همشهری آنلاین: مدیر طرح ملی تغییر آب و هوای سازمان محیط زیست با بیان این که استمرار نزاع‌های سیاسی و جنگ در کشورهای همجوار به مانعی برای دستیابی به توافقات عملی برای حل مشکلات زیست محیطی منطقه‌ای تبدیل شده است، گفت: مکانیسم‌های اقتصادی موثرترین روش مهار انتشار کربن و گازهای گلخانه‌ای است.

به گزارش ایرنا، محسن ناصری با بیان این که به دلیل تحریم‌های غیرقانونی، نباید محیط زیست و سلامت مردم را در معرض خطر قرار داد، تاکید کرد: همکاری کشورهای منطقه برای رفع معضلات زیست محیطی ضرورت دارد.

وی تصریح کرد: باید بپذیریم که گرمایش جهانی یک معضل جهانی است لذا برای مواجهه با آن نیاز به همکاری جهانی است.

ناصری گفت: تغییر آب و هوایی (اقلیم) و اثرات ناشی از آن از جمله کاهش بارندگی و بروز خشکسالی‌های مستمر و کم‌آبی به خصوص در منطقه خاورمیانه منجر به افزایش فقر و بروز ناآرامی‌ها و تنش‌های مرزی شده و استمرار نزاع‌های سیاسی و جنگ در کشورهای همجوار به مانعی برای دستیابی به توافقات عملی برای حل مشکلات زیست محیطی منطقه‌ای تبدیل شده است.

مدیر طرح ملی تغییر آب و هوای سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که جمهوری اسلامی ایران از همکاری با بخش‌های عمومی و خصوصی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای تقویت اقدامات ملی در مقابله با تغییر آب و هوا استقبال می‌کند، افزود: ایران به تسهیل این همکاری‌ها از جمله با ایجاد شرکت‌های مشترک ایرانی و خارجی متعهد است.

به گفته وی، مکانیسم‌های اقتصادی، موثرترین مسیر برای ایجاد انگیزه در فعالیت‌های بشردوستانه در سراسر جهان است تا با کمک آن بتوان ساز و کارهای بین‌المللی را برای مهار انتشار کربن و گازهای گلخانه‌ای توسعه داد.

مدیر طرح ملی تغییر آب و هوا سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال جاری دستور کار توسعه دولت و اهداف ملی کشور در خصوص موضوعات روی آوردن به اقتصاد کم کربن، کاهش شدت انرژی (مصرفی)، کاهش یارانه‌های انرژی، کاهش انتشار آلاینده‌های مهم اتمسفر، ارتقای کارایی انرژی، بهبود کیفیت سوخت‌های مصرفی به رغم تحریم‌های اعمال شده، افزایش سهم منابع انرژی‌های تجدیدپذیر و جدید جایگزین، تلاش برای هماهنگی با همسایگان برای مدیریت و کنترل گرد و غبار و استفاده از دیگر فناوری‌های سازگار با محیط زیست تمرکز داشته است.

وی ادامه داد: مسایل محیط زیست در اولویت جدی دولت یازدهم قرار دارد و هرهفته دنبال می‌شود چون سلامت مردم بسیار اهمیت دارد.

ناصری خاطر نشان کرد: تاکید بر تغییر نوع بنزین و گازوئیل مصرفی در کلانشهرها با اجرایی شدن برنامه عرضه بنزین و گازوئیل با استانداردهای بین‌المللی در جهت کاهش آلودگی هوا، جایگزینی مصرف گاز به جای نفت گاز و نفت کوره در نیروگاه‌های کشور و در نتیجه کاهش آلودگی و ابراز امیدواری برای سال‌های آینده در خصوص مصرف گاز در تمامی نیروگاه‌ها به جای نفت گاز و نفت کوره از جمله مسائل زیست محیطی است که در دولت تدبیر و امید دنبال می‌شود.

وی گفت: همچنین گسترش خط ریلی در کشور موجب برداشتن گام‌های مهمی در کشور شده است و طرح‌های دو خطه کردن و برقی کردن ریل‌های کشور نیز در دستور کار دولت قرار دارد.

ناصری افزود: حل معضل دریاچه هامون، ارومیه و زاینده‌رود در اولویت برنامه‌های دولت قرار گرفته است به طوری که حل معضل دریاچه ارومیه و تشکیل کارگروه ویژه دریاچه ارومیه از اولین تصمیماتی بوده که دولت اتخاذ کرده است.

به گفته وی، یکی از مهم‌ترین مشکلات محیط زیست کشور مسئله کمبود آب است و در این ارتباط راه‌حل‌های مختلفی برای کاهش مصرف آب در نظر گرفته شده است که از جمله آن پیشرفته کردن آبیاری در بخش کشاورزی است، همچنین در برخی استان‌ها برنامه‌ریزی‌های مفصلی برای اجرای طرح آبیاری پیشرفته صورت گرفته است.

کد خبر 278292

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha