامه با عنوان«آیین‌نامه تأسیس، مدیریت و نظارت بر مراکز درمان و بازتوانی کوتاه مدت تیپ B مصرف کنندگان مواد» نسبت به وضع مقررات و چگونگی شرایط لازم برای تاسیس و ادامه کار این مراکز اقدام کرده‌ است.

مدیر دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به 500 مرکز NGO ترک و درمان اعتیاد تاکید کرد: به نظر می‌رسد تعداد زیادی مرکز غیر مجاز و بدون مجوز با انجام تبلیغات گسترده در کشور این کار را انجام می‌دهند که ادامه این روند خطرات زیادی را برای جامعه به دنبال خواهد داشت.

براتی به یک مورد مرگ رخ داد در یکی از همین مراکز در شهریار اشاره کرد و  افزود: مرگ این معتاد در حال به اصطلاح بهبودی در یکی از همین مراکز غیر مجاز رخ داده و پس از پیگیری‌های سازمان بهزیستی مشخص شد که این مرکز در هیچ‌یک از مراکز بهزیستی ثبت نشده است و مراجعه کننده بدون آگاهی کافی با رفتن به این مرکز جان خود را به خطر انداخته است.

او گفت: سازمان بهزیستی در روزهای پایانی تیرماه آیین‌نامه‌اش را به مراکز استان‌ها ابلاغ کرده و آخرین مهلت تعیین شده برای این مراکز را حداکثر تا پایان مهرماه در نظر گرفته‌است.

ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی را موظف کرده که امسال 50 هزار نفر را از طریق مراکز تحت نظارتش زیر پوشش بگیرد و سازمان بهزیستی باید به نوعی برنامه‌ریزی کند که تمامی خواسته ستاد مبارزه با مواد مخدر را بر‌آورده کند.

این ستاد 3 میلیارد تومان برای عملی شدن برنامه‌های پیشگیری، درمان و ترک اعتیاد در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌دهد که سازمان بهزیستی نیمی از این مبلغ را به عنوان یارانه برای کاهش میزان هزینه‌های پرداختی توسط مردم به مراکز پرداخت خواهد کرد.

اما از سوی دیگر ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز از صدور 200 مجوز مرکز ترک اعتیاد خبر داده‌است.

سعید صفاتیان،مدیر درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: تا پایان امسال تعداد کسانی که تحت پوشش درمان اعتیاد قرار می‌گیرند 30 هزار نفر بیش از سال گذشته و 350 هزار نفر اعلام کرد.

کد خبر 27790

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز