یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱
۰ نفر

مائده ایمانی: چرا می‌خواهیم کودکانی کتابخوان داشته باشیم؟ بیایید انگیزه‌هایمان را صادقانه مرور کنیم.

کتاب

آيا اين انگيزه‌ها آنقدر بي‌شائبه هستند كه بتوانيم به ديگران و به‌خصوص به كودكان‌مان، وقتي كه بزرگ شدند، اعتراف‌شان كنيم؟ آيا «كودك كتابخوان» بخشي از تصويري نيست كه تبليغات رسانه‌ها در ذهن‌مان ساخته‌است؟ آيا كتابخواني يكي ديگر از آن آموزش‌هاي اضافه نيست كه به كودك‌مان تحميل مي‌كنيم تا نياز خودمان به فخرفروشي را ارضا كنيم؟

من و شما مي‌توانيم درباره انگيزه‌هايمان به‌خودمان و كودكمان دروغ بگوييم. مي‌توانيم به فخرفروشي نام خيرخواهي بدهيم اما چيزي هست كه نمي‌توانيم ناديده‌اش بگيريم: آشنا كردن كودك با دنياي كتاب‌ها، او را وارد جاده‌اي مي‌كند كه سمت و سو و مقصدش به اختيار ما نيست. بعيد نيست كه كودك كتابخوان ما، 10سال بعد خودمان و عقايدمان را نقد و محاكمه كند. فقط خيرخواهي واقعي و انگيزه صادقانه و صميمانه والدين‌ است كه باعث مي‌شود والدين در چنان روزي از كرده خود پشيمان نباشند. صميمانه‌ترين انگيزه‌ها آشنا كردن كودك با روشي است كه خودمان تجربه كرده‌ايم و بدرقه كردن اوست به سوي راهي كه خودمان طي كرده‌ايم؛ راه استقلال فكري. اگر چنين انگيزه صميمانه‌اي داريد با ما همراه شويد.

حتما اصطلاح كتاب‌دوست را شنيده‌ايد. اين كلمه را درباره كساني به‌كار مي‌بريم كه از خواندن و سر و كار داشتن با كتاب‌ها لذت مي‌برند. اگر فهرست كارهاي محبوب يك كتاب‌دوست را مرور كنيم، كتاب خواندن را در يكي از سطور اوليه آن مي‌بينيم. براي اينكه انس با كتاب ويژگي هميشگي كودك‌مان در همه دوره‌هاي زندگي‌اش باشد، بايد از او يك كتاب‌دوست بسازيم؛ كسي كه از كتاب خواندن لذت مي‌برد.

تفريحات محبوب كودك شما كدام‌اند؟ بازي كردن؟ خلق كردن چيزهاي جديد؟ وقت گذراندن با شما؟ كاري كنيد كه كتاب خواندن هم در اين فهرست بگنجد. براي شروع، كتاب خواندن را با لذت‌هاي ديگرش پيوند بزنيد. همراهش شويد و تشويقش كنيد كه ميان خاله‌بازي، براي عروسكش كتاب بخواند. در حاشيه گردش خانوادگي چند دقيقه‌اي كتاب بخوانيد. پيش از سفر، از او بپرسيد كه كدام كتاب‌هايش را مي‌خواهد در چمدان بگذارد. بهترين ناشران و نويسندگان حوزه كودك و نيز سليقه كتابخواني كودك‌تان را بشناسيد. در انتخاب كتاب، به گيرايي داستان و چشم‌نوازي تصاوير به اندازه معيارهاي تربيتي اهميت بدهيد. گذشته از همه اينها، به كودك بگوييد و نشان بدهيد كه از كتاب خواندن لذت مي‌بريد. هر گاه او چنين اشتياقي را از خودش نشان داد، با افتخار به ديگران بگوييد كه اين ويژگي را از شما به ارث برده‌است. بچه‌ها از كشف ويژگي‌هاي مشتركي كه با پدر و مادرشان دارند هيجان‌زده مي‌شوند.

تفريح كاري است كه خودش جايزه خودش باشد. بچه‌ها بدون اينكه طمع جايزه داشته باشند بازي مي‌كنند. كاري كنيد كه كتاب خواندن را هم بدون طمع جايزه انجام بدهند. هرگز براي كتاب خواندن جايزه ندهيد. اگر درست عمل كنيد قاعدتا بايد در خانه قانوني باشد كه كتاب خواندن را تا قبل از تمام كردن تكاليف مدرسه ممنوع كند!

کد خبر 278018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha