جمعه ۱۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

میناشهنی: فهرست مراکز ترک اعتیاد مجاز کشور اعلام شد. این فهرست که از سوی سازمان بهزیستی کشور منتشر شده تمامی مراکز مجاز ترک اعتیاد مجاز کشور را در‌بر دارد.

به گفته مهدی عبدوس، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور، فهرست یاد شده به تدریج تکمیل و بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بهزیستی قرار خواهد گرفت.

به اعتقاد مسئولین سازمان بهزیستی اعلام فهرست نهایی و تایید شده این مراکز مردم  در برابر صدمات احتمالی به هنگام درمان و ترک مصون خواهند شد.

هر چند عبدوس اسامی استان‌هایی را که بیشترین و یا کمترین مرکز ترک و درمان اعتیاد را دارند اعلام نکرد اما در این‌باره گفت: پراکندگی و تراکم مراکز ترک و درمان اعتیاد در استان‌های کشور بستگی تمام به آمارهای اعلام شده از سوی سازمان بهزیستی دارد.

به این ترتیب نقشه بحرانی اعتیاد در کشور و نیز ایجاد تقویت و گسترش مراکز ترک و درمان اعتیاد بر اساس آمار معتادان اعلام شده خواهد بود.

آنچه تا کنون بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بهزیستی کشور قرار گرفته مشخصات کامل 190 گروه در استان‌های مختلف کشور است که از میان تمامی استان‌ها بر اساس اطلاعات این پایگاه، استان فارس با 19 گروه در صدر است.

خراسان شمالی، ایلام و قم با تنها یک گروه کمترین گروه‌های ترک و درمان اعتیاد را دارند.

استان‌های خوزستان، گیلان و مازندران نیز با 15 گروه جزو استان‌هایی هستند که مراکز اعتیاد بیشتری نسبت به سایر استان‌‌ها داشته‌اند.

معاون پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی با اشاره به این‌که این سازمان گسترده‌ترین شبکه درمان، پیشگیری و درمان اعتیاد را در سراسر کشور زیر پوشش دارد، افزود: در حال حاضر سازمان بهزیستی با داشتن 750 مرکز برای پیشگیری و درمان اعتیاد توانسته نقش مهمی در کاهش‌ آسیب‌های اعتیاد کسب کند.

به گفته عبدوس سازمان بهزیستی 500 مرکز خصوصی،51 مرکز دولتی،71 مرکز DIC،
95 تیم سیار و 31 مرکز بستری در کشور دارد.

او درباره چگونگی جلوگیری از فعالیت مراکز غیر مجازی که در زمینه درمان و ترک اعتیاد کار می‌کنند، گفت: سازمان بهزیستی این مراکز را به مراجع قانونی معرفی خواهد کرد به این ترتیب اسامی و آدرس تمامی مراکز غیر مجاز شناسایی شده برا ی مقابله و جلوگیری از ادامه کار مشخص خواهد شد و چگونگی برخورد با آنها از اختیارات دستگاه قضاست.

بر اساس گفته‌های معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی تا کنون نیز تعدادی از این مراکز برای تعیین تکلیف به مراجع ذیصلاح قضایی معرفی شده‌اند، اما  عبدوس تعداد این مراکز و نتیجه حاصل از این پیگیری را عنوان نکرد.

به گفته او مشخصات کامل مراکز ترک اعتیادی که زیر نظر بهزیستی هستند در حال روز آمد شدن و بررسی دقیق و نهایی است و انتظار می‌رود که به زودی تمامی اطلاعات در اختیار مردم قرار گیرد.

عبدوس مهم‌ترین رویکرد معاونت درمان سازمان بهزیستی را در امسال تمرکز بر پیشگیری از اعتیاد بیان کرد و افزود: اعتباراتی که به سازمان بهزیستی تعلق می‌گیرد بیشتر در زمینه کاهش آسیب‌های اعتیاد است حال آن‌که ما معتقدیم که پیشگیری مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش در کنترل اعتیاد در کشور است به همین دلیل سعی کرده‌ایم به بیشترین میزان بودجه را به این سمت گسیل کنیم.

به این ترتیب مسئولین سازمان بهزیستی تلاش خواهند کرد که مراکز DIC  را از 71 به 100 مرکز و نیز تیم‌های سیار پیشگیری از اعتیاد را از 90 به 120 تیم برسانند.

از دیگر رویکردهای سازمان بهزیستی تدوین آئین‌نامه برای ایجاد کمپ‌های معتادان بهبود یافته و نیز افزایش فعالیت‌های مددکاری به این گروه از معتادان است. به این ترتیب انتظار می‌رود که با ایجاد و توسعه این مراکز از بازگشت گروه زیادی از بهبود یافتگان جلوگیری شود.

به نظر می‌رسد به دنبال انتشار اخباری مبنی بر فعالیت مراکز غیرمجاز، مراجعه مردم برای ترک اعتیاد به این مراکز مشکلات بسیاری را در پی داشته است که دلیل اصلی آن از سوی مسئولین عدم آگاهی گروه‌های مراجعه کننده اعلام شد.

مراجعه کنندگان به این مراکز معمولاً از کیفیت خدماتی که توسط مراکز ارائه می‌شود آگاهی کافی ندارند و به هنگام مراجعه به مراکز نسبت به دریافت اطلاعات و صحت و سقم مرکز هیچ نوع اطلاعات به آنها ارائه نمی‌شود به همین دلیل تنها در پیچ و تاب تبلیغات رنگارنگ این موسسات گرفتار شده و به سرانجامی ناموفق دست می‌یابند.

به این ترتیب انتظار می‌رود که معرفی مراکز مجاز از سوی سازمان بهزیستی به عنوان بخشی از حل این مشکل باشد اما تا هنگامی که مسئولین قضایی کشور مقابله‌ای جدی برای رویارویی با این معضل نداشته ‌باشند حل مشکل غیر ممکن خواهد بود.

کد خبر 30821

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز